Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3660 ggr
LatMask
0

Karin Bojs i DN

Slutklämmen i en artikel av Karin Bojs i DN i dag:

"Tyvärr är bantningsbranschen het förmörkad av fanatiker som hejar på den ena eller andra dieten. Några drivs av sina kommersiella intressen, andra är bara religiöst övertygade om att pyttelite fett eller jättemycket fett är enda rätta vägen.

Nu kan vi en gång för alla slå fast att de har fel allihop. Eller vi kan vara hyggliga och säga att alla har rätt. Bantningsdieter fungerar, om man håller dem.

Det gäller dieter med väldigt lite fett, som bland annat den svenska sjukvården och Viktväktarna tidigare har propagerat för.

Men det gäller i precis lika hög grad dieter med mycket fett.

Man kan ha moraliska synpunkter på den så kallade Atkinsdieten, med mycket fett och protein men lite kolhydrater. Ur klimatsynpunkt är den förfärlig, eftersom proteinet ofta kommer från kött.

Men världens hittills bästa bantningsdietstudier visar att den fungerar och är lika hälsosam som mer fettsnåla dieter. Den näst bästa studien, som gjordes i Israel och publicerades förra sommaren, fick till och med aningen bättre resultat för Atkins än för fettsnål diet.

Fackföreningen Dietisternas riksförbund har tidigare tagit ställning i fettdebatten på ett sätt som knappast har täckning i någon vetenskap. Men nu har de hittat en viktig poäng.

Det som verkligen har betydelse, enligt den nya studien, är att folk får stöd i sin bantning. Att de går på möten och blir påhejade av ett proffs.

Massor av jobb för dietister och andra rådgivare alltså, inom sjukvården och privata näringslivet.

Bara de nu håller sig till vetenskapligt grundade råd, och avhåller sig från att vara fettdogmatiska."

(min kursivering)

Vad sägs om ett helt forum med 7 500 medlemmar, fullt med töd, hjälp, råd och tips - och dessutom gratis!

ebet
0

Jag har tyck att hon var bra förut.

Men de senaste artiklarna har hon förbrukat all trovärdighet! Dessutom har hon uppenbarligen är dåligt påläst om vad som har mest klimatpåverkan (per kalori) Usch och tvi. I förra artikeln hon skrev lät hon tom som Claude Marcus.

Lite undersökande journalistik vore på sin plats, jag orkade inte ens maila till henne, det fanns risk att jag talar om vad jag verkligen tycker.

greensis
0

Fast jag tycker nog det är rätt underhållande att dietisterna börjar svänga från "Kolhydratrestiktion är fel, fel, fel!" till "Alla dieter är lika bra så länge ni anlitar oss!"Guld i mun

Fabricati diem, pvnc!

chapp
0

Jag tycker det är svagt att hitta "lösningen" i form av prat-stöd från sk experter. Mera snack alltså! Prata sig till bättre vikt…

Funkar bara om man samtidigt drar ned på kolhydraterna!

På kif får man förstås bådadera.

Lena123
0

Jag läste också den där artikeln och blev irreterad på hennes okunskap.

Sen tänkte jag ett steg längre och kom fram till (precis som greensis)att det faktiskt har svängt rejält på kort tid.Så småningom kanske de också inser att de flesta mår bra på mindre kolhydrater.

Sen tycker jag att det är för mycket fokusering på att gå ner i vikt…det svåraste är ju att behålla den nya vikten när man gått ner,speciellt då kroppen gått på sparlåga med olika lågfettsdieter.

Det har ju faktiskt konstaterats att det är värre för kroppen att jojobanta än att ha en övervikt på 20 kg,och jojobanta är ju oftast vad man åstadkommer med vv,pulver och andra svältdieter.

http://www.winthers-skafferi.se/

Isa56
0

"Det som verkligen har betydelse, enligt den nya studien, är att folk får stöd i sin bantning. Att de går på möten och blir påhejade av ett proffs."

Så jag går ner i vikt om jag går på möten. Oj och jag som trodde det berodde på vad stoppade i mig.Skrattande

"Det gäller dieter med väldigt lite fett, som bland annat den svenska sjukvården och Viktväktarna tidigare har propagerat för."

Kan man hoppas att ordet tidigare verkligen är tidigare? Ska bli intressant att höra, när jag får kallelse till min diabetessköterska. Hon var chockad sist över min mat, stackarn.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