Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 3454 ggr
LatMask
0

Den hundrade apan...

Jag har ätit LCHF sen i februari i år, väldigt diskret sas…Aldrig nämnt något på jobbet t ex, bara muttrat att det är så besvärligt att koka pasta å sånt. (Mina arbetskamrater som känner till min villrådighet vid spisen har förstått mig fullkomligt! Flört)

OCH …nu kommer poängen…sen i våras har TRE av mina arbetskamrater börjat äta LCHF! Och det mycket "högljutt" om hur pigga och glada de blivit, hur midjemåttet minskat osv osv.

Jag tror faktiskt att LCHF håller på att spridas som en löpeld i Sverige! När ens arbetskamrater ser synliga bevis (midjemåttet…) och hör hur bra man mår, tror jag att många tänker till.

Inget ont om tanken på föreningar osv, men "den goda förebilden" i ens närhet betyder säkert minst lika mycket!

maxiq
0

Visst LatMask! LCHF är en "mun-till-mun"-rörelse mest beroende på att det inte finns något kapital bakom (än) som vill satsa pengar på stora reklamkampanjer. Vi får göra som Jesus, ut och förkunna evangeliet! ;-)

Margareta
0

Kul LatMask! Det hände på mitt jobb i våras. Jag har väldigt anonymt (några har vetat) ätit så här i 2½ år och utan större diskussioner. I våras började en kollega prata vitt och brett om Annika D i korridoren och sen vart hon medlem här… lite kul att det sprider sig…

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Låter helt underbart! :D Själv tror jag också detta, att folk som provar och känner att dom mår bra, dom för detta vidare. :) Folk kan inte förneka när dom ser hur mycket man har gått ner i vikt, t-ex.

navarro
0

Mycket roligt! Sjalv la jag till gradde igar pa min fakirkost, eftersom vikten stannat pa 85,9 3 dagar i rad. Imorse blev det -0,7 kg, totalvikt 85,2. Det maste vara de tre graddransonerna i mina 3 kaffekoppar igar, som gjode susen, hoppas det haller i sig.!

Gunnilla
0

Jätteklokt av dig, LatMask. Jag tror inte heller att ngn hade märkt hur man äter om man inte själv försökt skyla över och prata bort det.

LatMask
0

Puttar upp min egen gamla tråd - det känns som om den blir mer och mer sann - LCHF sprider sig som en löpeld…

LatMask
0

Hittade min urgamla tråd - och den förutsägelsen har verkligen besannats…

Tilda-T
0

Så sant man känner sig  inte fullt så suspekt längre som man gjorde för några år sedan för dom flesta har åtminstone hört talas om Annika D och lchf numera!Skrattande

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Pylle
0

Vi är flera diskreta på mitt jobb

men idag träffade jag en dietist (äldreomsorgen) som sa när någn talade om Becel nä men nu får ni ge er, smör och grädde det är det enda

jag höll på att pussa henne!

kaisakavat
0

Du har rätt, LatMask! På flera sätt..

Igår var jag på apoteket och damen där har nog varit på säljkurs. Försökte få mig att köpa allt möjligt förutom min låda alvedon, bl a några sådana där "mellanmålsbars" med fibrer och choklad å grejjs eller vad det nu är i dem…

Jag tackade nej med hänvisning till att jag inte äter kolhydrater. Hon började då läsa på förpackningen om hur mkt kolhydrater samt nämnde GI, men jag skrattade och sa att det inte är lönt för jag äter inte GI utan LCHF. Jo, jag sa LCHF och hon visste vad det ÄR!!!

Frågade mig hur det går och vad jag tycker om det!!!

Thyra4
0

Jag är så gammal så jag är medlem i PRO. I dag hade de grötfest. Välkomstdrink med glögg och pepparkaka, risgrynsgröt med sirap eller kanel o socker, och mjölk samt två mackor med skinka och ost (bregott faktiskt). Sedan kaffe och marängtårta och efter det godis och fruktbord med läsk. Jag hade lovat att hjälpa till med förberedelserna - och det gjorde jag - dukning i gårkväll och idag gjorde vi smörgåsar.

Jag valde att inte vara med på mötet idag, eftersom det enda jag ville äta var ju skinkan och osten på smörgåsen, men ville inte FÖRSVARA mej varför.

För även om jag ätit den här kosten sedan i augusti -08, så har jag svårt att inte äta DET jag blir bjuden och då mår jag ju dåligt efteråt.

En tanke som har kommit är ju, att en del av dessa medlemmar med säkerhet är diabetiker, men det är klart - tar men sin medicin, så kan man äta som "alla andra".

LatMask
0

Nu vet alla (nästan) vad LCHF är! Yes!

Aniara4
0

Jag tycker mig märka att fler och fler av mina Facebook-vänner blir intresserade av LCHF eller åtminstone att minska på kolhydrater och dissa lightprodukter.

En och annan har t.o.m. hittat hit!

uzie
0

Jag sa inget det första halvåret utan kollegorna bara reagerade på att jag plötsligt började se smalare ut. Nu har jag fått en kollega att bli riktigt intresserad genom att berätta min "hemlis"… Problemet är att allt hon vet om LCHF är via kvällspressen, där det utlovas viktnedgång med 1-2 kg/vecka och det stämmer ju inte för alla.