Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1295 ggr
Greddelin
0

Matmängd, kalorier och insulin

Jag börjar närma mej slutet på vecka tre med LCHF och är lite fundersam på om jag äter för stora mängder.

Jag väger inte maten, men jag märker att jag tenderar att ta mer av köttet för att kompensera att jag inte har några kolhydrater till.

Nu när maten plötsligt badar i fett (som jag tidigare försökte undvika) undrar jag om jag verkligen förbränner alla tusentals kalorier, jag rör ju inte särskilt mycket på mej. Vart tar överskottet vägen om det inte lagras på kroppen? Jag har mycket att gå ner!

Sen undrar jag hur detta med insulinet fungerar. Produceras det lika mycket insulin oberoende av vad man äter? Om jag skulle dricka ett glas saft, hur länge är jag i "farozonen" för att lagra fett? Om jag äter max 20 g kolisar om dagen, hur mycket kan aspartamsötad saft ställa till med?

Det kanske är dumma frågor, men detta är nytt för mej och jag behöver få det enkelt förklarat.

bazz
0

Det finns massor att läsa för nybörjare bl a på kostdoktorn. Börja med det så är nog de flesta av dina frågor besvarade.

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Här på forumet finns också LC-kost för nybörjare (kolla till vänster)

Greddelin
0

Tack för svar!

Mitt problem är bara att jag börjar söka efter info, snubblar över nåt intressant, fördjupar mej i det och så har timmar gått och jag har helt glömt vad det var jag egentligen letade efter. Nu vet jag att jag vill veta mer om ketos också! Det känns som om frågetecknen hinner bli fler och fler medan jag famlar efter svar.

Zepp
0

Det är inte helt ovanligt att man äter rätt mycket i början.. men senare brukar man äta på assietter!

Man skall inte blanda ihop att man äeter en ketogen diet och att man går ner i vikt för det behöver inte vara samma sak!

Ketosis är ett tillstånd som am befinner sig i när man äter mindre kolhydrater än vad som krävs för att försörja hjärnan och några andra organ som specefikt vill ha glukos!

Då inträder en funktion som kallas för Glukoneogenes, vilken tillverkar allt det glukos som krävs oavsett om vi äter kolisar eller ej!

Finessen med ketogena dieter är oftast att man slipper höga insulinnivåer och därmed har man full tillgång till fettreserven, kroppen har ständig tillgång till energi, alldrig svält, sällan hungrig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.