Jag går UPP!
Haft kula på magen sedan tonåren, för övrigt pinnsmal, ingen rumpa, inga lår. Fyra graviditeter har ej gjort magen snyggare precis. Varit starkt sockerberoende sedan tonåren, men gradvis gjort mig av med det. Gjort minimal fettsugning på ryggen (750 ml) för ca 8 år sedan. För 2½ år sedan kunde jag lägga om arb.tiden och fick ha min egen dygnsrytm (kvällsmänniska). Tappade 2 kg bara sådär, på magen. Efter ngt år gick jag upp igen och i höstas efter laparoskopi blev nedere delen av buken uppspänd och har så förblivit.
LCHF låter helt logiskt och naturligt i mina ögon, har varit inne på liknande tankar själv under flera år, men ej vågat prova. Sedan 3-4 veckor har jag gradvis gått över till LCHF och skippat bröd, potatis, pasta mm. Mycket ägg och skinka, grädde, smör. Kött med sallad, och ovanjordsgrönsaker. Köper så gott som bara ekologiskt.
Äter dock 1 frukt om dagen, känns som om jag inte klarar mig utan. Jag har ökat 3 kg i vikt, lagt på 3 cm runt midjan. Kan väl inte bara vara frukten? För övrigt mår jag bra. Piggare och gladare. Har familjär hyperkolesterolemi och gjorde tester för 2 veckor sedan. Totalkol: 7,6, triglycerider: 0,9, HDL: 1,9, LDL. 5,3, kvot: 2,8, Apolip-A: 1,8, Apolip-B:1,5, kvot: 0,8, glukos: 4,6, TSH. 1,92, fritt T4: 12.
Börjar bli riktigt ledsen eftersom jag kan ha färre och färre plagg.
Har surfat runt här och på flera andra sajter och läst nästan alla inlägg, tips och råd men förstår inte vad jag gör för fel.
Kan nog vara frukten. Mycket fruktsocker i den!
Vad är din längd och vikt? Är du pinnsmal så kanske det är så att du behöver gå upp lite i vikt? Har du ätit fettsnål kost tidigare eller bantat?
Det är faktorer som kan spela roll.
Vissa kan äta frukt med LCHF men oftast får man ta bort det.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
"mycket grädde, ovanjordsgrönsaker", sammantaget med en frukt om dagen blir nog en hel del kolisarl, tror jag.
Du kan prova och lägga in det du äter en dag på "min mat"

"Äter dock 1 frukt om dagen, känns som om jag inte klarar mig utan."
Har du överhuvudtaget gett din kropp en chans att slippa frukten? Och hur är det med den inbygna gördeln (mag- och ryggmusklerna)?
Vad äter du för frukt?
Hur mycket väger du?
Frukten kanske inte är hela sanningen, men jag skulle nog prova att ta bort den. Se frukten som något som bara består av två saker - "bulkmedel" och "energi". Bulkmedlet är själva fruktköttet som bara fyller magen och eventuellt kan ge dig någon slags mättnadskänsla, med det tillför ingen energi! Sen har vi själva energin - den består i äpple och banan av över 90% kolhydrater! Kanske inte så stor mängd kolhydrater totalt sett i gram, men det är svårt att hålla sig runt 20 gram kolhydrater per dag om man ska klämma in en frukt - då får man äta måltider med no-carbs resten av dagen för att det inte ska bli för mycket.
När man ökar fettmängden, som man gör på LCHF, så är det extra noga att ligga lågt i kolhydrater eftersom kolhydrater + fett tenderar att gå med ilfart till depå.
Håller med ovanstående. Lägg in din mat på minmat så du får koll.
Frukt, etc brukar vara något övergående som man har svårt att släppa innan man har gjort omställningen i "huvudet" också. Tankens kraft är stor och där sitter vanligen "kan inte vara utan frukt", "kan inte äta så mycket fett", etc.
Sen får man ibland titta på totalintaget också men räkna med att det tar 3-4 månader (upp till 1 år för vissa) innan kroppen har fattat galoppen så ändra inte för mycket för snabbt. Jag vet att man är otålig (det är vi alla) men det tar TID.
Läs gärna på LC-kost för nybörjare i vänstermarginalen. Kostdoktorn har också jättebra info för nybörjare. Enligt vad jag förstår av det du skriver har du inte ätit helt LCHF så länge än.
Glömde…
Vanliga frågor och svar i vänstermarginalen är också bra
#2 Pinnsmal gäller allt utom buk och byst. Har provat många olika sorts mathållning genom åren. Aldrig vrålbantat, men provat halvveg ngt år. Trots alla varningar om farligt fett under åren har jag köpt skämmigt mycket grädde, bara riktigt smör, Bregott. Sista åren ätit mycket frukt, även torkad frukt som jag helt lagt av med nu.
#3 Just grädden är inte så mycket.
#5 Ett litet äpple eller en apelsin.
Har kollat alla frågor och svar ang. detta.
OK - vi skippar vikten, går bara på mått. Det är svårt att var en 34:a på längden och ha 40 och 42 i midje- och bystmått.
Långbyxor kan man lägga upp, men vad göra med den stora tygpåsen på rumpa och lår?
Klänningar är inte att tala om, skall de passa över byst och kropp sitter midjan på halva rumpan.
Jackor och kavajer som passar för övrigt går aldrig att knäppa.
Jag skippar väl frukten och hoppas att detta ändå skall funka, för jag mår bra för övrigt och slipper äta var tredje timme och ha blodsocker som en jojo.

Familjäl hyperkolesterolemi? Dina blodfetter ser helt ok ut för mig. Men du kanske medicinerar för dem?
Tack, det tycker jag också, men inte in doktor. "Hotar" med statiner. Det kommer jag aldrig att ta. Har släkting som äter det och 11 andra mediciner. Är som en levande död, och lyssnar inte ens när jag försöker påtala att det kanske finns andra sätt. Kan säga att i höstas hade jag 8,2 i total och har snarast ökat min konsumtion av mättat fett sedan dess. Skall kolla om ett par mån. igen - det blir spännande.
Har funderat mycket under åren på sköldkörteln. Har alltid varit frusen, lever under lager av ylle på vintern, blir seg, trött och olustig av kylan (utom utomhus i skidspår o dyl). Har frågat mig varför min kropp inte skapar värme av födan utan bara lagrar som fett. Men läkare tror inte på ngt sådant.
Just nu upplever jag att jag inte känner mig lika frusen och olustig längre, så jag hoppas verkligen på att detta är en väg för mig.

#10 Du verkar vara på rätt väg :D En klick smör i kvällste:et fick mina händer att bli som små kaminer.