Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5960 ggr
Thyra4
0

Ersättning för tuggummi??

Min man har ätit tuggummi Extra sedan vi slutade röka för 9 år sedan. Det är ju sötningsmedel i bl a Aspartam och när jag för några dagar sedan läste att forskning visar att Aspartam är förknippat till hjärntumör, så blev jag rädd.

Vad ersätter man då tuggummi med. Det händer ju att jag känner att min andedräkt inte är så bra, men de flesta halstabletterna är ju också sötade med konstsocker. Vad gör vi?

bazz
1

Tuggummi stimulerar sötsuget också vilket inte heller är bra. Kroppen kan inte skilja på riktigt eller konstgjort socker utan sötningsmedel sätter igång samma process i kroppen som om du ätit socker.

Tuggandet stimulerar också sekretionen av magsaft vilket ökar suget. Du har ju förberett magen på mat när du tuggar!

När jag slutade snusa gick jag också och tuggade tuggummi eller sög på halstabletter hela tiden. Jag insåg att det bara var ännu en dålig vana jag lagt mig till med men kunde inte bryta den.

Med LCHF så är det behovet helt borta eftersom det diffusa suget (som jag naturligtvis underhöll med allt jag stoppade i munnen) helt borta. Då blev det mycket enklare att sluta stoppa en massa jox i munnen.

Jag har fortfarande en ask i fickan oftast ffa på jobbet men den har inte öppnats på flera månader nu. Kan nog snart sluta med min "snuttefilt" i fickan också.

Andedräkten brukar normaliseras efter några veckor. Se till att borsta tänderna noga 2 ggr per dag samt prova gurgla med B12 (eller något annat munvatten). Använd tungskrapa om du har mycket beläggningar på tungan. Brukar man få i början. Drick mycket vatten.

Cissit
0

Jag läste tipset i någon tråd om att köpa pepparmintsolja på apoteket och lägga en liten droppe (det är väldigt starkt) långt bak på tungan. Man luktar mintigt och det smakar gott i munnen! Flaskan är rätt liten och får lätt plats i fickan/väskan.

Thyra4
0

Tack för dem svaren. Skall köpa pepparmintsolja.

emiilia
0

Det här är ett jätteproblem för mig också. Har försökt dra ner (tuggar 1 hel påse om dagen) men det går inget vidare. Målet är att komma ner till 5 om dagen. Men har man tuggat regelbundet i många år är det banne mig inte helt lätt att sluta.

Anninni
0

Kolla hur mycker kolhydrater det är i tuggummi. Det fick jag motivation att sluta av.

Facklan
0

jag har fått tuggumi  o flour tabletter ordinerat av min tandläkare jag ska ta 6 st var dag .. jag kan / får variera det som jag vill o jag kan säga att nära man MÅSTE  drar man ner på det extremt … o 6 st är ju inte så mycket men jag kommer inte upp i mer än 3-4 st om dagen …. jag tror du kan byta ut det mot nått … känner jag för att tugga tar jag pumpa / eller solroskärnor eller nånn annan nöt !

Lycka till !

Cissit
0

Facklan, jag antar att du får tuggummit för flouret? Kan du inte bara använda starkare flourlösning istället? Eller har du dålig salivproduktion så du måste tugga?

Facklan
0

Det är ju flouret jag vill åt o detta med att skölja provade jag detta var katstrofalt … jag slarvade i den graden att jag glömde helt bort att jag skulle hålla på att floura mig Skäms pinsamt men jag kände att jag hellre kör på lite sötningsmedel även om det inte är min favo för jag vill ju hålla tänderna bra ….

jag är dock förvånad att det inte finns tuggumi utan socker o sötningsmedel … för tuggandet är ju nått man vänjer sig vid.

salivproduktionen är ok, jag snusar sporadiskt nu mer  så jag håller koll på det !

Anders-S
0

Köp pepparmyntoljan på Apoteket. Den fuskvariant från Ekströms som säljs på ICA och andra livsmedelsbutiker innehåller mest propylenglykol.

Ta en droppe på ringfingret på "fel hand", inte pekfingret, och stryk längst bak på tungan. Akta ögonen. Råkade nudda ögat med baksidan av fingret jag använt för pepparmyntsolja. Det gjorde ont!

JAUS
0

#6 Du vet väl att flour är giftigt? Det finns många trådar här om hur farligt flouret är. Använd flourfri tandkräm istället.

Thyra4
0

Jag har införskaffat en liten flaska pepparmintsolja från Apoteket idag. Jag letade också efter fluorfri tandkräm men hittade ingen.

JAUS
0

Flourfri tandkräm finns inte på apotek utan i hälsokostbutiker och på nätet. Sök här efter trådar om flour så hittar du olika sorter.