Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2868 ggr
kittun
0

Färskost-funderingar-göra själv

Jag skulle vilja göra egen färskost. Men var tar kolhydraterna vägen?

Man ska ju koka upp fil och mjölk och hälla i filter. Vart tar mjölksockret vägen då? Sitter sockret i vasslen eller stannar det kvar i ost-smeten? Om det inte försvinner med vasslen så blir ju kolhydrathalten hög i osten, eller?

Någon som vet mer om detta?

Wildrat
0

En hel del av kolhydraterna följer med vasslen men osten blir inte kolhydratfri. Har dock ingen koll på hur mycket kolhydrater som blir kvar…

nobban7
0

Hej!

Nej jag vet bara att  vassle har högt kolhydratinnehåll så jag antar att det värsta rinner ut.

kittun
0

Det vore ju bra att veta… Försöker hålla ner på kolisarna så gott det går.

Pasi
0

Det mesta av kolhydraterna följer med vasslen eftersom kolhydraterna är vattenlösliga och det mesta i osten är kasein och fett.

Saiva tipsade en gång om en god gräddfärskost. Grädde+en skvätt fil eller yoghurt som får stå varmt ca 12 tim eller så länge den behöver för att tjockna, varefter den filtreras ca 12 tim. En liter grädde ger ca 6 hg riktigt fet och fin färskost.

kittun
0

Mums! Det måste jag prova! Med varmt menas det då i rumstemperatur?

Det verkar ju som om själva osten får ganska lågt kolis-innehåll:-)

Pasi
0

#5 Ja, rumstemp funkar och skulle det bli varmare så går det fortare.
Kollisinnehållet i gräddosten borde ligga på max 1g om man låter den rinna av tillräckligt, dvs om man får ner den till 6hg….blir den 7hg så innebär det mer vassle och mer kolhydrater (ca det dubbla). Fast med den fina fetthalten kan man bortse helt ifrån dessa få kolhydrater.Tungan ute

kittun
1

Ska själva filtreringen också ske i rumstemperatur?

skogs-tolva
0

Tips!

Ta den fetaste youghurten du hittar i tetra, antar att den är 3%-ig…

Lägg den i frysen, när den blivit djupfryst, ta fram den och tina upp, häll allt i en silduk, låt rinna av i ett par timmar- KLART!

Smaksätt den om du vill med pepparrot, vitlök, örter- ja precis vad du vill!

Det är faktiskt inte svårare än så.

Min mamma lärde mig det när hon gjorde sin kalla ostkaka…

Pasi
0

#7 Jag brukar filtrera i rumstemp, men det går säkert lika bra i kylen om man nu vill göra det där.Skrattande

kittun
0

Frysa yoghurten?? Det va nyttSkrattande. Måste absolut provas! Kan man ta turkyoghurt tro? Måste ju bli kanongott:)

Min tanke va nog att om den ska stå framme 12 timmar och sen silas i 12 timmar, blir den inte sur då?

Pasi
0

#10 Vitsen med att tillsätta fil i grädden är just för att göra den sur,Skrattande men med en process där du styr vilken bakterie som sköter jobbet.
Osten smakar dock inte surt alls.

Likadant gör man med hårdost som kan få stå i rumstemp i allt från 4 dagar till 3 månader (äldre tom för gammelost).

skogs-tolva
0

Hittills har jag bara testat med den vanliga naturella youghurten men tänkte faktiskt köpa hem grek/turkyoughurt, 10%-ig och testa!

Kan ju definitivt inte bli dåligt!

kittun
0

Det blir nog väldigt bra tror jag. Brukar köpa meze-yoghurt men det är nog sak samma:-)

Det blir nästa projekt i mitt lchf-matlagnings-testandeGlad

Aha, då förstår jag:-) Måste pröva den varianten med!

bummsan
0

#Skogs-tolva: har du receptet på den kalla ostkakan?

Andina
0

Jag har nå'n gång provat att sila Gräddfil i kaffefilter i ett antal timmar (minns inte längre hur länge, det var för ååååratal se'n). Det fungerade bra. Testade olika smaksättningar bl a finhackad oliver.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

skogs-tolva
0

Ja, brummsan, men det är möe socker å sånt i…det är min mammas ploska recept på något som heter "Sernik na zimno" min stavning är kanske inte den bästa men jag kan lägga ut receptet här så får ni väl byta och joxa bäst ni vill för att få den så LCHF det går Skrattande

Sernik na zimno

3 liter filmjölk eller youghurt "som varit fryst och blivit avrunnen"
5 dl socker
200 gram smör
5 äggulor
2 msk vaniljsocker, helst det äkta med svarta prickar i

1 dl mjölk
2msk gelatinpulver

5 hårdvispade äggvitor

1 påse fruktgelé

Börja med att ha förberett ostmassan som beskrivet i ovan citat.
Lägg den färdiga ostmassan, rumstempererad, i matberedare tillsammans med sockret, smöret, de 5 äggulorna och vaniljsockret.
Kör tills det blivit en slät massa.
Lägg i kastrullen mjölken och gelatinpulvret. Värm försiktigt tills det har smält. Blanda det i ostmassan. Rör försiktigt ner de hårdvispade äggvitorna.
Häll sedan blandningen i en form med löstagbar kant som du lagt krossade kex i botten. Alternativt kan man om man vill hälla på någon likör på kexen om man vill innan.
Låt stå i kylskåp i minst 3 timmar, när det stelnat gör i ordning fruktgelét och häll på den färdiga kakan, se till att gelén har svalnat rejält innan du häller på bara..

