Bara LC? Gillar inte fettet!
Jag tänkte försöka dra ner på kolhydraterna rejält men undrar vad som händer om jag inte äter fettet som förespråkas i den här dieten?
Jag gillar verkligen inte fett. Som grädde, ost, bacon osv.
Om jag tex äter
*Ett ägg & en avocado till frukost (och massa svart kaffe förstås ;) )
*Kycklingfile och grönsaker (broccoli) till lunch
*Lax och grönsaker till middag. Kanske lite sås till det, men inte med grädde, utan isf med matl grädde lr lätt creme fraich…
Varför måste man äta dessa mängder fett?? Jag har inte fattat det riktig.
Nu ska jag väl tillägga att jag inte gör det för viktens skull. Jag väger 60 till 170 cm så jag är väl rätt nöjd. Kunde gå ner nåt kilo till, men det viktigaste är att inte gå upp. Tränar rätt mycket också. Löpning och styrka några gånger per vecka.

När man inte äter kolhydrater så måste ju kroppen få energi någonstans ifrån, eller hur!
Då finns bara fett att välja på eftersom protein inte kan användas av kroppen som huvudsaklig energikälla.
Måste först be om ursäkt för jag såg att det fanns ett liknande inlägg har nedanför. Jag tycker verkligen jag har letat efter liknande frågor och precis efter jag har skrivit min fråga så hittar jag en… 
Tack för ditt svar, men jag tänker mer om jag äter 2 kycklingfiléer istället för en, och ägg istället för en smörgås - utan pålägg (som jag vanligen tar på morgonen)
(Jag vill alltså sluta äta socker och vetemjöl i några månader pga andra orsaker än vikten…)

Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kan du inte byta ut socker och vetemjöl mot långsamma kolhydrater då? På det viset blir din mat nyttigare men du slipper äta en massa fett för att få energi. Jag menar alltså saker som baljväxter, rotfrukter och frukt?
Lycka till!

Som Pasi säger, om du tar bort/minskar kolhydraterna och inte ersätter energin med fett så blir du hungrig och får energibrist. Det är vad som händer.
Gillar du verkligen matlagningsgrädde bättre än riktig grädde? För att det är så mycket godare? Eller är det bara en psykologisk spärr mot att äta sånt som du vet är fett?

#2 Om du t ex skulle försöka leva på bara kycklingfile som ju är väldigt magert, så skulle du efter ett kort tag bli ganska sjuk (kroppen ackumulerar ammoniak)) och väldigt hungrig, då kroppen inte klarar att omvandla dess proteiner till all den energi din kropp behöver….inte ens i fullständig vila.
Ägg har så hög fettandel att det skulle fungera ypperligt att leva på.

Matlagningsgrädde gör man billigast själv av vispgrädde och vatten.
#4 Baljväxter är dessvärre kanske inte nyttigare än spannmål (kolhydrater är inte allt som räknas).
Är man som jag, uppvuxen i en familj som alltid levt på det lättaste av de lätta… lättmjölk, lätt & lagom (äter bregott nuförtiden ska väl tilläggas) osv så är det en vanesak att inte gilla fettet.
Så jag gillar inte grädde. Själva runda feta känslan i gommen. Usch. Gillar inte choklad av nästan samma orsak, att det ger en geggig känsla i munnen. (nu låter jag jättetråkig, jag vet, men jag är helt säker på att det är för att jag inte är uppväxt med det) Kan äta grädde i sås om det är utspätt med mjölk, men jag antar att det inte är det som är tanken här 
Om jag bara blir hungrig så är jag inte "rädd" - då kan jag ju bara äta lite mer av det jag gillar (förresten är jag alltid hungrig ändå, så det är jag van vid) men jag var mer orolig för att man borde äta fettet av nån annan anledning. Som jag missat….
Tack för era svar!

