Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1639 ggr
Iram
0

Sover dåligt

Sedan jag började med denna lowcarb har jag erfarit en hel del positiva saker, däribland viktminskning och lugnare mage.

Men en sak irriterar mig- Jag sover sämre! I början skyllde jag naturligtvis på övergångsbesvär, och det var det säkert också. Efter ett par veckor skyllde jag på fullmånen, den brukar störa min sömn rätt mycket. Men nu har jag lowcarbat i många veckor och fullmånen är bort för längesen, och jag sover fortfarande illa.

Jag är trött på kvällen (mer nu än förr) och lägger mig mellan 21-22. Sedan somnar jag rätt lätt men vaknar sedan minst 2 ggr under natten eller morgontimmarna och vrider mig. Har också känslan av att den sömn jag ändå får under senare halvan av natten är av dålig kvalitet. Ändå är jag inte direkt trött om dagarna, men det är ändå irriterande att vakna om natten eftersom jag alltid har varit välsignad med en god nattsömn.

Har funderat på om jag behöver min "palt-koma" för att sova utslagen till morgonen. Men även om jag nu sover gott med 8 rostade mackor i magen så är det ju inget vidare att vakna med saltsyra i strupen och magen som en jäsdeg.

Jag äter oftast väldigt lite på kvällarna nuförtiden. Några nötter kanske, eller en liten bit mörk choklad. Är ju oftast mätt och belåten efter middagen. Har funderat på att börja ta ett glas mjölk precis innan jag lägger mig.

Är det vanligt att man sover sämre eller bara annorlunda med den här mathållningen?

Mvh Iram

lizaohman
0

Eftersom du sover dåligt och vill ha mörk choklad på kvällen säger mig att du kan må bra av magnesiumtillskott.

Iram
0

Aha… Mina restless legs har också blivit sämre den senaste tiden. Kan det också ha med magnesiumbrist att göra? Eller nån annan brist?

Hallongrottan
0

Jag har under 10 års tid varit uppe och vandrat på nätterna pga.fibromyalgi och restless legs.

Jag fick rådet här att börja ta magnesium. Det har jag gjort nu några veckor. Tabletten är så stor så jag löser den i knappt ½ dl fil. Till det tar jag en Finn Crips (den enda synd jag tillåter mig) med tjockt med smör och 2-3 ostskivor. Detta inmundigar jag precis innan jag ska gå till sängs.

Jag har denna vecka sovit 4 nätter , ca 7 timmaar i ett sträck!

För mej är det ett lyckorus! Tack alla som tipsade mej!Kyss

greensis
0

#2 Kramper och sendrag (och hjärtklappning) rapporteras ofta bli bättre med magnesiumtillskott.

Fabricati diem, pvnc!

Iram
0

Tack tack, ska testa! :-)

Jennix
0

#2  Ja, det låter som magnesium skulle hjälpa dig. Glad Det kan vara så att det bara behövs i början, sen blir balansen bättre efter ett tag.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

PatrikHagglund
0

Det som oftast rekommenderas nuförtiden vid sömnproblem är sk sömnrestriktion tills problemen har blivit bättre (eller eventuellt permanent). Dvs lägg dig inte för tidigt och ställ klockan så att du inte går upp för sent. Logiken är att om man är tröttare sover man hårdare och bättre.

Du skriver att du känner dig tröttare på kvällen och lägger dig ganska tidigt. Trots att du sedan inte sover optimalt är du inte trött om dagarna. Detta tycker jag tyder på att du kan dra ned på tiden du ligger i sängen. Kom ihåg att många upplever att deras sömnbehov minskar av LCHF.

Sedan rekommenderar även jag tillskott med magnesium.

Iram
0

Har varit inne på det också, alltså att jag lägger mig för tidigt och nästan har sovit klart när jag vaknar frampå småtimmarna.

Får försöka vara uppe lite längre och se vad som händer. Om jag orkar. Tack.

fia1
0

Var hittar man bra magnesium? Den burken jag såg på apoteket innehöll socker och därför köpte jag den inte. På Hälsokosten har jag inte sett magnesium.

Annalf
0

Jag har köpt magnesium på hälsokost, WNT 500mg, köpte först på apoteket, men då jag såg vad de innehöll skippade jag dem. 500 mg kan sätta fart på magen, det finns lägre styrkor också.

lizaohman
0

Man kan behöva variera intaget av magnesium. Överskottet kissas visserligen ut, men kan ge lös mage/diarré, så jag köper 150 mg-tabletter, som är billiga på shopping4net, och så varierar jag intaget efter behov. Många är uppe i rätt höga halter (750 mg) men jag har trappat ner till 300 gram/natt (tas alltid till natten). Bra startnivå är 450 mg, enligt min åsikt, att justeras uppåt ifall det behövs. Man behöver, som sagts tidigare, inte säkert äta magnesium alltid. Tvärtom kan t ex kramper komma tillbaka ifall man inte längre behöver magnesium. Detta för att magnesium samverkar med kalcium och vad man eftersträvar är en balans. En del äter tillskott med både kalcium och magnesium, men vi diskuterade detta i en tråd, där det framkom att ifall man råkar få överskott av kalcium, så urkalkas benen. Alltså inte en önskvärd effekt. Om man gått över till fullfeta produkter - grädde, CF, ost - så får man i sig det kalcium man behöver. Ett tillskott av magnesium gör så att man kan tillgodogöra sig detta också. Orsaken till magnesiumbrist är nog oftast hos LCHF.are viktnedgång, med vattenförlust och magnesium är vattenlösligt.

Brasklapp: jag har inte idats leta reda på tråden där vi diskuterar kombinerade tillskott mag/cal, men minns att diskussionen ledde fram till att man INTE ska tillsätta kalcium. Däremot kan vissa må bra av ett kalium-tillskott, men det är en annan diskussion.

[Marja-Liisa]
0

Jag använder B-Calm av HelaPfarma, 1-3 tabletter per dag, tar kanske en tablett ett par ggr i veckan bara, innehåller per tablett

Kalcium 225 mg

Magnesium 150 mg

Kalium99 mg

Bor 1 mg.

Jag sover mycket bättre med LCHF, har blivit av mina astmabesvär samt har mindre ledbesvär också.

Halvdansken
0

Är du varm? Jag hade problem att sova i början för att jag svettedes konstant, men det gick över.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

fia1
0

#12 Var hittar man dem?

Iram
0

Jag är nog lite varmare än förrut om nätterna. På dagar och kvällar kan jag istället få anfall av frusenhet och börja huttra.

De här kroppsliga reaktionerna har jag ganska svårt för att tackla. Har sedan -98 haft perioder av panikångest, och även om det har varit bra i några år nu så kan plötsliga kroppsliga förändringar utlösa känningar av ångesten. Att plötsligt bli varm eller kall, eller orkeslös, må illa och det värsta av allt, att bli yr. Det är hemskt läskigt och ger mig alltid hjärtklappning. Det är därför jag emellanåt tar en frukt, hellre det än att utlösa en panikattack.

Kom ifrån ämnet lite nu, men även trötthet gör mig känsligt för panikkänningar så jag är rätt mån om att få en bra nattsömn. Ska skaffa magnesium imorgon! :-)