Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2946 ggr
Akacia
0

Är sill okej?

Som nybörjare har jag letat runt på forumet men hittar inget om sill så jag måste ställa frågan - är det okej? Om jag läser på matjesillens förpackning så är det ju mer än 5 g kolhydrater/100 g. Senapssill och sånt där gillar jag ju bättre men där finns en del socker så den får man nog göra själv i så fall.

Sambon har gjort gubbröra med lök, ägg, matjes och yoghurt så det vore ju bra att veta om man gör rätt i att äta den eller inte Glad

wine
0

Abba Inläggningssill

Protein 14g

Kolhydrater 0g

Fett 16g

Sedan är det bara att laga en mayo/cf röra utan socker - finns flera recept här i forumet (det var så jag hittade hit på Google!) - kolla under Midsommar mat!

anispanis
0

Skärgårdssill ligger på 8g kolhydrater per 100g. Helt ok med andra ord,,man äter ju ändå inte upp hela såsen,,,utan fiskar upp de goda sillbitarna :o)

missaz
0

Inlagd sill innehåller ju mycket socker, själv äter jag det bara på midsommar och jul som planerat avsteg pga sockermängden….

wine
0

#3 men om du fixa din egen blandning, dvs inläggningssill inlagd i vinegar, stevia, osv, eller i en röra med Hellmans Real mayo, 34% cf, osv. skulle du kunna ta njuta av sill mer ofta. En fett fisk med 0 kh och mycket omega 3 - en perfekt lchf mat!

missaz
0

wine; såklart är det så! har funderat på att prova att lägga in med sukrin faktiskt. Glad

wine
0

Energi kcal:

1508,95

Energi kJ:

6309,40

Proteiner:

46,63

Fiber:

0,74

Kolhydrater:

6,93

Vatten:

262,21

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

145,73

Kolesterol:

558,98

E-mättade:

67,17

Mättade:

33,39

F-mättade:

33,77

Vitaminer:

A:

346,45

B1:

0,47

B2:

1,02

B3:

7,88

B6:

1,01

B9:

49,05

B12:

21,73

C:

16,65

D:

29,08

E:

28,25

Mineraler:

Fosfor:

575,80

Järn:

3,61

Kalcium:

295,45

Kalium:

928,90

Magnesium:

70,35

Natrium:

1809,35

Selen:

53,31

Zink:

2,55

195Gram Sill
75Gram Stenbitskaviar
15Gram Dill
15Gram Gräslök
85Gram Majonnäs 90% fett
85Gram Crème fraiche 34% fett

missaz
0

wine; är det räknat på färdiginlagd sill eler inläggningssill?

Pasi
0

Stevia passar jättebra till just sillinläggningar.
Gjorde själv löksill som blev fantastiskt bra - Massa tunnt skivad lök, sill och lag (3dl vatten, 1 dl ättika och stevia till lagom sötma)…kanske koka lagen om man vill med lite pepparkorn och lagerblad men det är inte nödvändigt.
Vänta ett par dagar och njut sedan!

raphanus
0

I kväll ska jag äta östersjösill som har fått jäsa i saltlag. Surströmming kallas det också. Och det, mina vänner, det är finfin LCHF-mat, det!

Karin20
0

Mums Raphanus! Och det är också jättebra för magen! Berätta vad du har till.

//Karin

wine
0

missaz - det är med inläggningssill.  Tror att man kan köpa den överallt (finns på Coop iallafall), och det finns inget socker och inga kolhydrater överhuvudtaget (dem förvaras i en salt lager).

Jag blötlägga filéerna i någon timme för att bli av med den värsta salt-smak, men annars funkar dem valdigt bra med CF som effektivt neutralisera saltet som är kvar i sillen.  Tror att det är en smak-sak om hur mycket salt är för mycket.