Tänkte mest på att hon ville undvika socker och vetemjöl, men inte riktigt verkade inne på LCHF ändå.
#6 Hann inte se ditt svar innan jag skickade.
Tanken var väl inte att bara äta kyckling
men "menyn" som jag skrev i mitt första inlägg - är den helt åt helskotta då?
Svårt det här, det verkar som om alla äter så himla mycket fett i denna "diet" och jag är mest rädd att gå upp då.
#0, Att äta en högproteindiet är inte bra alls. Protein är helt enkelt ingen vidare energikälla, utan bör till större delen användas för att bygga upp och reparera i kroppen. Läs mer här:
Why low-cab diets must be high-fat, not high-protein
Redigering: Ojdå, zepp han och lägga in samma länk medans jag skrev. Låter det stå kvar ändå.
Kroppen kan inte använda protein direkt som energikälla, utan om man tvingar den att göra det så gör den det genom att göra om proteinet till socker i kroppen. Så då får man energin från socker ändå på sätt och vis och missar många fördelar med en lågkolhydratkost.
Fett klarar man sig inte utan. Det finns en massa saker i kroppen som är beroende av fett. Det är många livsnödvändiga ämnen som kroppen bildar av fett eller behöver fett för att bilda. Hjärnan behöver regelbundet tillskott av fett för att fungera. Det finns fettlösliga livsnödvändiga vitaminer som vi inte kan ta upp om vi inte äter fett samtidigt som vi får i oss dom. Olika signalsubstanser, hormoner, osv. behöver fett.
Äter man extremt fettsnålt samtidigt som man äter proteinrikt och kolhydratsnålt så riskerar man att få sjukdomen "Rabbit Starvation". Det är en dödlig sjukdom om den inte blir behandlad. Den kallas så eftersom man får den om man bara äter kaninkött (som är väldigt magert), och det var en del kända fall under andra världskriget då det blev ont om mat, så en del personer födde upp kaniner själva och levde enbart på kaninkött. Nu var det väl inte riktigt så här fettsnålt du tänkte äta, men det är ändå ett bra exempel på att fett är livsnödvändigt.
Sedan behöver man inte tillsätta en massa fett som en del LCHFare gör för det. Ägg till exempel innehåller tillräckligt mycket fett så att klarar man sig på det, man behöver inte tillsätta något fett till en äggmåltid. Samma gäller flera köttsorter och fiskar. Men det finns många köttsorter som är magra också, och när man äter måltider baserade på dessa bör man tillsätta något slags fett. Man kan ju undvika dom här och bara leva på fett kött/fisk också om man vill, så slipper man tillsätta. Och med fett kött menar jag inte nödvändigtvis så fett som bacon. Köttfärs som säljs i affärerna har hyffsad fettmängd oftast (ibland säljer dom med lägre fettmängd, så läs vad det står att det är för fetthalt, 17% eller mer kan man godkänna). I stort sett allt griskött förutom fläskfile innehåller tillräckligt med fett. Kyckling går bra om man även äter skinnet, men endast kycklingfileer blir lite väl magert om man inte tillsätter fett. Osv.
Varför bara sluta med socker och vetemjöl i ett par månader? Det är antagligen dom två substanserna som vi främst kan tacka dom flesta "västerländska" sjukdomarna för. Slutar du med dom för livet så gör du din kropp en stor tjänst.
Jag tänkte väl "svälta ut" min förmodade candida i tarmar å sånt. Misstänker att jag har det och vill testa. Äter inte godis eller socker öht redan i dagsläget. Men candida trivs ju när man äter kolhydrater och det blir en hel del av det när man har barn som älskar spagetti carbonara ;)
För min del ska det funka att äta samma mat som familjen men strunta i kolhydraterna ohc istället lägga till tex broccoli, avocado, aubergine osv…
Men baljväxter å sånt kanske funkar att äta. :S

#10 Din meny skulle kunna fungera om du har lågt energibehov…och kanske byter ut filén mot lår, alternativt äter hyfsat med grönsaker så du får en större andel energi från kolhydrater.
Smidigats är om du kan omprogrammera dig att förstå hur gott grädde är!

Det handlar nog ändå om att komma över "fettskräcken"!
Fett är bra, fett är nyttigt, fett och protein är vad vi till stora delar består utav!!
#11 Tack för ett långt och fantastiskt bra svar. Precis vad jag ville veta.
Som jag skrev, jag vill till att börja med "testa". Vem vet, det kanske blir för livet. Och jag vet inte ens om jag är stark nog att börja idag. (med LC-kost alltså) Tycker att det är svårt att mixtra med mat framför ögonen på barnen som är i känslig jag-är-för-tjock-ålder (fast hon inte väger ett gram för mycket)
Har själv haft anorexia i träningsformen som ung, så jag vet hur viktigt det är att inte ha föräldrar som konstrar med maten och äter annat. Även om man förklarar att det är fett man äter så reagerar dom på att man tar bort pastan osv…

#15 Jag tror inte det skadar barnen att ta efter en förälder att äta nyttigt, dvs LCHF.
Jag menar, att peta bort de delar av kosten som inte har i en människokost att göra kan aldrig skada.

