När kroppen ställer sig på svält?
Jag har funderat på detta när kroppen ställer sig på svält och dom som säger att man förstör ämnesomsättningen.
Jag tar ganska regelbudna prover på min ämnesomsättning och den har inte ändrat sig nämnvärt fast jag legat på svält.
Sen undrar jag över det här med lite kaloriantal, man skulle ju inte bry sig om det när man åt LCHF, vad har det då för betydelse om man äter 1500 eller 3000, det beror på hur olika stora vi är.
De som har gjort magoperationer dom får nog absolut inga 3000 i sig per dag, det skulle ju betyda att dom ligger på svält hela tiden men dom går ju ner och skulle vi följa det att ämnesomsättningen förstörs , ja då skulle ju dom stanna av i viktnedgången.
Sen har jag läst att när vi levde på stenåldern, så kom vi in i svältperioder och fettperioder, men eftersom vi har tillgång till mat hela tiden så kommer vi aldrig in i nån svältperiod nån gång.
Med andra ord är det så farlig att ligga på svält i perioder när vi har gjort det i stenåldern, vi kanske ska göra det ibland.
Nej det är inte farligt, så länge de inte är långvarigt.
Jag tror absolut inte det är nyttigt att svälta, oavsett om man går ner på det eller inte.
Det finns inget tvivel om att vissa går ner, alla gör det inte direkt iallafall. Jag Går inte ner... jag skär ner på kalorierna, skulle jag lyckas svälta mig ett längre tag skulle jag så klart gå ner - men jag har aldrig lyckats svälta mig en längre period utan det har alltid triggat överätande av kolhydrater istället och illamående.
Det är ju upp till var och en, men jag tror som sagt var inte att det är nyttigt - oavsett om vi svalt ibland på stenåldern eller inte.
Och jag tror att om du äter mindre ett tag och sen äter mer så finns det stor risk för att gå upp i vikt igen…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Förr (alltså väldigt mycket förr) så befann man sig ofrivilligt i svältperioder, för oss nordbor förmodligen på vinterhalvåret då tillgången på föda var mindre och allt som hade med kolhydrater att göra var visset, frostskadat och borta. Då gick man säker ner ordentligt i vikt, bara för att när solen tittade fram igen och tillgången på föda och bär, växter och rötter återkom så lade man på sig sina fettreserver igen. Detta för att överleva till nästa svältperiod. Det innebär ju inte att de försökte bli av med överflödigt fett utan det var en jämn cykel över året. Vi som behöver tappa kilon för alltid kan inte tillämpa denna process av tillfälliga svältperioder eftersom vi kommer att lägga på oss de tappade kilona så fort vi börjar äta igen. Därför måste vi hitta andra metoder som är tillämpliga hela tiden jämt, ett sätt att hitta sin normalvikt som man avser att behålla för lång tid framöver… Då kan man inte skutta mellan svält och normalt ätande…. det är ju det vi kallar för jo-jo bantning…
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
#2 Vi pratar inte om att svälta; läs på om intermittent fasting.
kul att det verkar vara fler som intresserar sig av intermittent fasting :) jag har börjat med det av hälsoskäl (inga direkta viktnedgånsskäl) och tycker att det är toppen! Jag har om möjligt eliminerat problem med hunger ÄNNU mer än när jag startade med LCHF. Nu för tiden kan jag gå ett helt dygn utan att äta alls, och mår inte dåligt av det, utan känner mig snarare energisk. (superpraktiskt) Mitt energiintag på en vecka är nog fortfarande likadant som andra tjejer i min ålder/viktklass (normalvikt) så SÅN svält är det inte tal om. Det finns forskning som visar på att ett ranomiserat matintag och träning är bra för hälsan. Det gäller att försöka efterlikna våra förfäders livsstil så mycket som möjligt!
Hur mäter man sin ämnesomsättning?

Vet att vi har diskuterat detta förut, både svält och intermitent sådan!
"En intressant sak är att om man skär ned kaloriintaget med 30-40% så får man massor med fördelaktiga hälsovinster. Man låter försöksdjuren äta hur mycket de vill och så skär man ner den konsumtionen med 30-40% när det gäller kaloriintaget. Då får man fantastiska resultat:
30 % längre liv, ingen cancer, ingen diabetes, ingen hjärtsjukdom eller övervikt. Dessutom: lågt blodsocker, låg insulinnivå, bra insulinkänslighet, lågt Blodtryck och i största allmänhet mycket bättre hälsa än de djur som åt som de ville.
Det finns bara ett aber. Det är ett förskräckligt tråkigt sätt att få ett långt liv och bra hälsa. Man blir deprimerad och irriterad. Och ständigt hungrig."
"Nu har Dr Michel Eades skrivit en fortsättning på det här med återkommande fasta.
När det har studerats lite mera kommer en hel del nackdelar fram: En del tappar vikt andra inte. Och de som minkar i vikt minskar inte så mycket som de skulle önska/förmoda.
Studier visade ökad insulinresistens och högre Blodtryck.
Dr Eades har gett upp den återkommande fastan:
It's looking like the intermittent fast is another of those ideas in science that looks good in animal studies then not so good in human studies, proving once again that rats and mice aren't simply furry little humans."
http://arne9.wordpress.com/2008/03/04/terkommande-fasta-intermittent-fasting/
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 #5 Låter intressant. Har ni något förslag på någon bra bok eller websida?
