Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 1199 ggr
tora125
0

Äter jag för mycket?

Jag har hållit på med LCHF i 5 månader och i början gick jag på toa ca 2-3 ggr i veckan och vad jag har förstått så är det ganska normalt. Jag har ätit ganska strikt hela tiden, max 5 g kolhydrater ibland ännu mindre. Gör aldrig några avsteg. Men de senaste minst 3 veckorna så har jag börjat gå på toa precis varje dag. Hade jag ökat på kolhydraterna så hade jag förstått, men jag är fortfarande väldigt strikt.

Kan det vara så att jag äter för mycket av något eller vad tror ni? Att det kroppen inte behöver går ut istället?

Jag tränar löpning 3 ggr i veckan och styrka 2-3 ggr och jag äter  ca 2000-2500 kcal varje dag. Så här kan mina dagar variera ungefär:

Energi kcal:

2000-2500

Proteiner:

127-140

Kolhydrater:

1-5

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

186-240

:

Äter nästan inga mjölkprodukter, lite ost ibland och som fett använder jag smör, kokosfett och majonnäs. För mig känns det inte som om det skulle vara normalt att behöva gå så ofta på toa när jag knappast äter några kolhydrater.

Kan man äta för mycket fett? Men drar jag ner för mycket på det så blir jag hungrig. Det är kanske inget att bry sig om, men eftersom det har blivit en sådan stor skillnad så börjar man ju undra eftersom jag inte har ändrat något speciellt i min kost, vad jag vet.

Jag är 1,64 och väger 70 kg och går inte ner ett enda gram eller centimeter!! (har en stor fettring på magen så det är inte bara muskler som väger vilket också irriterar mig)

tora125
0

*putt*

odezza
0

Jag går på toa varje dag, och det har jag gjort hela tiden jag har ätit LCHF… jag är inte så säker på att man kan säga att det "normala" är att gå bara några gånger i veckan… jag tror att det är lika normalt med varje dag… vi fungerar alla olika.

Att det har förändrats för dig, trots att du inte har ökat på kolisarna, kan ju bero på olika saker… riktig vad vet jag inte. Men jag tror inte att du äter för mycket, med tanke på att du tränar mycket.

Beträffande utebliven viktnedgång, så är jag inte rätt person att svara… annat än att om du mår bra, och känner dig mätt (eller ohungrig), så är det nog bara att köra på. Någonting har ju hänt, vem vet, det kanske bara är positivt att du nu måste gå på toa varje dag… ökad förbränning, kanske?

"still lost in space and time"

bazz
0

Prova dra ner fettet lite. Kan göra skillnad för en del. Både med magen och vikten.

tora125
0

Tack för era synpunkter.

Bazz: Jag har försökt att dra ner på fettet, men då blir jag hungrig mycket snabbare och inte mätt vid måltiden.

Har läst om att man med tiden börjar äta mindre för att man blir mindre hungrig, men det verkar inte stämma på mig, för jag äter precis lika mycket nu som jag har gjort hela tiden och så fort jag försöker dra ner på något så kommer hungern. Sen verkar jag ha en enorm förbränning på natten (även om det inte märks på måtten), för det spelar tydligen ingen roll hur mycket eller lite jag äter på kvällen så är jag vrålhungrig till frukost. Det har säkert ingen betydelse, men jag tycker att det är mysko.

Fast det som jag tycker kan vara svårt och jag vet ärligt inte talat om jag egentligen vet skillnaden ännu, är vid lunchen. Jag vet inte om jag ibland äter bara för att jag är van att äta vid lunch eller om jag verkligen är hungrig. Har svårt att avgöra om det är riktig hunger eller bara lunchsug eftersom alla andra går iväg på lunch. Men har det någon större betydelse egentligen för jag äter ändå bara 3 ggr om dagen och då har det ju ändå gått 5 timmar sedan frukosten.

Ja inte är det lätt att försöka komma underfund med hur sin egen kropp funkar när det finns så många olika varianter på hur man kan äta. Ibland känns det som om jag har testat alla variationer utan resultat. Det måste vara något som jag kanske äter som hämmar min viktminskning och som jag inte har luskat ut ännu. Det kan väl inte ha någon betydelse att jag äter mer majonnäs än smör när det gäller mitt fettintag? (majonnäsen är utan kolhydrater men tyvärr med en hel del E-nr, finns inget annat här i Bryssel)

Innan LCHF hade jag gått ner 10 kg med "sockerdieten" och samma träning och nu har jag gått upp 7 av dessa och det har satt sig som en fin klump på magen, för jag kan inte längre ha mina jeans.

Många frågor blev det, hoppas någon kan kommentera lite och kanske ge mig lite ideer som kan vara värda att prova. En del skriver har jag sett att de tycker att det är värt att gå upp i vikt för att de mår så bra, men jag mådde bra innan också och den enda fördel som jag har fått är att jag inte längre har något godissug, (har aldrig haft några problem med magen, eksem eller något annat) men det överväger inte att jag blir tjockare och tjockare. Jag tror stenhårt på att äta på detta sättet, men kan inte  begripa varför det går åt "fel" håll. Måste jag reducera kalorierna mer??

odezza
0

Du skriver att du tränar löpning 3 ggr i veckan, och styrka 2-3 ggr… det tycker jag låter ganska mycket, med tanke på återhämtningen… men vad vet jag, du är säkert vältränad! Hur långt springer du varje gång?

