Insulinkrävande fettceller?
Jag skulle behöva lite hjälp med skolarbetet. Just nu läster vi diet och om Kost vid diabetes! I våran bok står det:
En diabetiker bör inte vara överviktig. Detta är betydelsefullt, eftersom fettceller är insulinkrävande.
Att man "behöver" insulin för att lagra på sej fet vet jag men varför/hur är en fettcell insulinkrävande?

Skulle jag oxå vilja veta.. nu är det väl som så att diabetes, fetma och metabolt syndrom är olika symptom på samma sjukdom.. nämligen glukosmetabolismstörning ofta med en insulinresistens!
Det är väl snarare som så att fettcellerna inte blir insulinresistenta, vilket andra celler blir och detta handlar om att skydda kroppen från skadliga glukosnivåer!
"Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Dert finns studier som hävdar att de insulinreceptorer som finns i fettceller inte blir okänsliga lika fort/i samma grad. Detta är ett av de skäl som gör att typ 2-or blir feta på sin sockerkedjekonsumtion, fettväven "suger åt sig" energiöverskott.
Du blir alltså insulinresistent i muskulatur, etc men din fettväv blir inte det.
Kan vara det här de är ute efter?
Tack för svaren…
Jag har faktiskt ingen aning om vad de menar, de går inte in djupare på det alls. Men det låter ju som om det kan vara något som ni båda skrev.

Ahh.. nu fattar jag vad dom menar.. det är ett försök att förklara SLVs modediet "tallriksmodellen för diabetiker", altså att diabetiker skall passa sig för att bli feta för det kräver mer insulin som i sin tur leder till "normalförloppet", och för at undvika att bli fet skall man givetvis undvika fett… olala!!
Du kan lika gärna skriva att det är rena "bullshitten" att fettceller kräver insulin.. enligt all tillgänlig vetenskap är det blodsockret som kräver insulin och det får man från kolhydrater!
Ja, det låter ju inte helt otroligt…
Rubriken är: Utmärkande för diabeteskosten!
Sen är det olika punkter… En punkt är:
* Kosten ska vara fettbalanserad liksom Normalkosten. Vid diabetes är kroppens förmåga att omsätta fetter något störd, varför kosten bör vara mager.

Jösses.. var lär man ut sån skit i dag??
Socialstyrelsen har faktist slopat sina kostrekomendationer och håller på att utarbeta nya som bygger på vetenskap!
Och SLV har slopat alla rekomendationer för sjuka eftersom det ligger på socialstyrelsens bord!
Och effter att man har ondgjort sig över fettet så kommer väl hela sidor om hur farligt det är för diabetiker att äta det de tål sämst.. kolhydrater.. eller???
#5 Ja det är klart den är störd. Diabetiker lagrar på sätt o vis lättare in fett eftersom övrig vävnad är insulinresistent…
Ergo - för att minska fettinlagring bör kosten vara sammansatt så att insulin inte höjs dvs lågkolhydratkost.
Resonemanget som boken för fram är i grunden OK. Det är slutsatserna som felar!
Skriv svar med vetenskaplig och metabol bakgrund så kommer du att få topp-betyg för kritiskt tänkande (om du har fair lärare).
Jo, min lärare är väldigt öppen och håller med om att diabetiker inte ska äta kolhydrater! Men hon kan ju inte gå emot vad som än så länge står på slv´s sida.
Läroboken är "kanske" dags att byta ut, den är från 2002. Men jag tror inte att den senaste varianten skilljer sej så jättemycket mot vad som står i våran gamla.
Jag läser "bara" till kock på komvux så proven är enkla med bara en eller två rader att svara på frågorna på… Men vi brukar ha våra disscusioner ibland så hon är medveten om att jag är någorlunda insatt…