smör
Vet inte riktigt vart jag ska skriva min fundering men det blev här.
Har precis börjat läsa SSS rosa bok. Har förstått det som att han menar att våra förfäder åt fett kött och därför passar det oss även idag. Så långt är jag med.
Men var kommer smöret in i bilden? Vi började ju inte ha boskap förrän ganska nyligen o smör kommer ju från kossorna.
Kan nån hjälpa mig skänka lite logik till min hjärna?
Obs, ingen kritik - bara försöker förstå allt.
Förr behövdes det troligtvis inte då de knappast petade bort fettet från köttet med motiveringen "äcklig konsistens" eller vad man nu tycker. Då åt man gladeligen ALLT och fick således i sig det fett som behövdes. Idag renskär vi köttet och behöver då lägga till extra fett i form av smör.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Smör har ungefär samma fettsammansättning som djur har. Så om man kollar på det hela kemiskt så stämmer det bra. Det är mycket bättre än t.ex. vegetabiliska oljor som har en helt annan sammansättning av fettsyror.
Om man äter bacon eller stekt sidfläsk så antar jag att man får i sig så mycket fett att man inte behöver lägga till ngt extra.
Vad finns det annars för kött som är bra att äta med en naturlig fetthalt?
Jag kan tänka mig fläskarré, ngt annat? Ngt nötkött?
#3 Köttfärs!
Problemet är ju att dom tar bort fett från kött innan det når affärerna. Det finns mycket fett i en ko, men själva proteindelen är mager, och fettdelen är det ingen som vill köpa (förutom LCHFare då). Fettet används till allt möjligt, till exempel kan dom blanda i det i djurfoder. Då är det ju bra med fläskkött där fettet är mera insprängt, då kan dom inte skära bort det så lätt.
Men hade du slakat en ko själv och tagit tillvara på allt så hade du fått tillräckligt med fett utan problem.
Sedan att djuren har avlats dom senaste 70-80 åren sen för att bli så fettsnåla som möjligt hjälper väl inte saken heller.
Detta gäller många djur. Ta t.ex. kyckling, det är ett annat djur där proteindelen är mager, så köper man bara kycklingfile så få man för låg fetthalt. Men köper man hela kycklingen och även äter skinnet (det mesta fettet i kycklingen är bundet till skinnet) så som våra förfäder gjorde så får man tillräckligt utan problem.
Det finns många fiskar som har en naturlig hög fetthalt, t.ex. makrill, sill och lax.
Fläskkotlett och filéer. På kotletten skär man ofta bort fettet (jag gör iaf för jag fixar inte konsistensen….guäck) och filéer är magert kött.
Kyckling är överlag magert!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
ja, jag är så glad att jag äntligen tillåter mig att äta det goda kycklingskinnet.
Men viltkött borde ju ha hög fetthalt men det har det väl inte? Har för mig att det var ok när jag viktväktade.
Kossor fanns ju inte heller när vi "föddes". Fast det blir ju svårt att få tag på mammutkött förstås så nötkött får väl duga
.
Kom på en till sak, fettet som dom skär bort från nötkött kan man ibland få köpa billigt, det kallas för talg. Tycker man det är naturligare än smör så kan man väl ta det som ersättare. Fråga i charkdisken i större mataffärer så kan dom säkert hjälpa dig. Oftast brukar det kosta runt 15 kronor kilot.
#hm, ja, varför inte, tack för tipset.
Det finns också grisfett att köpa, det kallas späck eller ister.
#10, ja ister såg jag i fetthyllan på ica idag på lunchen. Steker man i det?