Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 8155 ggr
Ewerhof
0

Mjölkfritt margarin?

Jo, jag undrar hur det hänger ihop det här med att det finns margarin och mjölkfritt margarin. Är inte margarin gjort utan mjölk redan från början? Eller har jag fattat fel?

På skolan serverar de mjölkfritt (dyrare vara) till dem som inte tål mjölk produkter eller är laktosintoleranta. 

Någon som kan och orkar förklara?

maxiq
0

Tyvärr är jag inte korpulent nog för att svara på den frågan…

Flört

Undi
0

Det finns en mycket enkel förklaring, när man gör smör och ost får man vasle som innehåller mjölksocker (laktos) och det tillsätter man i margarin för att få smörsmak.

Vi är många med laktosintollerans, alla äter numera smör på smörgås och i matlagning, och samma sak med ost, endast färskost som kan ge symtom.

mamski
0

Och om man kanske inte tål mjölkprotein gör man ghee (sök på siten på ghee eller ghi) eller köper ister och använder som matfett.

Ewerhof
1

#1 Men tack ändå, för visat intresse. Skrattande 

#2 Jaha, det förklarar ju saken. Tack för det. 

#3 Där ser man. Kan vara bra att tipsa någon om. Tackar.

andreas0
0

Kokosfett är även en hyffsad kompetent ersättare till smör funktionsmässigt om man inte tål smör av någon anledning, men smakmässigt är den inte lika bra.

Dora
0

Margarin ofta innehåller tex, filmjölk och därför laktos/mjölk intoleranta inte kan äta.-om jag minns rätt

Det var ett tag sen vi hade margarin hemma. Flört

Just nu har vi endast, smör och eko. kokosfett.

Angel1
0

Är det någon som vet om Mildas mjölkfria smör är lika illa och dåligt framställt som margarin?? Min son är mjölkallergiker och jag ger honom det och då äter vi det också. Nu tänker jag vad jag skall ge honom istället? Kokosfettet är ju inte så gott tycker jag.

missaz
0

#7 Ja, milda mjölkfritt ÄR ett margarin, så det är tyvärr samma skit…

Ingredienser:
Vegetabilisk olja 35% (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vegetabiliskt fett, vatten, salt (0,9 %), emulgeringsmedel (lecitin, E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin.

missaz
0

#7 Du kanske menade det man använder till matlagning och inte det man har på mackan…? Matlagningsmargarinet innehåller följande;

Ingredienser:
Vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, vatten, salt (0,9%), emulgeringsmedel (sojalecitin), surhetsreglerande medel (citronsyra), A- och D-vitamin, aromer

Innehåller ju inte riktigt lika mycket skit, men bra är det ju inte. Jag skulle hellre använda kokosfett att steka i om jag var du….

Lisabet
1

Jag tänkte tidigare att jag skulle göra ghee, men det gör jag nog inte ändå. Jag tror inte att jag skulle få bort mjölkproteinerna till 100%, och då får det vara.

Det finns ekologiskt margarin, även om det är svårt att få tag på: Alsan-bio. Det består av palmfett, kokosfett, solrosolja, vatten, morotsjuicekoncetrat, sojalicithin, citronjuice, kallpressad citronolja. Det är inte omestrat.

Jag använder olivolja och kokosfett. Behöver inget bredbart, eftersom jag inte brer några smörgåsar.

JAUS
0

Arlas koncentrerade smör ska vara 100% ren smörolja, så det borde gå bra. Det är inte så lätt att få tag i dock.Rynkar på näsan

greensis
0

#1 Du är för rolig, maxiq. Jag läste "inte korrupt nog för att svara på den frågan" Snacka om freudiansk felläsning.

Hur kan det bli så att ens första association mellan margarin och ett ord som börjar på ko… är korrupt??Obestämd

Fabricati diem, pvnc!