Men visst låter det som om man skulle kunna göra en sillinläggning á la Pasi först och sedan lägga dem i en röra sedan om man vill - kanske blir t.o.m. godare :-)

raphanus
0

#10 - Jo, på kvällens sillabord tänkte jag lyxa till med getost (vit caprin eller caprinello), rödlök, kranvatten, gräddfil och eventuellt tomater. Jag får besök, så jag ska väl fixa lite tunnbröd, potatis och öl till honom också.

wine
0

Kan oxå noterar att man kan minska kolydraterna ner till 1% om man *bara* använder 90% mayo (typ Hellmans Real) och byta ut dillen mot mer gräslök (eller använder ingen gräslök). Men då måste man var mer noggrant att få ut salt-smaken från sillen eftersom mayo är redan saltat.

missaz
0

wine; okej, ska testas! Gillar ju sill och nyttigt är det ju…

Pasi; Har inte stevia, men sukrin borde väl funka åxå…?

raphanus; ÅHHH vad gott! Måste äta surströmming jag med snart. men har nog svårt att avstå någon nypotatis till… Jaja, har sedan månader tillbaka planerat ett avsteg med potatis just till surströmmingen.

Thea
0

En fråga; Vad är stevia och sukrin???

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

missaz
0

Thea; två olika naturliga sötningsmedel utan kolhydrater som kan tas upp av kroppen.

raphanus
0

missaz, ta det försiktigt! ;) Smaklig spis! (Raphanus är en östersundare i förskingringen och tycker att det är synd att de som ändå bor kvar i denna vackra stad ska fördärva sina liv med potatis!)

[Nilla59]
0

#12 Åååh vad jag är nyfiken på surströmming, med tillbehör. Det låter så gott.

missaz
0

raphanus; jadå, det blir bara ett par små (om jag känner att jag bara måste ha dem, annars avstår jag)

Nilla59; Prova!!! Det ÄR supergott!!! (fast alla gillar det inte, så är det ju…)

Thea
0

missaz: Tack! Det låter ju förträfligt! Var hittas dom? På hälsokost?

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Pasi
0

#14 Det borde fungera finfint.

Jag smakade köpesill en gång….det var inte gott längre eftersom de sötar så förbannat mycket. Gör man själv så får man den precis som man vill ha den.
Stevia är nästan bättre till sånt här än till bakverk då bismaken kan slå igenom lite väl hårt, tycker jag.

missaz
0

Thea; Nej, det finns på vanliga affärer, ica och coop t.ex. Bli inte avskräckt av lukten när du öppnar burken bara, jag älskar den lukten (som gammal surströmmingsätare) men många förstagångare backar när burken öppnas… Cool

Pasi; Ska testa med sukrin! Har ju det hemma… Tyckte också att sillen smakade extremsött och inte alls så gott som jag minns den när jag åt i midsommar. Obestämd

raphanus
0

#18 - Jag önskar dig all lycka till. Jag var själv notorisk surströmmingsvägrare i 23 år. Nu kan jag lugnt säga att det är min favoriträtt. Prova gärna Oscars, den är inte så salt som andra sorter kan vara. Röda Ulven är ofta så salt att den till och med är styv i köttet. (Nu börjar jag dregla. Det händer alltid!)

wine
0

#22 Tror att Thea fråga om Stevia/sukrin (?) …isf kommer hon aldrig att prova dem efter ditt svar Flört

#20 Thea, om du undrar om stevia/sukrin kan du hitta massa information via sökfunktionen… annars www.stevia.nu tror jag?

wine
0
missaz
0

wine; hahaha!!! Det var ju inte ens Thea som frågade om strömming! *pisamhetsvarning på mig nu!* Förlåt Thea, sukrin och stevia får beställas på internet… Foten i munnen

anispanis
0

Skärgårdssill har ca 8g kolhydrater per 100g, således bra! Dock innehåller den, liksom de flesta livsmedel en hel del märkliga tillsatser och E-medel.

När jag köper sill, så häller jag över sillen i en sil och spolar kallvatten på den. Sillen behåller den goda smaken, men det mesta av den sockerrika spadet rinner förhoppningsvis av.

Njut av sill, mycket bra fetter!

Anders-S
0

Jag gör likadant med inlagd sill och matjes. Sköljer i ett durkslag. Äter gärna en 200 g burk sill till frukostäggen. 

Smör, ost och sill är traditionell svensk mat som passar vid de flesta tillfällen!