Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3731 ggr
[Saiva]
0

Husligare efter kostomläggningen?

Är det några fler än jag som blivit husligare sen ni började med LC/HF? Tidigare tyckte jag det var avancerat med spaghetti och köttfärssås. Nu lagar jag all mat från grunden, smälter ut mitt eget matfett och gör egen ost både av mjölk och av grädde! Det är en jättestor utveckling! Och det är roligt! Min syster har till och med börjat kalla mig "lilla husmor"…

Är det några fler som märkt samma sak? Skrattande

Skaldeman
0

Jag lagar mat minst en timme om dagen, gärna två. Det är både kul och nyttigt. Från mina elever vet jag att feta brudar ofta inte kan laga mat. Där ligger självklart en viktig förklaring till deras övervikt. Något måste de ju leva på, och det blir garanterat inte ursprunglig kost.

(Men jag är usel på att diska och städa…)

Sten Sture

Margareta
0

Även jag som skytt köket innan i livet är där oftare och längre nu.

Jag har nu förstått att jag skytt köket och tyckt illa om matlagning för att jag alltid innan blivit sjuk av maten jag innan lagade.

Under många år visste jag att det var så, men jag fattade inte varför och var felet låg. Nu är det både roligare och godare och jag blir friskare, bara vinster alltså…

Numer pensionär i Nynäshamn

Denna kommentar har tagits bort.
SysterYster
0

Nej men Skaldeman! Känns som ett litet påhopp. Här är en fet brud som kan laga mat! Däremot har jag inte haft kunskapen om kolhydrater förut. Har ätit för mycket frukt och rotsaker. Kan feta killar laga mat bättre?Flört

Men visst har det blivit ett uppsving i matlagningen! Min man och jag lagar mat ihop som aldrig förr!Glad

Pasi
0

Jag har blivit mindre huslig….förut var mat min stora passion, kunde stå i timmar å laga mat som skulle vara både fettsnål och god.
Dessutom älskade jag bakning…men nu blir det ju inget mer bröd. Ledsen
Nu är matlagningen ingen utmaning längre…fet mat är alltid gott, man behöver inte konstla till det. Flört

Gnici
0

Jag vet inte om det är någon skillnad på mig. Har väl alltid tyckt att matlagning är ett nödvändigt ont och familjen får ganska enkel mat nu också. Men jag experimenterar gärna med enklare rätter åt mig själv nu. Men det ska nog gå fort.

Fast vet ni vad? Jag har en surdegskultur på surning och på lördag ska jag baka surdegsbröd till övriga familjen. Deeet är nått nytt!

Kram på er

skogsstjrna
0

Jag bakar mindre än förr, bara när dottern vill.

Matlagning går i perioder, ibland vill jag bara steka nåt som går snabbt, andra gånger kan det bli lite mer omständliga grytor och ugnsrätter. Men så har jag nog alltid varit, bara rätterna som växlat med mer eller mindre kolhydrater.

Fast det är klart, det sätter ju ens matlagningsförmåga - och fantasi inte minst - lite på prov när man ska hitta roliga alternativ till kolhydratsbulken. ;)

SSS generaliserade kanske lite mycket när han satte likhetstecken på feta brudar och ingen kunskap i matlagning. :)

BigBr
0

Fet kvinna som alltid gillat att laga mat, gillar det fortfarande men tycker att det är tråkigare med fettskvätt i köket. Däremot är det utmanade att göra något gott med få råvaror.

monkan
0

Jag är som dig Pasi - har alltid lagat mycket mat - "nyttig" sådan, bakat bröd, gjort egen pasta - testat massa kul ting. Nu tar jag bara fram något kött eller fisk från frysen - steker eller lagar i ugn, kokar broccoli, blomkål, svampröra eller coliflower rice eller så, med sås eller smör till. Helt okomplicerat och egentligen lite inspirerande… Men gott blir det. Så Skaldeman - alla "tjocka" damer är inte hopplösa i köket!!

AnnaAP
0

Skulle vara kul att få veta hur Saiva gör sin egen ost!

skogsstjrna
0

Jag köpte just en flaska ostlöpe igår, är intresserad av tips på lättgjord och gärna fet ost. Saiva, gör en insats här! ;)

[Saiva]
0

Gräddosten finns under Recept sen tidigare "Hemmagjord färskost på grädde" heter tråden.

Fetare ost än så vet jag inte hur man får till *hehe* Glad

skogsstjrna
0

Tack, har sett den.