Dietisterna i startgroparna...
Ojojoj! Läs dessa två inlägg, från Linda Sahlins blogg:
"LCHF-dieter
Skrivet av Linda Sahlin 23 februari 2009, 11:53 matbloggen@dt.se (403239)
Nu har det på flera olika delar av vårt land börjat komma in en ökande mängd patientfall där patienterna har höga blodfetter efter att ha provat LCHF-dieter (surprise!). Detta har lett till en landsomfattande insamling av dessa uppgifter.
Inom en inte alltför snar framtid gissar jag att vi kommer att få se och höra en hel del debatter (igen) om denna redan nu omdebatterade kost."
"Flera personer har hört av sig…
Skrivet av Linda Sahlin 25 februari 2009, 15:00 matbloggen@dt.se (403986)
… med anledning av mitt inlägg om att det görs insamling landet runt av uppgifter om att patientantalet med höga blodfetter ökar. De (som hört av sig) är nyfikna på att höra vad det är för insamling då de inte vet något om detta. Det är ju inte konstigt att ingen hört om detta ännu. Det är helt enkelt dietister i olika delar av vårt land som signalerat om nyvunna kontakter/remisser av patienter som fått höga blodfetter efter att ha lagt om kosten till LCHF. Med anledning av att det är denna yrkeskategori som besitter den egentliga kunskapen om vad kost och näring betyder för våra kroppar och eventuell sjukdomsutveckling är det denna yrkeskår som nu håller på med en sammanställning av dessa fall. Inget märkvärdigare (!) än så.
Som sagt. Inom kort kommer nog en hel del debatter om detta ämne få nytt liv."
Vaddå "det är denna yrkeskategori som besitter den egentliga kunskapen om vad kost och näring betyder för våra kroppar och eventuell sjukdomsutveckling"….Det är möjligt men fysiologi, näringslära och metabolism verkar dom inte kunna!

Dom har ju som utgångspunkt att förhöjda blodfetter är farligt i sig…
Men som Annika Dahlqvist brukar säga, det är hårda ändpunkter som gäller, dvs sjukdom och död…
"still lost in space and time"
Det är en väldig skillnad på att "besitta kunskapen" och att förmedla den kunskapen. Fast med tanke på dietistutbildningen så är frågan om hur mycket kunskaperna är värda…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Konspirationsteknik verkar i allafall stå på schemat i dietistutbildningen..
Dom tänker antagligen skjuta in sig på att totalkolesterolet kan stiga under första året på kosten..
Detta sker naturligt först och främst för att det goda (HDL) kolesterolet ökar och för att LDL-kolesterolet får tillskott av fluffiga mjuka ofarliga kolesterolpartiklar som skyddar mot LDL:ets farliga effekt..
Vi som ätit kosten länge ser också att kolesterolvärdet sjunker tillbaka efter ett tag, när kroppen inte behöver så mycket reparationsmaterial längre.
Fina rubriker och debatt kan det säkert skapa hos alla dom som inte vet så mycket om kolesterol..
Håller med dig LatMask! Ojojojojoj..
*håller mig om huvudet och vaggar som ipren-mannen*

Jag som kontrollerad diabetiker borde väl ha hört något om denna insamling, verkar ju påhittat.
Däremot har Maj-Lis Hellenius sagt något liknande i DN för en tid sedan.
Lite lustigt, när vi berättar om hur bra det är med LCHF då är vi anekdoter, men när någon från etablissemanget hittar något, då blir det vetenskap?
//Karin

Jag har ätit LCHF i 6 månader och kollade mina blodfetter för två veckor sedan. De var jättebra enligt min läkare och Doc. Var på Ösel för 1,5 år sedan och tog blodfetterna där också, och den läkaren tyckte att de var i överkant och behövde medicineras, men det har jag aldrig gjort.

Dietister är de som vet allt om kost - de är experter!
En expert är en person som kan hindra andra från att använda vanligt sunt förnuft.
_
Den sista rösten man hör innan världen exploderar tillhör en expert som säger: Det är tekniskt omöjligt!
_
En expert är en person som vet mer och mer om mindre och mindre, tills han vet allt om ingenting.
Om en expert säger att det inte går att göra, skaffa en annan expert.
En expert är en person som imorgon vet varför det han förutsade igår inte skedde idag.
En expert är en fackidiot på ett område och en vanlig idiot på alla andra.
Expertens funktion är inte att ha mer rätt än andra, utan att ha fel av mer sofistikerade orsaker.
Ska vi tillkalla en expert eller krångla till det själva?
"Every point of view is a view from a point."
Linda Sahlin läser till dietist i Uppsala.