Jag blir varm av LCHF!
Hej! Jag har hållit på med LCHF i endast 4 dagar, men konstaterat att jag blir varmare än förut, både på dagen och natten. Är det den ökade förbränningen, eller?
Ja, skulle tro det. Så blev jag tidigare när jag åt "vanligt", men något som ökade förbränningen, tex. mycket protein vid en måltid.

Det är fettbrasan som sprakar 

Den höga ketonproduktionen i början ger en massa spillvärme.
Så blev jag i början. Jag var överlycklig över att inte frysa hela dagarna. Nu är jag dock tillbaka till iskalla händer och att frysa konstant. 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag tror att när man blir varm så är det ett tecken på att man äter rätt (fettbrasan sprakar var jättebra:)
Är man däremot kall så kanske man äter för lite, om man nu inte röker och får sämre cirkulation av det.
Kolla det Thea på www.minmat.net
Du bör väl ligga över 1600-1700 kalorier/dag
WilliamJ; Men jag tycker att jag äter tillräckligt, eller säg så här: Jag slutar äta när jag är mätt och äter när jag är hungrig. Har svårt att komma upp i 1600 kcal/dag. Men det kanske är läge att börja registrera matintaget igen. Har också svårt att släppa; för mycket mat = upp i vikt och eftersom jag hatar min kropp och har gjort i alldeles för många år är jag SKRÄCKSLAGEN över att gå upp i vikt.
Det låter jättelogiskt det du säger! Jag tror också att jag skulle vara varmare om jag åt mer. Men hur f*n ska jag förmå mig till att göra det? Jag vet inte hur man gör! 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Hej Thea!
Nu har jag inte följt alla dina trådar men frusenhet är ju ett typiskt symptom brist på sköldkörtelhormon.
Har du fått tips om att prova det? Börja med att mät temperaturen i armhålan på morgonen. Under 36,6 indikerar för låg ämnesomsättning.
Sök på Hypotyreos så hittar du nog mer info.
Värmande hälsningar från Gitten
Thea,
För lite mat kan också betyda att man inte går ner i vikt. Kroppen ställer in sig på svält och vägrar släppa på fettet.
Skaldeman skriver att vi ska istället koncentrera oss på förbränningen och då kan mer och "rätt" mat öka förbränningen.
Jag skulle öka på mängden smör för att få upp energin i maten. Testa en vecka att öka… 100 gram smör blir 712 kalorier.
Jag fryser mycket mindre nu när jag äter enligt LCHF. Inte så att jag känner mig för varm, men tidigare kände jag mig alltid frusen så en stor förändring är det.
#11 för mycket KOLHYDRATER=tjockis.

Cal-förbränning= >0 = tjockis
Jag är väl medveten om att för lite mat gör att kroppen håller i fettet extra hårt. Men det är så förb****t svårt att skaka av sig "kunskapen"; För mycket mat = tjockis!