Angel1
0

Men är Ghee helt mjölkproteinfritt om man gör det på rätt sätt? När det stelnar i kylen kan man då ha det på macka`? Min son äter majskex (de som finns på glutenfria hyllan) eller andra som har rekommenderats här som kolhydratsnåla. Han behöver sitt fett och kokosfettet är ju svårt att bre också.

missaz
1

#13 Jag tycker att du ska efterlysa det ekologiska margarinet som Lisabet skrev om i #10, det förefaller ju vara mindre dåligt. Inga tillsatser i alla fall, även om solrosolja inte är det mest optimala fettet.

Hittade en sida som säljer detta, fast minsta order var på 300 kr… Inte ofta man köper margarin för det kanske. Nåväl; det finns en lista på återförsäljare också; återförsäljare

Kanske har du turen att bo nära en av återförsäljarna? Annars kanske det finns annat du kan beställa också så du kommer upp i 300 kr.

JAUS
1

Ghee/smörolja ska vara rent fett, inga kolhydrater eller proteiner då det ger den en lång hållbarhet. Men det är bäst att köpa färdigt. I hemmagjort ghee kan det slinka med rester om man inte är mycket noga med filtreringen. Ghee är mjuk i rumstemperatur och håller sig då i tre veckor. I kylskåp håller det sig minst ett halvår om inte mer.

andreas0
0

Jag frågade Arla om det när jag beställde koncentrerat smör (deras varumärke för ghee). Inte för att jag är allergisk, utan mest för att jag var nyfiken. Fick svar att även om det står 100% smörolja så kan det finnas små spårmängder av mjölkprotein och laktos, så dom kan inte garantera att allergiker klarar av det. Fast jag skulle tro att dom flesta allergiker klarar det, så länge man inte tillhör dom mest känsliga.

Lisabet
0

#16 Bra att få veta säkert, fast jag tror att jag sett det någonstans, att Arla inte garanterar att deras ghee är helt fritt från mjölkprotein. Då tänker jag inte testa, inte än i alla fall. Är alldeles för känslig fn.

[Pennylane1]
0

bara tre veckors hållbarhet? Nja, det håller i månader! Har en iransk exman och han köper det i stora hinkar och det tar ett halvår innan han gör slut på det, jag har själv kilosburkar och det räcker någon dryg månad, märker ingen skillnad på det.

JAUS
0

#18 Läste du inte hela inlägget? Jag sa att det höll 3 veckor i rumstemperatur. 6+ månader gäller i kylskåp.

JAUS
0

Jaha, jag blev nämligen rättad här, i en annan tråd, när jag påstod samma sak som du.

Och här har du ett citat från din egna länk:

"Det håller sig hur länge som helst i kylskåp och rykten säger att det kan hålla sig i 1 år i rumstemperatur, men vi rekommenderar ca ett halvår i kylskåp eller några månader i rumstemperatur. "

Så lilla Pennylane1, ta reda på fakta ordentligt innan du försöker rätta andra.

[Pennylane1]
0

jamen snälla du! Jag SKREV ju att det "Finns sådana som menar" det är väl de rykten de skriver om? Du skrev tre veckor det är viss skillnad även mot de några månader som de skriver att de rekommenderar, eller hur?

Dessutom som jag skrev så vet jag av egen erfarenhet att den håller väldigt länge (min ex som jag skrev om)

andreas0
0

Arlas officiella rekommendationer är i alla fall max en månad i rumstemperatur, och max ett halvår i kylskåpet. Fast jag har haft min burk mycket längre än ett halvår nu, och det är inget fel på den.

JAUS
0

#22 Jag gått på Arlas rekommendation, och inte på påståenden och rykten från personer jag inte ens vet vilka de är, då jag inte kan utesluta att de kan ha blandat ihop rumstemperatur och kylskåpstemperatur. Jag vet att bäst före innebär inte att det är oätligt efter, bara kanske inte lika bra kvalitet, men det var det enda jag kunde gå efter då jag själv bara gjort ghee i små mängder så det har tagit slut inom en vecka ändå.

Angel1
0

Jag tackar alla så mycket för hjälpen. Nu skall jag prova arlas koncentrerade smör. Hoppas det fungerar bra!