Tips till fakirerna.
Hej på er.
Har ni som jag tröttnat på biffarna?
Gör något annat då.
Idag gjorde vi en köttfärslimpa som var otroligt god.
800g blandfärs.
2st ägg.
ca 2 dl vispgrädde (Bara så röran blir lite klafsig.
Kryddor. Tex vitlök, vitpeppar, chilipeppar, svartpeppar.
Blanda ihop allt i en bunke.
Lägg som en limpa i en rejält smort ugnsform och kör i ugnen på 175grader i ca en timme.
Vill man så kan man köra ner lite ost i smeten.
Vi åt självklart inte upp alltihop men hade jag varit lite mer glupsk så hade limpan åkt ner. Så god var den.
Eller bara bryna färsen som den är. Krydda och vänd i lite CF. Smakar annat än biffar iaf.
Sebastian - låter gott!!
Jag brukar göra nåt liknande, fast jag brukar riva i lite lök. Då är det kanske inte riktigt fakir, men behöver inte komma så långt ifrån.
Ditt tips med riven ost i är åxå jättebra!!
kopierar in vad jag skrev i en annan tråd häromdagen;
Brunch idag när jag börjar jobba sent;
En bit av Fettbomben, som min syster kallar min köttfärslimpa för. 50-50 färs med ägg och grädde i smeten, kryddor, en sträng av Puckost i mitten och sen inlindad i bacon. Mums! Till detta serveras antingen gräddsås eller, som idag, kebabsås.
Halvliter iskallt vatten till. (ska ju vara väldigt bra för förbränningen har jag läst i en norsk LCHF-bok). Sålunda en mycket bra start på dagen!
Senast gjorde jag den på 1.8kg färs! Snacka om att den tog upp hela plåten och såg rejält fet och mumsig ut!

Haha gött! Ska sno ihop den så ofta jag orkar. Så skönt när maten sköter sig själv.
Glömde skriva att den går ju utmärkt att skiva och frysa in… som du säger, bra med mat som sköter sig själv och jag gör hellre köttfärslimpa och fryser in skivad än paltar med biffar.