Det behöver inte bli så mycket fett på tallriken för att det skall bli rätt mycket E%!
Jag tror inte man skall mickla för mycket med maten vare sig till barnen eller till sig själv, börja med att byta ut alla lättprodukter, margarin och smyg ner de fullfeta produkterna i maten!
Barn skall äta köttfärssås med spagetti och inte spagetti med köttfärssås.. kan gälla vuxna oxå.. om man tål spagetti!

Jag var också skeptisk till allt fett i början, men jag vande mig snabbt! Haha. Jag har tidigare ätit väldigt väldigt fettsnålt och har aldrig gillat mat som är uppenbart fet - till en början skulle jag tex. aldrig kunna äta stekt ägg och bacon till frukost. Efter några veckor med LCHF har jag insett att fet mat inte behöver innebära flottig mat. Och fet yoghurt, standardmjölk/gammaldags mjölk och grädde kan faktiskt vara riktigt gott. Samma sak med smörstekta grejer. Har svårt att tänka mig att någon skulle föredra lightalternativen 
Jag skulle nog råda dig att testa iallafall och se hur det funkar, du kanske blir överraskad. Man får ju hitta nån slags balans som passar en själv också. Men trivs du inte alls med att äta LCHF och ändå inte har problem med vikten så kanske det passar dig bättre att satsa på att välja bra kolhydrater istället för att börja med lågkolhydratkost. Typ GI kanske är mer din grej?
Det finns väl inga bra kolhydrater, bara mindre dåliga.

Kan det inte vara så också att fettet gör en lugn och mätt? Om man tar bort kolhydrater men inte ersätter med fett - finns det inte risk att man blir "onöjd" på maten och att man kanske får sug efter kolhydrater? Det blir kanske svårt att äta så i längden. (En tanke bara…)
"Every point of view is a view from a point."
TS- Smaksinnet kan ju förändras också. Det kan ju hända att aptiten på fett förstärks om du minskar på intaget av kolhydrater. Jag kunde lätt trycka i mig sötsaker förr eftersom jag tyckte att det smakade gott då, men nu tycker jag bara att det är slemmigt. Och om jag får ont i huvudet är det nästan allti ett tecken på att jag har ätit för lite fett, för det går över genast om jag äter fett.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

# 19
Ptja, för mig är det gift för min kropp klarar uppenbarligen inte kolhydrater. Men för många andra räcker det säkert att äta lite mindre kolhydrater och hålla sig till dom långsamma, det var så jag menade ;)
Vi har nog nästan alla varit rejält fettskrämda innan vi började med LCHF! Det här är ett problem som alla nybörjare slåss med så känn dig som en i gänget.
Den feta smaken är dels en vanesak, dels en "huvud"sak. När man väl har vant sig vid en klick kryddsmör på biffen kan man knappt tänka sig att äta den utan. Extrasaltat smör på nyskördad lättkokt broccoli. Färsk kokt sparris med smör och lite hyvlad parmesanost. Nu dräglar jag……
Å lättprodukter ska vi bara inte tala om. Dom går man förbi i mataffären utan att ens snegla på! Inte värda min tid, pengar eller hälsa.

Smyg in fettet i kosten, du kan lära dig äta mer fett precis som du lärde dig att äta fettsnålt!
Jag var också fettskrämd innan och tyckte det var ritkigt jobbigt med allt fett, men jag trappade upp försiktigt och nu ligger jag på en bra fettenergiprocent, men det betyder inte att jag vräker i mig rent smör eller så ändå. Ganska ofta är det lättare att göra en mjuk övergång med sånt man tycker är jobbigt. Lycka till!
Dessutom ska man ju inte tro att LCHF innebär att t.ex. sitta och äta rent smör. Det finns ju fett redan i ägg och många sorters kött. Det farliga är när man tar för vana att alltid välja de kemiskt processade lightvarianterna av produkter som ursprungligen var naturliga. Så länge man äter naturlig mat och inte skär eller häller bort det naturliga fettet från maten är man ju en god bit på väg.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus