Vad skall man tro om kolesterolet
Min fru fick nyss besked från VC om sitt kolesterolvärde. Det låg på 12 och var så högt att läkaren tyckte att hon skulle ta ett nytt, att det kanske var fel på det första provet.
Hon har ätit LCHF någorlunda strikt under snart ett år och även gått ner 6kg till 66kg under denna tid.
Hon har också slutat med kolesterolsänkande medicin och och tycker sig därmed ha fått mindre värk i armar och leder.
Nu oroar hon sig förstås att det är dieten och den uteblivna medicinen som har orsakat höjningen.
Frågan är, hur orolig skall hon vara och vad kommer läkaren att ta till för åtgärd om provet stämmer?
Slutligen, finns de någon som vet hur man minskar den gigantiska font som denna epistel av okänd anledning är behäftad med?
Totalkolesterolet är inget mått som kan användas för att förutsäga hjärt- kärlsjukdom.
Läs kostdoktorns sida om kolesterol
Be läkaren ta prov på apo-kvoten istället.
Finns det egentligen något dåligt kolesterol? Vetenskapen tvistar fortfarande.
Vilket kolesterolvärde? Enda som kanske är av viss betydelse är ApoA/ApoB kvoten
Kolesterol behövs till våra hormoner och cellväggar, mm. Läs gärna om kolesterol på kostdoktorn.se.
Titta! Great minds think alike!

Mitt kolesterol låg också på 12. Endokrinologen tyckte jag borde ta statiner och äta "vanlig" kost.
Jag fortsatte med LCHF och utan mediciner och 2 månader efter låg kolesterolet på 6.
1 månad efter det låg det på 9.
Det verkar hoppa lite upp och ner, men för min egen del är jag inte orolig.
bazz 
Jag har också hört att det är fasteprov, och eftersom man håller sig mätt längre på LCHF kan det vara bra att vara fastande lite längre än det står på instruktionerna. Det kan ju vara en anledning till att det blir konstiga värden.

Ett kompletterande APO-test bör tas om även nästa värde är högt.
Är kvoten rimlig behöver hon ingen medicinering.
Inte minst med tanke på att hon upplever biverkningar av medicinen är det ju en vinst att slippa den
Har hon nyligen slutat med statiner kan det bli ett högre värde ett tag pga det.
Har hon fått bra värden på HDL och triglycerider tyder det på att kosten skyddar henne