_
Längst ner på receptet har min mamma lagt till : -"Är det inte enklare att beställa hos mamma?"_ Glad Cheesy Glad Cheesy

Mammas goda recept… =)

Rachix
0

När jag gick i småskolan hade vi besök av en bondmora som lärde oss att ysta och göra bland annat färskost. Det är ett jätteenkelt recept som jag gärna vill dela med mig av.

1 liter filmjölk och 3 dl gräddfil värmes i kastrull tills det ystar sig (sker vid ca 60 grader). Sen låter man massan rinna av i silduk ca 1/2 dygn.

Lägg massan i en skål och blanda ner 1 tsk salt och 1 msk grädde, så blir det krämigt och bredbart. Smaksätt med det du vill, t.ex. grovmalen svartpeppar, finhackad paprika och örter.

Klart! Enkelt och relativt snabbt. Det underlättar om man har en hushållstermometer, men det hade inte hon när hon visade oss. Det satt i fingrarna på henne :) Konsistensen blir lite som Philadelphia-ost.

Anninni
0

Vill bara tipsa om äggost. En jättegod färskostkaka eller pudding. Det är bohusläns svar på ostkakan.

Sök på google så hittar in recept.

Cissit
0

Anninni - Hur blir den utan sockret då? Det är ju ett par deciliter socker i i receptet. Är det gott utan? Jag är inte så mycket för läbbiga sötningsmedel heller, dels för att inte trigga igång sötsuget och dels för att jag tycker att det är läskigt :)

Anninni
0

Går bra att göra utan. Har man helt vant sig av med sött så är det nog toppen.

fia1
0

Jag har silat 10%-ig turkisk youhurt i ett par timmar o sen smaksatt med vitlök o tex persilja. Är som köpt mjukost tycker jag. Fast det var på den tiden som smaklökarna var bedövade o man hade den på bröd så idag kanske jag skulle tycka annorlunda….. Men prova, vetja!

[Pennylane1]
0

menar du verkligen mjukost? Det tycker jag inte alls det blir som? Den är ju liksom smält? Men lika bra som köpt färskost vlir det iallafall!

kittun
0

kokade du upp yoghurten då först? Kall är den ju så himla tjock!!

Anninni
0

googlade lite på vassle. 100g vassle innehåller 5,5 g kolhydrater.

Färskost man köper brukar innehålla runt 3 gram.

Borde ju inte vara så stor skillnad på den man gör själv!?

fia1
0

#23 Näe, det är liksom det som är grejen, den får ju står framme i sil (melittafilter) i rumstemp i flera timmar. Den får ju en fast o fin konsitens tycker jag.

konichiwa
0

Jag tänker göra gräddfärskost (enligt #4) och har bara CF hemma, kan jag använda det istället för fil/youghurt? Är det samma bakterier?

Anninni
0

CF får det inte att skära sig på samma sätt tror jag men det kan ju vara värt att prova

Pasi
0

#26 Jag har använt CF och det har funkat….men jag har för mig att det tog längre tid innan vasslen runnit ur jämfört med om man kör fil.

Anninni
0

Bra att veta

konichiwa
0

Wow! Jag har gjort egen mascarpone Tungan ute

Det var det jag ville testa och det blev BRA!

Jag tog ½ liter vispgrädde

och

2 msk CF (kanske fungera det snabbare med gräddfil/yoghurt?)

rörde om ordentligt och lät stå framme i 22 graders värme i 12 timmar. Egentligen inget hände utom att det blev skinn på.

Satte in i ugnen på 40 grader i 12 timmar till. Då tjocknade den lite (antagligen pga av avdunstat vatten)men skar sej inte. Då tröttnade jag och hällde upp i kaffefilter och nu har det stått i 12 timmar.

Det smakar sött! Och gott, som mascarpone :-)

Mascarponen är ju inte grynig så den ska kanske inte skära sej.

Jag tror det är smartast att sätta grädden i ugnen direkt och låta den stå i 15 - 20 timmar. Röra om då och då.

Nu ska det bli 'glass' med mascarpone, mer grädde, vanilj och hallon. Flört

Cissit
0

Det brukar gå lättare för vasslen att separera sig om man först värmer upp ostblandningen och sen häller den i ett filter, även om den inte skär sig direkt av värmen så går det lättare sen.

Anninni
0

Funderar fortfarande på det här med vasslen och kolhydrater.

Vågar inte riktigt lita på att jag inte får i mig för mycket kolhydrater.

skogs-tolva
0

Minst en 2-4 dl vassle blev det av en burk med Turkiska youghurten efter frysning och avrinning i rumstemperatur i 12 timmar. Då torde ju all vasslen med kolisar ha försvunnit. Eller?

Blandade sen i lite pepparrot, salt och en skvätt grädde, den blev poppis bland gästerna!

Cissit
0

Det är ju inte SÅ mycket kolhydrater från början..och sen försvinner det mesta med vasslen, så det borde ju inte vara så superfarligt. Sen kanske man inte stoppar i sig hur mkt färskost som helst heller…

Puhlo
0

Bilder och beskrivning på hur man gör sin egen paneer (indisk ost)

http://fxcuisine.com/Default.asp?language=2&Display=44&resolution=high