Helt ny här :)
Hej!
Linda heter jag och hittade denna sida då jag sökte på LCHF. Första dagen idag för mig och måste erkänna att jag känner mig en aning förvirrad :) tror att jag kommer att svälta ihjäl för inte riktigt fått grepp om vad jag ska äta och hur jag ska variera kosten?… Är extremt sötsugen för van att äta socker dagligen. Hur länge tar det innan det största suget går över? Känns lite som då jag slutade röka det här… att livet är slut utan godis och slisk. Vad ska jag nu unna mig liksom? Men värt ett försök i allafall.
Ha det bra allihopa!
Det finns så mycket gott du kan unna dig som du garanterat har haft dåligt samvete för tidigare om du ätit "för mycket"!
En god köttbit med bearnaise och/eller vitlökssmör, lite ruccola med vinegrette eller wokade grönsaker till kanske?
Goda, feta ostar, oliver, ölkorv, bacon med äggröra, feta såser gjorda på grädde eller creme fraiche….
Och till efterrätt kanske några hallon med en stooor hög vispad grädde!

Välkommen hit och lycka till!
Välkommen! Det finns massor att läsa o lära på denna sajt. Se till vänster under flikarna! Läs tex Allt om lågkolhydratkost och Lckost för nybörjare o så fortsätter du med resten. Ta det lugnt i början och läs på ordentligt, jag lovar att du slipper gå hungrig! Lycka till!
Hej och välkommen hit
Vill du verkligen bli av med dit sötsug gäller det att du skippar allt med socker i helt.Suget kan försvinna på någon eller några veckor .
Om du underhåller sötsuget med att "unna dig" någon bit då och då blir du inte av med det.
Lycka till 
http://www.winthers-skafferi.se/
Jag vinkar och säger välkommen! Botanisera band recepten till vänster så ser du!
Säger som de andra, underhåll inte sötsuget! 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tusen tack för ert välkomnande :)
Ja det finns en hel del att läsa har jag märkt :) nu har jag nåt att göra den närmaste tiden. Tar väl ett tag i att komma in i tänket. Bara bita ihop då det gäller sötsuget antar jag. Men har ruskigt ont i huvudet :)

Jag är också nybörjare sen den 23 februari. Vill gå ner 30-40 kg. Fortfarande känns detta helt sjukt att äta på det här viset. Är van att försöka undvika fett. Jag är nervös att det ska ge motsatt effekt på mig så jag går upp en massa.
Hur går det för min sambo? Han äter samma mat som mig hemma men äter fortfarande smörgås och pasta o d på jobbet. Kommer han att gå upp i vikt tro. Eller är det bättre att dra ner lite på kolhydraterna än inte alls.
Det känns jättespännande att se vad som kommer att hända. Det är ju i alla fall avsevärt mycket trevligare att leva så här än fettsnålt.

Adnila, huvudvärken får man av sockerabstinens… den går över på ett par dagar, så det gäller att hålla ut under den tiden…
"still lost in space and time"

Välkommen hit!
Du har fått bra svar redan, men läs läs läs och läs alla trådar som verkar intressanta!
Lycka till
!
Jag hade ett enormt sötsug när jag började med LCHF. För mig hjälpte det att mixa hallon och blåbär med grädde (mer grädde än bär!) och blanda det med keso. Detta fungerar säkert inte för alla, men det hjälpte för mig 
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
#0, Du skriver att du har problem med att variera kosten. Kolla på Airams Matblogg för en massa tips och inspiration. Ingen kan påstå att LCHF är en tråkig kost efter att ha läst den sidan.
Tack jag ska göra det! :) Men har väldigt svårt för denna livsstil tror jag… gillar inte såser, grädde och dyl. Har alltid gillat pommesfritten mer än köttet osv. Gillar enkel mat ex en köttbit och potatis, mkt lite sås och lite grönt. Svårast är det på kvällen då jag är van att alltid äta nåt framför tvn. Har kunnat hålla mig hyfsat bra på vardagar utan så mkt onyttigt men då fredagen kommer vill jag liksom unna mig nåt. Vad ska man nu äta på helgerna till melodifestivalen ex? Då jag tränar har det alltid varit lättare att äta sunt men har nu benbrott samt reumatism så kan inte träna som jag vill :( så många månader på kryckor samt slutat röka har gjort att jag gått upp kilon jag vill ha bort!
Tack för era svar!
Mvh Linda
Tack jag ska göra det! :) Men har väldigt svårt för denna livsstil tror jag… gillar inte såser, grädde och dyl. Har alltid gillat pommesfritten mer än köttet osv. Gillar enkel mat ex en köttbit och potatis, mkt lite sås och lite grönt. Svårast är det på kvällen då jag är van att alltid äta nåt framför tvn. Har kunnat hålla mig hyfsat bra på vardagar utan så mkt onyttigt men då fredagen kommer vill jag liksom unna mig nåt. Vad ska man nu äta på helgerna till melodifestivalen ex? Då jag tränar har det alltid varit lättare att äta sunt men har nu benbrott samt reumatism så kan inte träna som jag vill :( så många månader på kryckor samt slutat röka har gjort att jag gått upp kilon jag vill ha bort!
Tack för era svar!
Mvh Linda

Ostbricka! Utan kexen.
Att äta till melodifestivalen alltså. 
Olika ostsorter är jättebra som "fredagskvällsmat".
Mer förslag:
Chokladmousse gjord på riktigt mörk choklad och inget socker.
Grönssaktänger som du doppar i en dip gjord på creme freiche och någon smaksättare.
Vispad grädde med hallon eller blåbär.
Kokospannkaka (recept finns här på KiF).
Det finns en massa mer, leta runt bland receptkategorierna här på forumet så hittar du alltid något som passar dig.
Sedan beror det förstås på hur strikt du tänker äta, att ta det som jag skrev ovan en gång i veckan på "normal" LCHF är inga problem, men äter man strikt LCHF så blir det svårare.
Tusen tack!
Nej tror inte jag kommer ta det helt strikt men i möjligaste mån så :) Ska läsa recepten :)