fiskkapslar
Hallå. Jag undrar vilka omegatre är bäst?? Nu senast har jag köpt Cederots omega3 o läste häromdagen att det är vegetabiliskt …..är omega3 vegetabilisk???? Omega3 har haft bra läkning på mina kroppsliga inflamationer så det är ju nåt som jag vill fortsätta att äta.
Köpte eskimo omega3 på apoteket förut men när dom tog slut så köpte jag en burk på hemköp istället.
Nån som är mer kunnig o vill ge tips?
Du ska ha animaliskt O-3. Bästa är Krillolja.

Finns både vegetabiliskt och animaliskt n-3 (familj). Vegetabiliskt är kortkedjiga och måste förlängas av kroppen för att vi ska kunna använda det. Människan är urkass på att göra det liksom de flesta rovdjur. Lax som matas med veg n-3 som spannmål, tappar halten av animaliskt n-3 i stor utsträckning.
Själv köper jag Forte från Pharbio på hälsokost eller Apoteket vilka håller hög kvalitet och koncentration. Finns kass animalisk Omega-3 som kännetecknas av lägre halter av EPA,DHA ooch DPA.
Forte innehåller per kapser (1000mg):
EPA: 330mg
DHA: 220mg
DPA: 5mg
Medarbeterare på Kost
Oj, vilken bra info, Chilisalsa! Jag iddes inte ta reda på hur halterna i Krilloljan ser ut, men här är lite info från Dagens Hälsa i alla fall :)
http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=257040&context=6830
Viktigaste fördelen med Krillolja (förutom att den inte är vegetabilisk förstås) är att kvoten O-3 och O-6 är bättre än i traditionell fiskolja.

Krillolja är säkert ok.
Det man ska passa sig för är undermålig s.k. 18-12-olja som har 18 procent EPA och 12 procent DHA…
Medarbeterare på Kost

Medarbeterare på Kost
Oki, tack för tipset