Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 850 ggr
Walnewra
0

Walnewras lilla rop efter hjälp tråd

Hejps!! Nu har jag bestämt mig!! Och på måndag sätter jag i gång med LCHF!! Glad

Meeen nu har jag lixom en fråga..som sitter och gnager mig i nacken…Man är ju lixom så van vid att du ska äta max denna mängden och du ska max äta så här lite och så vidare och så vidare…

Hur mycket ska/får man äta egentligen?? Har letat efter menyer både här och där -pekar både höger och vänster- men det enda man får pekningar på är recept..Jättebra!! men jag min förvirrade hönshjärna vill lixom har lite mer konkret..Huuur mycket man ska äta??

Eller ja..vad äter ni och huuur mycket äter ni där ute?? Kanske eran mängd kan hjälpa mig att komma ut ur min hjärnas förvirrning?? Vill bara komma över min osäkerhet…äter man ett ägg på morgonen och en tesked smör eller ja…aaah hoppas ni förstår va jag menar!

Jag är hmm 164 cm lång och väger 98kg (ca)…och jag är Typ-1 diabetiker sedan 1987…

Hjäääälp!! Cool

maxiq
0

Här ska du få ett litet rimmat mantra:

Äter du mången kolhydrat
får du noga väga din mat

Äter du mest bara fett
så ät tills du är mätt!

Skrattande

cacao
0

Du äter helt enkelt tills du blir mätt, varken mer eller mindre :)

1 ägg och en tesked smör var ju lite i underkant, tror knappast du blir mätt på det :) 2 ägg iaf, och en klick smör  lite creme fraich och räkor är gott! Eller omelett på 2 hela ägg, 3-4 msk grädde, salt/peppar och lite smörfrästa champinjoner kanske? Kombinationerna är oändliga, men var inte rädd för att lägga på av fettet och ät tills du blir mätt som sagt var.

Lycka till!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

sussie
0

Jag blir mätt och belåten av en stor klick smör en tredjedels paket bacon och ett ägg. Jag steker det hela i en liten panna och toppar med några ostskivor, när de smält ner brukar ägget också vara klart. Jag dricker en mugg svart kaffe och ett glas vatten.

Coturnix
0

Första veckorna stekte jag en bit fisk i smör. Lade på en klick majonäs samt ett eller två kokta ägg och drack en kopp kaffe med en smörklick. Sedan kom inte jag på att jag nog borde äta förrän det gått sex timmar. Fick därför "diciplinera" mig att ordna med fasta mattider.

Jag körde första veckorna helt utan så mkt som ett finncrips, ingen frukt och inget grönt mer än örtkryddor i smöret.

Nu har jag lagt till lite grön sparris eller blomkål eller vitkål och någon skiva paprika. Lite pressad citron i smör och gräddsåsen till fisk ibland.

(Vet inte om jag gör precis exakt "rätt" men jag mår väldigt bra och har ingen värk i leder och kropp längre. Den försvann som genom ett trollslag efter flera års stegring.)

Mättnadskänslan ?! Har gjort att jag inte ens skulle komma på tanken att bita i en brödbit eller äta så mkt som en äcklig jordnötsring.;)

Som jag uppfattat "grundkonceptet": Bort med allt som behöver en lång lista på innehåll/ tillsatser, samt potatis, pasta, ris, mjöl, socker/sötningmedel. Undvik underjordiska grönsaker samt den förädiska fruktdisken.

Ersätt det tidigare kolhydratrika näringsintaget med naturligt feta produkter och extra fett.

Maia
0

#4 "Undvik underjordiska grönsaker [och] den förrädiska fruktdisken". Det är en bra sammanfattning av hur man orienterar sig i frukt- och gröntavdelningen, Coturmix!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Margareta
0

Tack Maxiq för ditt rim - det skall jag komma ihåg - borde sitta på kylskåpet.

Numer pensionär i Nynäshamn

Walnewra
0

Tack för svaren och tipsen Glad

Walnewra
0

#1 nu stulade jag din ramsa och förstorade upp den i word och skrev ut…för att sättas fast på kylskåpsdörren!! Skrattande

maxiq
0

Ja var ska sleven vara om inte i grytan?

Äkta kylskåpspoesi! Skrattande

Zepp
0

Jag tror att det viktiga för dig som diabetiker är att ligga jämt i ditt kolhydratintag, för att kunna dosera medecin/insulin rätt!

Du får helt enkelt lära dig mer om var alla kolhydrater gömmer sig och sedan kan du sakta trappa ner därifrån tills du hittar en nivå du trivs med och kan leva med!

Annars så är generella råd, minst 1 gram protein per kilo och dygn!

Jämnt och lågt andel kolhydrater och resten fett tills du är mätt, varken mer eller mindre!

Läs på här och på andra bloggar!

http://www.kostdoktorn.se/?s=typ1&top=pop-post

Du kan även använda gratisverktyget minmat!

http://www.minmat.net/counter.php

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
0

Jag berättade om Maxiqs vers för Sten Sture Skaldeman och han skaldade så klart genast vidare…

Du som äter kolhydrat bör nog väga all din mat och räkna varje kalori från hungern blir du aldrig fri

_Du som äter mycket fett
har det faktiskt väldigt lätt
Du äter tills att du är nöjd
Att slippa hunger är en fröjd!
_
/SSS

Numer pensionär i Nynäshamn

maxiq
0

Mycket bättre än mitt minut-epos! :-)

Zepp
0

Du som äter fiber

uti din hälsoiver

bör du genast sluta

så din ända inte tutar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Walnewra
0

#13 haha Skrattande