Gladast över, vikt eller mått?
Nu är jag lite tvehågsen här.
Jag har gått ner 4 cm om magen (tjockaste delen). Och 1 cm per lår.
MEN vikten hoppar upp och ner som en guttaperkaboll..
Känner mig nedslående av vikten, men är glad för att jag minskat i mått.
Nu undrar jag…VILKET ska/bör jag koncentrera mig på och vara "gladast" över?
Vad tycker ni?
// Shintaida
Jag blir nog gladast över vågen, mest eftersom jag har svårt att lita på måttbandet, jag får för mig att jag har det på ett annat ställe än förra gången eller att jag har det hårdare än gången innan. Men det är ju svårt. Bäst är väl att förlita sig på det som ger mest peppning att fortsätta?
Kroppen.
Vikten är ett mått som har många komplikationer och som väldigt få av oss kan betrakta med nyktra ögon.
Jag håller med! Vågen ÄR viktig, på något sätt!
Det är den man förlitar sig på. SER att man går NER.
Men jag är så kluven….*suck*
// Shintaida
#2 Mimlan
Jo, om man tänker efter, så kan ju kroppen samla vatten INUTI, men som syns på vågen, men INTE på måttbandet…..
Oooh, jösses Amalia!!! Vad besvärlig det är! 
Det är som att välja bland goda rätter, detta!
// Shintaida

Måtten, kroppen.
Inte ens en diskussion om saken.
Vågen och jag är inte kontanta sedan många år - jag har inte känt mig försonlig mot vågen sedan typ 1991 när jag insäg att min medskribent på vår C-uppsats hade samma storlek i kläder, var lika lång och vägde 10kg mindre. Otränat mindre, men i alla fall.
Sedan dess har vågen fått onda ögon av mig, och storleken i kläder är det som räknas. (och minskat löst flabb)
Fabricati diem, pvnc!

Självklart är måtten det viktigaste..
Jag citerar Jonas Colting.
"Jag vill bara se bra ut naken"
Det är förhållandet mellan fett och muskler på kroppen som avgör hur vi mår men också hur vi uppfattas av vår omgivning..
En ökning på vågen fast måtten minskar betyder att vi skiftar fett mot muskler.
Midjan blir smalare kroppen starkare storlekarna minskar och hela kroppen får en annan hållning..
Perfekt med andra ord !!
En kropp utan muskler är en kropp i svält och det är inget eftersträvansvärt och raka motsatsen till en frisk kropp.
Därför är siffrorna i fönstret på vågen ofta missledande.
#5 jag brukar jämföra mig med de som är med på tv program typ Anna Skippers "Du är vad du äter".
De brukar se rejält feta ut men väger ibland mindre än mig trots samma längd
brukar försöka trösta mig med att de är väldigt otränade men det svider ändå…
#6 haha…"Jag vill bara se bra ut naken"…den var bra
http://www.winthers-skafferi.se/
#6: I den bästa av världar iaf. Vi är nog många som kan intyga att inte mycket händer, zipp, nada, med kroppen utan den stannar envist kvar i sitt gamla tillstånd.
#1: Jag äger ingen våg! Ser ingen anlening till det då den ljuger allt som oftast. Jag litar till mina kläder (som i skrivandets stund sitter tightare än någonsin) och som Colting säger. Men dit har jag lång väg kvar!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag ska FÖRSÖKA att inte koncentrera mig på vågsiffrorna.
Men i dag var jag lika "tung" som igår och lika cm om magen som igår och samma gäller för låren.
INGA förändringar någonstans!
Undrar om jag är på samma dag än?? 
// Shintaida

Jag ska försöka få till en bukplastik, alltså där man drar ihop musklerna och då går dom bara på vikt. Jag har inte gått ner ett skit, men 10 cm i midjan, vilket kanske är skoj, men jag MÅSTE ju har rätt BMI.
HAr egentligen inte så himla mycket övervikt. Bara 9 kg men jag har ett midjemått på över 100 cm 
Jag är gladast över måtten, minskar i både mått och vikt i etapper och blir gladare över måttminskning än över viktminskning (fast man vill ju hellst ha både-och…) Försök att strunta i vågen! (även om jag vet att det kan vara svårt!)

Jag är gladast över måtten, de gör att gamla kläder passar igen osv, vilken nytta skulle man ha av att tappa kilon men inga centimetrar? Då gör man antagligen något galet, men tappar man centimetrar men inga kilon är det mer troligt att fett byts mot muskler eller liknande.

Måtten! Det är ju de som syns och känns
Om jag går ner 10 kg på vågen eller 10 cm runt midja och stuss vad är det som syns och känns mest? så jag säger ännu en gång måtten!
Jag har börjat bli gladare över känslan hur kroppen formar till sig, vikten far hit och dit hela tiden och är en oerhörd stressfaktor för mig så jag håller på att försöka vänja mig av med att stirra mig blind på vågen
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Tycker också att måtten är viktigast egentligen. Tyvärr rör sig inte mina mått nåt nämnvärt heller. Som vikten fast lite långsammare. Har en massa mage som jag vill bli av med (och minst 30 kilos övervikt) men den vill visst gärna vara kvar :(
Idag hade mitt magmått gått ner YTTERLIGARE 1 cm!! Tjoohoo!
Sammanlagt 5 cm på kort tid, TROTS att vikten inte går ner i samma takt!

Knasbubblekropp, man har! hehehe
// Shintaida

Knasigt vore snarare om måtten och vikten minskade i precis samma takt och helt proportionerligt, kroppen fungerar inte så.
Jag tycker det viktigaste är att jag blir friskare!! Lite trist att LCHF bara ses som bantning när det egentligen är rena hälsokuren!!
Att vikten och måtten justeras är bonus i det stora hela.
Jag och min struliga mage mår så oändligt mycket bättre än före starten med lchf. Jag mäter mig oftare än vad jag väger mig. Man måste ju tänka på att vågen visar olika vikt under samma dag. Det beror ju på om du ätit eller inte, hur mycket du har i tarmarna osv. Jag har "bara" gått ner 7 kilo men byxorna ramlar av och en kavaj som jag aldrig kunnat knäppa är nu för stor. Så dessa 12 cm som jag tappat i omfång är mer värda än "ynka" 7 kg. Lite svamligt kanske men det märks mer på kroppens totalyta än på vågen! Och för att inte tala om humöret……för det mesta i alla fall är det på topp!