Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1071 ggr
Libbe7
0

Hur mycket fett

Nu har gubben satt mig på pottekanten.

Jag har koll på att man äter ca 1 gram protein per kilo kroppsvikt. Nu frågade han hur mycket fett man ska äta. Finns det någon liknande norm att följa för han är lite (läs mycket) fettskrämd?

lizaohman
0

Lika mycket fett som protein+kolhydrater. Observera att vi inte talar om rent fett (det trodde jag i början och var rätt förtvivlad) utan kött t ex innehåller 20% protein och så en viss procent fett, beroende på vilket kött det är. Kolla i minmat.net om ni är osäkra.

Nybörjare brukar bli rekommenderade att byta ut alla lättprodukter mot helfeta (ost, mjölk, grädde, smör/Bregott, creme fraiche) och för övrigt kolla att inget livsmedel innehåller mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram. Man kommer långt på att inte göra det för svårt i början.

MimLan
0

_Minst_ lika mycket fett i gram som protein+kolhydrater i gram. Och det är minst 1 gram protein också.

Enklast är att pejla hur mycket protein man behöver äta, utgå från det, lägga till fettkällor i form av sås/röror/gratinering/ost/etc tills man är mätt. Är det en fettrik proteinkälla behövs mindre av fettet för att bli mätt, är det en fettfattig proteinkälla behövs mer.

Hur mycket fett det blir är ganska individuellt, man pejlar sin hunger och kropp och ser vad den säger. För en del är det 100 gram, för andra är det 250 gram. Överäter du fett går det ut med avföringen, så det är åtminstone ett tydligt sätt att märka det.

mikaelj
0

Lite mer bakgrundsinfo till varför du skall äta fett hittar du i svaret på frågorna 5, 14 och 18 i artikeln "Vanliga frågor & svar".

nyttigajag
0

jag tänker såhär:

det ska vara max 5g kolhydrater per 100g

det ska vara mer fett än protein per 100g

Libbe7
0

#3  Jag har koll på varför. Har läst 2 av Skaldemans böcker som jag tyvärr inte har hemma nu. Men att bara säga till en fettskrämd att han skall äta mycket fett räcker ju inte. Då blir det väl max en tesked  Rynkar på näsan

lizaohman
0

smygbyt ut alla lättare produkter mot 34% CF, 40% grädde, gammaldags mjölk, Bregott och smör. Det dröjer kanske länge innan han märker det :)