Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 2422 ggr
MalinArv
0

Cocosfett-bojkott

Ja, då tänkte jag köpa mig ett paket kokosfett att använda till matlagning mm mm. Men, när jag såg detta silvriga paket på hyllan så såg jag att det är Uniliver som tillverkar detta. Ställde tillbaka på hyllan så får jag köpa något på hälsokosten istället.

elisabeth83
0

Jag har ingen aning om vad som är fel med Uniliver, men du får gärna berätta för mej.

Har ändå alltid köpt eko-kokosfett men det är mer än dubbelt så dyrt :/

Johannika
0

Unilever = Milda, Lätta och Becel bland mycket annat skräp! Rynkar på näsan

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

elisabeth83
0

Urs då. Ännu en anledning att inte välja silverpaketet!!!

MalinArv
0

Ja, jag hade ingen aning om att de gjorde även detta så det blev en liten besvikelse. Men jag vill inte stötta dem heller…

Empe
0

Det var uppmärksamt av dig! Har inte tänkt på att titta. Tur mitt paket är snart slut och jag har en burk Cocosa som väntar på att öppnas - känns plötsligt som det helt klart var värt de extra pengarna!Glad

shamani
0

Samtidigt är väl bra att dom har NÅGOT som är Nyttigt??

Empe
0

#6 Man kanske skulle mejla dem och påpeka att de har EN bra produkt, tänk om de skulle börja göra reklam för sitt kokosfett istället för allt annat dravel?Flört

babo
0

Jaaa, bojkotta allt annat förutom kokosfettet, det kanske skulle va´ nå´t?

shamani
0

Sen gäller det att få andra att förstå att det är nyttigt…

Min affär har bara cocosfett till jul. :(

MalinArv
0

Tråkigt att de bara har kokosfett till jul… :( Du får komma upp till Hedemyrs, det var där jag hittade silverpaketet idag. :)

shamani
0

Hmm…. jag får nog ta en tripp dit… Annars blir det "villervalla" (Uddevalla) - ska ju ändå dit och köpa bacon (1kg=65kr).

MalinArv
0

Sant, det sa du ju förut. :)

greensis
0

#9 Går koksfett att frysa? I så fall skulle du kunna köpa på dig ett par paket?

Fabricati diem, pvnc!

shamani
0

Annars kan jag ju ta reda på det. Bara att slänga in i frysen och testa. Har ju frostat av och städat bort lite skräp ur frysen så nu finns det plats! =)

Pasi
0

Kokosfettet är en bra produkt…genom att köpa det så kan jag på sikt kanske styra vilka varor de har i butikshyllorna.
Att de sedan indirekt styr våra statliga kostråd mha sina välfyllda konton är väl en annan femma.

elisabeth83
0

MAn behöver inte frysa kokosfett, det håller sig ca ett år i rumstemperatur. I alla fall hade mitt eko-kokosfett bästföredatum jan 2010.

MalinArv
0

Det låter ju som en bra hållbarhet. Är det rent? Glad

Annars tar det väl bara ett par dagar att använda upp. Flört

elisabeth83
0

#17 Vad menar du med rent? Det är lukt och smakfritt. Köpte även en 500g burk med smaksatt, fast jag blev inget stort fan tyvär.

MalinArv
0

Ifall det var något konserveringsmedel eller inte. Glad

elisabeth83
0

#19 Inga konserveringsmedel, är tydligen så hållbart "i sig självt". Men det ska nog stå svalt eller i alla fall inte över den temperaturen då det smälter.

MalinArv
0

Det låter ju helt otroligt. Glad Bra att det finns naturliga råvaror som kan hålla.

elisabeth83
0

Naturen e bra fiffig!

UBCL
0

Bojkott blir det bara om alla Unilevers varor omfattas. Det känns lite fel att bojkotta allt som ska bredas på smörgåsar – vi äter ju ändå inte bröd! Och sedan är det plötsligt ok att köpa Unilevers kokosfett bara för att det är billigare än konkurrenterna Skrikandes

MalinArv
0

#23 Det var ju därför jag ställde tillbaka paketet. Glad

Lisabet
0

Men är det verkligen bara Unilever som tillverkar kokosfett? Utom hälsokosten då alltså. Tala om monopol.

monkan
0

Jag har för mig att kokosfettet i silverpaketen är någon restprodukt som inte är framställd på ett särskilt bra sätt - det var någon som undersökte det för något år sedan.. Jag köper alltid mitt kokosfett på hälsokosten - Cocosa - och det håller länge. Jag har det i skafferiet.

UBCL
0

#MalinArv, jag syftade nog närmast på #6, #7 och #8 kommentarerna Flört

raphanus
0

Jag köper silverpaket från Alba Dalby i stället. Fördelen med kokosfett i hexaedriska förpackningar är att det är lättare att mäta upp.

Lisabet
0

#28 Var får man tag på det?

Pasi
0

#27 Jaha, vad skall jag köpa då? Finns inget annat kokosfett i de affärer jag har tillgång till och hälsokostkokosfett har jag verkligen inte råd med. Skall inte jag få ta del av hälsofördelarna?Glad

raphanus
0

#30 - Bryt upp parketten i ditt vardagsrum och plantera några palmer.

elisabeth83
0

Pasi, det är en väl en avvägning man får göra. Ja e student (dvs har inte ett överflöd med pengar) men jag försöker köpa så mkt eko som möjligt, jag tycker de extra kronorna är en investering i min hälsa. Tyvär är ju eko-kokosfett dubbelt så dyrt som vanligt =/ Jag betalade nästan 90kr/kg när jag köpte på nätet.

MalinArv
0

Idag köpte jag kokosfett på jobbet. Vi hade alba dalbys så jag köpte med ett paket hem. *glad* Oskyldig

JAUS
0

Går det att köpa alba dalbys kokosfett på nätet?

upgradeyou
0

Jag har försökt läsa mig till på diverse trådar ifall kokosfettet i silverpaktetet skulle vara sämre rent "hälsomässigt" men ingen verkar vara överrens. Förutom att det är dåligt ur företagssympunkt såklart!

MalinArv
0

Vet inte om man kan köpa det på nätet. Finns det ingen butik hos dig som har alba dalby? Köpte det i vanlig mataffär.

JAUS
0

Har aldrig hört talas om alba dalby tidigare. I vilken butik köpte du den?

MalinArv
0

paketet är även det i silver så det ser likadant ut. Köpte den på MaxiMat Nordby

JAUS
0

Jag får väl skicka ett mejl och fråga dem om närmsta butik.

MalinArv
0

gör det. Glad

JAUS
0

Förresten vad kostade det? Och är det ekologiskt?

MalinArv
0

Det står inte så troligen inte ekologiskt. Glad Det kostade 16.90

JAUS
0

Hur stort paket?

JAUS
0
MalinArv
0

500 gram

JAUS
0

ungefär samma pris som Unilevers alltså.

MalinArv
0

japp. Glad

UBCL
0

#Pasi, bojkot är inte på liv eller dödSkrattande

Man får göra så gott man kan!