Men med så mycket träning, så tror jag du behöver den mängd du stoppar i dig… kanske äter du rent av för lite?

Alltså, jag är inte insatt i det här med hur träning funkar på kortisol och insulinhalter mm, så jag hoppas att någon som kan det här kan ge lite synpunkter…

"still lost in space and time"

bazz
0

Du har ju egentligen svaret själv.

*Ät när du är hungrig

*Ät tills du är ohungrig

Novisan
0

Jag är verkligen ingen expert men håller på att läsa SSS rosa bok. Jag tänker utifrån det att du kanske skulle dra ner på mängden proteiner o öka mängden fett, kroppen kan ju använda proteiner som mat, du vill ju att den ska använda fett, då är det bra att inte äta onödigt mycket protein men fett i massor, så kroppen fattar att den ska använda fett som engergi.

tora125
0

Odezza:  Det låter som om jag är världens träningsfreek, men det är jag inte :-). Jag springer ett pass intervall på sammanlagt 30 min och sen är det 2 pass i normal löpning runt 5-6 km och sen blir det lite styrketräning några gånger.  Detta är väl ganska normal träning eller klassas det som att jag är mycket aktiv (det är ju bara 3 ggr i veckan eftersom jag kör löpn och styrka samma dag)??

Än så länge har jag inte fått några större och synliga muskler. Det som oroar mig mest är ju att mitt fett liksom har blivit omfördelat och lagt sig mitt på magen, för jag har inget fett på varken ben eller armar. Har jag kjol på mig kan jag dölja det ganska ok, men så fort jag får på mig jeans så undrar folk om jag har gått upp i vikt!! Det är ju lite svårt att förespråka LCHF när jag var smalare innan. :-)

tora125
0

Novisan: Jag försöker läsa SSS bok flera gånger för att försöka klura ut hur jag skall äta. En del säger att man skall äta mer proteiner när man tränar och en del mindre. Man blir ibland rätt förvirrad. Tycker ju redan att jag klämmer i mig ganska mycket fett för ibland blir det över 260 gr. Skulle jag bara äta som en del säger 1g protein per önskad vikt så blir det ju inte mycket till "mat"??

Bazz: Det där med att äta tills man är ohungrig är för mig ganska luddigt. Det låter så enkelt :-), men när är man egentligen ohungrig igen. Om jag är hungrig och tar tex ett ägg så är jag ju inte hungrig längre, fast jag kommer ju att bli hungrig ganska snabbt på det lilla. Jag tycker att det är jätte svårt att hitta vart gränsen går på att äta tills man är ohungrig, men ändå inte äta så att man blir för mätt, men ändå skall man helst inte bli hungrig igen på ett antal timmar. Det är därför som jag måste skriva in i min.mat för att ha koll på att jag inte överäter vilket jag nog kan göra utan koll och det är kanske därför som jag har svårt att hitta min "rätta" mängd mat.

Tack alla som orkar bry sig om mina små problem :-).

Novisan
0

#9, ja ibland motsäger sig faktiskt SSS sig själv i boken. Jag har bara hållt på i 4 veckor o har bara kommit knappt halvvägs i boken.

Vad har du för plan nu då att ta till?

Vore kul att höra vad du kommer göra för förändring o sen resultatet. Bokmärker digFlört

linda85
0

9# jag kan också uppleva att jag har svårt att känna mig riktigt mätt och jag tror att för vissa så kan det nog vara så till en början. Det kan säkert ta längre än fem månader innan man känner att man blir riktigt nöjd och minskar portionerna. Det kan ju bero på många olika saker. jag tror att för min del så handlar det om att jag har ätit för lite och tränat för mycket i för många år och att det har slitit på kroppen. Även fast du bara tränar 3 dagar i veckan så kör du ju ändå fem pass, varav några styrka och några kondition. Och bara för att du kör dem på samma dag så betyder ju inte det att det inte räknas. Det tar ju på kroppen att träna.

Testa dig fram med att äta mer en period och se vad som händer. Det kan också vara värt att sluta stirra sig blind på kalorierna eller fördelningen ett tag. Lita till din kropp. Säger den att du inte är mätt så är mer.

Det inte lätt att hitta rätt och jag kan inte påstå att jag har lyckats än, men jag hoppas verkligen att du lyckas och att du hittar ett sätt som funkar för dig!

tora125
0

Tack för att ni orkar bry er :-).

Grejen är väl att man fortfarande är lite fast i "bantarträsket" och vågar inte riktigt släppa kontrollen. Tyvärr har jag inte kommit på någon plan ännu, men jag tänkte att efter 5 månader så borde ju något hända. Men icke sa Nicke.

Man har ju läst flera gånger att jätte lite kolhydrater och myckett fett skall funka klockrent, men inte på mig. Över hela julen när jag var hemma i Sverige så åt jag knappt 3 gr om dagen i flera veckor, men inte ett gram släppte!

Nu skall jag försöka utesluta all ost, grädde och bara köra smör och kokosfett som enda fettintag. Om det är något där som spökar och kanske jag skall äta mer mat. Men det känns ju som om jag redan provat detta, men jag kör igen. Jag trivs ju så himla bra med att äta den här maten, men jag får ju panik ibland när jag ser att jag växer ur mina kläder. Det kan ju inte vara meningen. Jag ligger ju inte direkt på någon svältdiet för då hade jag kunna förstå att min kropp säger stopp. Första veckorna av LCHF gick jag ner flera kilo, men sen var det stopp och sedan började jag gå upp.