Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 2272 ggr
kross
0

Kebabbtallrik

Hej på er alla LCHF:are, jag har nyss blivit medlem här och just börjat med lchfkosten. Jag försökte även att få min sambo att börja med detta när jag kände mig redo att minska kolhydratintaget drastiskt. Men icke sa nicke, han tvärvägrade att trycka i sig en massa fett, som han sa. Men så idag när jag gjorde en variant av kebabbtallrik, då stod han och tittade med sucktande ögon, och frågade lite fösynt om det räckte till honom också. Då var saken biff, NU ÄR HAN FAST, det är så man lockar kolhydratälskarna.

Receptet:

Isberssllad

vitkål

cheddarost

kebabbkött

cf

majonäs

citron

kryddor

Skär salladen i lagom bitar, lägg på tallriken.

Skär sen vitkålen i ganska smala strimlor och en gång på mitten, så dom inte blir förlånga, lägg på tallriken.

Häll sen över den rivna cheddarosten över salladen och kålen.

Bred ut kebabbköttet, som är stekt i mycket smör över salladen och kålen och osten.

Blanda cf, majonäs och citron och valfria kryddor till en sås, klicka den över all mat.

Smaklig måltid!!!!!

nobban7
0

Snyggt jobbat!

Skrivfeber
0

umm vad är cf ?

mikaelka
0

Creme fraiche! :)

Skrivfeber
0

aha jag fattade inte det Skäms

ska prova att göra det här så snart magen accepterar fast föda igen. Kebab är nog det godaste som finns =)

Calmare
0

Smaskens :-)

Zlatanist
0

Smaskens!

Köper du färdigt kebabkött eller hur gör du det?

mikaelka
0

Min fd svärmor gjorde väldigt god kebab och det är rätt lätt, man blandar ihop köttfärs, kryddor etc, som om man skulle göra biff (fast med andra kryddor då). Sedan plattar man ut det på en plåt (kan tänka mig att det kanske funkar med smörpapper under men har inte provat) och kör på grill en kort stund långt uppe i ugnen!

kross
0

Jag köper färdigt kebabbkött, jag tror det är av fläskkarre. Det finns på coop vid i köttdisken, det är alltså inte fryst kebabbkött, det ser inte ut som det kebabbköttet man får på pizzerior. Jag tycker fläskkarrekebabb smakar mycket godare.

Rulan
0

Jag har också gjort tunna köttfärsskivor i ugnen på plåt, men jag har inte varit riktigt nöjd med kryddningen. Vilka kryddor använder du?

kross
0

Det var färdidkryddat. Brukar annars ta mig tid i köket, men ibland är det skönt att ha något i frysen som bara är att fräsa på. Jag måste säga att det var kanongott kryddat. Tänkte inte på det den här gången, men nästa gång ska jag skriva av kryddblandningen. Då är det ju bara att skiva fläskkarre och marinera köttet med samma kryddor, enkelt och ett bra substitut för kebabbtallrik med pommes.

Dicken
0

Här finns ett till recept som går att använda till kebab - och en massa annat gott!