Leramani funderar
Hej hej.
Jag är ny här och har kommit hit för att må bättre och ev gå ner i vikt dessutom. Jag har hållit mig till en egen version av Stenålderskost i några år. Därigenom har jag gått ner från 106 till 77kg. Sådär 10-12 kg till vore inte fel.
(Min version av stenålderskost : Fanns det här på stenåldern i den här versionen? Om ja, ät. Om nej, ät inte.)
Nu har jag haft oturen att få en blodpropp. Läkarna letade noggrannt efter det som de "visste" fanns, kärlförkalkning. Men de hittade ingen. De förstod inte hur jag kunde vara ren i kärlen, eftersom jag är 52 år.
Jag tror att det beror på att jag ätit smör, druckit fet mjölk, aldrig ätit snabbmat/färdigmat, aldrig druckit läsk och undvikit konstgjord mat överhuvudtaget. Den fanns ju inte på stenåldern, så då kan man vara utan den.
Orsaken visade sig sen vara en medicin, Cyklokapron, som kan orsaka blodpropp, jag hade tagit den 3 veckor innan jag fick proppen.
Så nu jag har tänkt att inte få nån fler och dessutom bli lite friskare, ta ner mitt något förhöjda Blodtryck och förebygga diabetes.
Jag jobbar på en vårdcentral just nu, och jag sitter och skriver om alla knasiga råd som läkarna och diabetessköterskan ger folk.
Jag märker hur fettskrämd jag är och detta trots min inställning till riktigt fett. Men jag ska läsa mer och sakta börja ställa om till Lchf.
:)
De Lapsus Resurgam
Får jag fråga varför du åt Cyklokapron? Jag själv äter det, så jag undrar hur någon kan skriva ut det utan att berätta att det ju absolut kan leda till proppar - om man nu har normalt blod alltså…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag fick det för mensblödning som inte ville ta slut. Det var en jourläkare och söndag och hon frågade inget. Men jag har hereditet för proppar i familjen. : (
De Lapsus Resurgam
Välkommen hit! :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tackar.
De Lapsus Resurgam
Välkommen hit! Tråkigt förstås med proppen, men grattis ändå till dina ungdomliga kärl!

Välkommen!

Kramar och välkommen! :)

#2 …eftersom jag just nu sitter med en mensblödning från helvetet måste jag ju fråga vad nytta medicinen gjorde/skulle ha gjort? Och hur länge hade du mensen innan du fick hjälp?
#8 Cyklokapron hjälper till att koagulera blodet. Finns receptfritt och heter Cyklo-F.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Receptfritt??? Jösses amalia!
#8 Jag hade haft mens i 10 dagar, som inte ville ge sig utan
bara ökade i mängd. Cyklokapron minskade ner den omedelbart. Och skapade koagel som senare hamnade i min hjärna i talområdet och tog min förmåga att prata.
Jag antar att det inte är farligt att använda den om man inte har ärftlighet för trombos. Men jag skulle själv aldrig rekommendera den.
De Lapsus Resurgam

#5, #6, Tack och tack : )
#7 Kramar vännen!!!
De Lapsus Resurgam
#10 Jag misstänker dock att Cyklokapron är starkare än Cyklo-F…
Konstigt att en läkare skriver ut sånt utan att kolla din historia.
Det står ju IOFS på innehållsbeskrivning och biverkningar, så köper man receptfritt får man ta sitt eget ansvar - om man vet att man har anlag för att få proppar eller har släktingar som haft proppar.
Vet man vad det är till för, som en läkare ju bör veta, så är det ju bara till vissa den skrivs ut till. Som t.ex. jag som just behöver hjälp med att koagulera blodet.

Nej, jag har kollat. Cyklo-F och Cyklokapron är exakt samma sak, 500mg tranexamsyra.
Lite obehaglig tanke, en sån medicin receptfri.
De Lapsus Resurgam

Nu har jag varit och handlat.
Jag hittade en finsk korv från Atari som håller 1.9 g kh på 100g. Jag hittade en massa annat som inte alls var bra, men jag köpte kokosfett, ägg, grädde, lövbiff, mm och aldrig har jag väl läst så mycket skit på så kort tid. Alla Enummer och allt socker som finns i allting. Huga!!
Nu är det upplagt för start på allvar.
*gnuggar händerna*
De Lapsus Resurgam

Jag rekommenderar boken Äkta Vara (eller siten, den är också riktigt riktigt bra) där det finns info om vilka varor som är bäst vilken säsong osv, så att det blir billigare och sen får man tips om vad man ska undvika och sådär. :)
Sen är trådarna "Vad blir det till middag" och "Vad har du ätit idag" riktigt bra. :)
Kram igen, vännen, det är så roligt att ha dig här!

#15 Det är roligt att vara här, den här sajten är fascinerande, man får otroligt med info bara genom att läsa i trådarna.
Stenålderskost innehåller ju en massa kolhydrater, varför kan man ju undra, för antagligen hade stenålderns människor inte så stor tillgång till sånt. De åt betydligt större mängd kött/fisk/ägg än annat. Min stora synd är mackor. Bröd. Som jag har försökt att hålla mig ifrån de senaste 10 åren, med halvbra resultat.
Mest för att man varit hungrig ganska snart efter maten. Eller deprimerad. Nu är jag inte deprimerad och snart är jag inte sugen längre heller. : )
De Lapsus Resurgam

Jag har fått ett mycket snabbt svar av kroppen, att den gillar det här. Jag har inga övergångsbesvär än, kanske jag slipper det för att jag går från stenålderkost till lchf? Man hoppas..
Magen har blivit platt. Först var det trögt, sen rättade den till sig och blev helt platt, förutom att den är fetbelagd förstås. Jag har inte haft platt mage på 24 år, sen jag fick barn. Jag har kunnat gå ner en storlek i byxor tack vare detta.
Märkligt men kul.
De Lapsus Resurgam

Heja Heja!! :D
Vad äter du vanligtvis på en dag? När vi pratade privat sade du att du höll på att vänja dig till med äggmjölken.

äggmjölk till frukost, med eller utan kaffe
kött, äggmjölk och kaffe på jobbet (jobbar 4 timmar)
typ köttfärslimpa med gräddsås och ost när jag kommer hem
äggmjölk på kvällen, med eller utan kaffe
De Lapsus Resurgam

Måndag och vägning på jobbets jättebra våg.
Nu ligger jag på 74, 6 kg. (sedan jag var på sjukhuset har jag gått ner -10kg alltså. : )
3 kg sedan jag började med lchf.

De Lapsus Resurgam
Bra jobbat!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna