Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 909 ggr
solskensmaja
0

"Isälletför"-mat

Snälla ge mig och varandra finfina tips på hur man kan göra för att hålla sig till dieten men ändå njuta av det man inte får.

Exempelvis ketchup och sötsur sås, finns det något man kan ta istället som liknar detta underbara tillbehör?

Tror ni man kan spä ut kung markattas tomatpure. den är det bara tomater i?

jag har också blandat kakao och chili i en kryddburk till rökt lax. är det förkastligt med kakao? …det är ju inget socker i eller?

odezza
0

När det gäller ketchup, så är det väl en fråga om mängden… Först och främst så handlar det ju om vilken nivå du vill hålla, när det gäller kolhydrater… kanske ryms en klick ketchup inom din nivå…?

Själv kan jag ta lite ketchup (heinz ekologiska) ibland, om jag känner för det… Den innehåller 28,9 g kolhydrater/100 g. Tar man t ex 10 g av den, så får man i sig knappt 3 g kolisar. Om det fungerar för dig, kan ju bara du själv avgöra

Kung markattas tomatpure har jag aldrig testat, men det är samma sak där, du bestämmer själv. Läs på förpackningen hur mycket den innehåller, och avgör sedan hur stor mängd du kan "tillåta" dig.

Visst kan man spä ut det hela, med vatten, creme fraiche, grädde, om man vill göra ketchupklicken lite drygare…

Sötsur sås brukar jag inte använda, kanske någon annan kan svara lite bättre på det…

Lite kakao som krydda är väl ok, själv brukar jag ha 2 teskedar kakao när jag gör varm drickchoklad… Kakao innehåller 15 g kolisar per 100 g. Men hur ofta vräker man i sig 100 g kakaopulver???

Kakao och chili låter ju som ett trevligt tillbehör! Tungan ute

"still lost in space and time"