SSS skriver väl om detta i någon av sina böcker? Någon som vet exakt vilken? Jag minns tyvärr ej och har ej möjlighet att kolla upp det just nu…
Eat-Stop-Eat
What happens to your body…. - Part 1
What happens to your body…. - Part 2
What happens to your body…. - Part 3
What happens to your body…. - Part 4
What happens to your body…. - Part 5
What happens to your body…. - Part 6
Via PubMed Central kan du söka efter artiklar, alla sökresultat därifrån har gratis åtkomst
Jag blev väldift intresserad av IF så jag läste flera av de studier som finns publicerade.
Jag fastade mycket och i långa perioder som ung så jag visste att detta att vara utan mat inte var något som helst problem för mig.
Kontentan blev (som jag uppfattade det) att det funkar oftast fint för män men kvinnor sänker ämnesomsättningen, ökar insulinresistensen och blodtrycket. Hur länge den effekten sitter i efter avslutad IF är inte undersökt. Kan vara långvarigt tror man.
Har därför lagt IF på hyllan för min del. Insulinresistent är jag redan och har högt Blodtryck också och tycks redan från början inte behöva mycket kcal alls så det känns inte som om jag har lust att ens riskera att göra det värre.
4 #5
Jag kan bara gå till mig själv och säga att jag mår fruktansvärt dåligt och upplever hälsoproblem när jag skär ner på kalorierna. Jag fryser mer och stannar i viktnedgång.
Intermittent fasting är svält, i mina ögon. Får jag inte mat på 6 timmar, förutom på natten, så mår jag dåligt och får hälsoproblem. Är oerhört känslig för att vara hungrig. Jag får dessutom magproblem varje gång jag har gått för länge utan att äta, det är som att när magen varit tom så reagerar jag negativt när jag får mat i den. Vet inte varför, kanske har det med magsyra att göra…
Jag HAR testat flera gånger att försöka fasta med enbart vatten eller örtbuljong och varje gång mår jag fruktansvärt illa och det slutar alltid med att jag fått kolhydratspanik dvs. att jag varit tvungen att häva i mig massor av onyttigt som socker och massor av kolhydrater.
Som jag äter nu, massor av kalorier och lowcarb + att jag äter ofta, är det enda som har fått mig att må bra och gå ner i vikt samtidigt.
Sorry, men jag tror inte alls att det funkar för alla och absolut inte för dom som testat kalorirestriktion och det inte funkar för dom.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
i grund och botten så borde det göra det funka för alla… människokroppen måste ju egentligen klara av perioder av svält.
tänkt dig att grottmänniskan är skithungrig och inte fått äta på två dagar, så sätter hon/han sig i ett hörn och tjurar istället för att ge sig ut och jaga, hur skulle det gå!? Eller stannar upp mitt i jakten på savannen för att hon/han fått blodsockerfall och måste vila en stund…. njae
tre kända gubbar som praktiserar IF
http://www.marksdailyapple.com/
kolla in bilder på de två senare… helt sjukt snygga kroppar för att vara i deras ålder.
#13 Ja, men det hjälper inte mig, att det borde funka för alla. 
Och jag har misslyckats med mycket som andra normala klarar av, så det är ju fullt möjligt att jag hade rensats ut av det hårda livet om jag hade levt på stenåldern.
Och för den delen förstår jag inte riktigt varför vi har stenåldern som ideal när folk dog rätt unga…
Jag kan inte se logiken i att kroppen reagerar, visar tydligt att den vill ha mat - och så ska man ignorera det för att få en snygg kropp?
OBS; jag talar inte om att gå ner till en kalorigräns eller en liten bit under, jag talar främst om att minska mycket under den gränsen eller att inte äta alls.Jag tror som sagt var att det finns en gräns där vi kan må bra och gå ner även om vi dragit ner på kalorierna men den gränsen måste man testa fram. Jag har som sagt var själv upplevt att äter jag för lite så går jag INTE ner i vikt.
Jag tillhör ju dom att "oj jag glömde att äta".
Har tyckt att det varit väldigt jobbigt med tre mål om dagen plus att man måste lägga in mellanmål.
Jag äter frukost, sen äter jag lunch bara för att jag ska hålla matordningen, sen är jag så mätt så det räcker att bara ta en skiva stekt kött på kvällen.
Detta även fast jag motionerar o tränar så ökar det inte mitt matintag
Anledningen till att man dog ung då berodde av att det ej fanns någon läkekonst/vetenskap att tala om. Samt att levnadsförhållanderna ej var direkt sanitära.
Skillnaden mellan män och kvinnor på IF skulle man kunna spekulera i att kvinnorna måste kunna fortsätta ta hand om barnen, hålla liv i elden, etc och vänta utan mat mycket längre än vad gubbarna svalt.Dessutom äter jagande män först i många stenålderssamhällen. Många äter också levern dierkt rå vid urtagning av slaktkroppen. Glukos-kick. Sedan skall kroppen slaktas upp, styckas och kånkas hem.
jag testade rå kalvlever häromdan… har hört att många av nyttigheterna försvinner vid tillagning. inte jättegott, men inte heller vedervärdigt..
faktum är att stenåldersmänniskan hade STOR chans att bli riktigt gammal bara man klarade sig över typ 15 år … medelåldern dras ju ned mycket av att barn dog hipp som happ. däremot på medeltiden blev man inte gammal pga sjukdom mm (men då hade man ju börjat vräka i sig odlad mat) men många blandar ihop detta med stenåldersmänniskan. jag ska försöka hitta länken där nån arkeolog som hade koll på detta förklarade det där…
det är sjukt praktiskt att inte behöva tänka på mat hela tiden i alla fall, och numera kan jag träna när jag vill utan att behöva planera för måltider :) faktum är att träning är som bäst på fastande mage!
bara käka när man känner för det, även om det inte är förrän nästa dag ;)
(och i mitt fall är jag inte intresserad av viktnedgång, bara allmänt välmående)