Netdoktor om fett
Fet mat skadligt för hjärnan
För mycket fet mat kan minska nyproduktionen av celler i hjärnan. Det visar forskning från Lunds Universitet. Efter bara fyra veckors diet av fettrik mat minskade nyproduktionen i en del av hjärnan som heter Hippocampus och som är central för minne och inlärning. Det är inte fettet i sig som påverkar nyproduktionen av celler, istället tror forskarna att fettrik kost gör att stresshormonet Corticosteron minskar nyproduktionen av hjärnceller.
Källa: Svenska Dagbladets nätupplaga. 061026. © Netdoktor.se Anders Hansen
På råttor ja 
Detta verkar intressant, kommer vi altså sluta som hjärndöda råttor. Verkar inte så väldigt attraktivt. Men jag väntar nog på fler övertygande forskningsresultat innan jag funderar på att lägga om min kost, och frågan är om det är mycket fett i samband med dåliga kolhydrater eller om det är fettet i sej och är det då animaliskt fett eller vegetabiliskt fett, för det är en väldig skillnad på fett och fett.
jag upplever ju själv att jag mår förbannat bra av fett bör jag väl tillägga…..så jag håller ju inte med..jag bara visar hur "våran"kost behandlas i media…..
Har du någon länk till publiceringen?

Min hjärna mår jättebra på mättat fett! Det KÄNNER jag! Sedan må råttornas hjärna reagera hur de vill…
Länk till artikeln finns i tråden "Artikel i SvD"
"still lost in space and time"
Jo, jag såg det. Och var in och kommenterade den på SvD! Så det så.

Din slutkläm var bra! Kollade min svans - inget hår! Känner mig lite osexig! 
"still lost in space and time"
Sen kan man ju fråga sig HUR fettrik mat det var testdjuren fick under de där fyra veckorna… Kanske var det så mycket att inte en enda människa ens skulle kunna tänka sig äta det, medans djuren inte hade nåt annat val? :)

Någon sa att de fick tre gånger sin normala fettdos. Det skulle betyda 90 energiprocent fett för en människa. Den siffran skulle nog vara bra, men den är svår att nå. SJälv har jag marigt att komma över 80.
Sten Sture

Det var "Corticosteron" det handlade om …ett stresshormon i råttor, inte i människan.
Nästa test gör de säkert på kanariefåglar, eller bävrar!?

Råttor har relativt lika krav på mat som människor. De behöver allt som vi människor behöver om man går efter tallriksmodellen. Skillnaden är ju att råttor har mycket hög förbränning, så de kan inte tillgodogöra sig "långsam" mat på samma sätt.
Fast nu stog det väl inte ens att det var råttor som var testdjur? Även om det högst troligen är så. ;P
#10: Här står det att corticosteron produceras även hos människor fast nån annanstans än hos råttor: http://en.wikipedia.org/wiki/Corticosterone
Men det kanske har nån annan funktion än stresshormon?
Tallriksmodellen? Du menar 1/3 kolhydrater, 1/3 grönsaker och 1/3 protein? Den går nog ingen här efter (?) och många av oss har nog omvärderat det som människan "behöver" ganska radikalt… Jag personligen tror inte att en gnagare och en människa har samma näringsbehov.

Människan är ett rovdjur….vilket man väl inte kan säga om råttor direkt även om de äter en och annan insekt och fläskbit!? 
De små liven är ju även anpassade till att äta frön (enzymer som bryter ner fytiner och lektiner).
#13: Njäe, men OM man går efter tallriksmodellen. :) Självklart ska ju även deras kost anpassas efter deras kropp, det är ju rätt individuellt vad de mår bra av. Jag äter själv ungefär efter tallriksmodellen och mår bra av det, men det är ju inte alla som kan göra det utan problem heller. :)
#14: Vilda råttor är mer rovdjur än vad många tror. De äter inte bara insekter, utan även ägg och mindre däggdjur som möss om de skulle få chansen. (dock är det inte alltid de får den chansen.. ;))
Tamråttor bör få kött flera ggr i veckan när de är vuxna, men inte bara rött kött utan även i form av fisk och fågel. Räkor behöver de minst en gång i veckan för selenets skull. Men basen ska alltid bestå av torrfoder i form av müsli med olika sädesslag. (haha, jag är en miljöskadad råttägare
)