Recept på revbensspjäll
Hej!
Jag är nybörjare vad det gäller LCHF-kost. Har hållt på i ca 3 veckor. Har köpt kokboken och lagat mycket gott ur den.
Jag undrar om ngn har ett recept på revbensspjäll med goda tillbehör??
Tack på förhand :-)

Jag brukar göra tjocka revben. kryddar med massor av torkad ingefära vitlökspulver, örtsalt och vitpeppar. lägger det i en ugnsfast form med lite vatten i botten. klickar på lite smör och in i ugnen på 200 i ca 1-1,5 tim. man kan sänka värmen efter ett tag men då måste den stå lite längre.
Av skyn som blir gör jag sås. Kokar ner skyn tillsammans med lite vitt vin så det blir ca 1,5-2 dl. Blanda 2 äggulor med 1 dl grädde. Häll ägg/grädde i skyn och vispa kraftigt på svag värme tills såsen tjoknar och blir skummig.
gott med kokt brysselkål eller blomkålsmos.

Airams är mumsigt: http://airamsmat.webblogg.se/2008/august/pa-g.html

jag blandar en röra på lite fransk senap, soyasås och lite honung med kryddor i en stor bunke. sen i med revbenen och blanda runt tills de är kladdiga med röra. lägg i ugnsform med köttiga sidan upp in i ugnen på 175 till 180 grader i 45 minuter… beror på hur tjocka det är så klart. mycket gott!

Tjocka revben är så goda i sig att jag bara brukar kasta in dem i ugnen på 125 grader 2-3 timmar (beroende på tjocklek) med endast lite vitpeppar och salt. Tillbehör - Kravsmör.
Tack för era svar. Jag ska prova ngt av era förslag.
Anninni: såsen låter jätte god :-)
//Anna