Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3460 ggr
elisabetnor
0

nu slutar jag

Har varit och kollat blodtrycket nyss 150/103, har aldrig någonsin legat så högt.

Har kört lchf en månad,inte gått ner nått eller minskat på måtten,

har förstått att jag äter för mycket ost och grädde.

men om jag nu ska lägga till kolhydrater igen, ska jag behålla den feta maten som ex fet grädde eller cf eller ska jag då gå över till lättare produkter.'

Fattar inte hur jag ska tänka

fasching
0

Hej!

Tråkigt om du inte ser resultat. Hur har du det utanför matområdet? Sover du ordentligt? Mycket stress? Hur mycket äter du? Är du hungrig ofta?

Kostdoktorn har också en bra sida för de som har svårt att gå ner i vikt: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Anninni
0

Tråkigt att du inte mår bra. Du kanske ska prova GI eller iso istället. Iso dieten påminner lite om LCHF, men inte riktigt.

Om du tänker äta mycket kolhydrater bör du nog inte äta lika mycket fett.

Kolhydrater + fett = viktuppgång, iaf för mig.

Men välj inte light produkter eftersom de har massa tillsatser. Ät grädde och smör men i mindre mängd.

Lycka till och hoppas du mår bättre snart.

Lena123
0

Är inte en månad lite väl lite kort tid för att avgöra om LCHF passar dig?

Jag har ätit LCHF sedan nov (=3mån) och har bara gått ner något kilo men jag hoppas att det kommer igång.Obestämd

Har du inte fått några hälsofördelar med LCHF ?

http://www.winthers-skafferi.se/

cacao
0

En månad av ditt liv till att ändra något som du själv kännt behövts ändras?! För du måste ju haft något behov av att testa LCHF ändå?

Inte konstigt alls att kroppen kan reagera "mysko" den första tiden, det är ju en himla omställning som sker om man ätit kolhydrater och lättprodukter i åratal.

Himla trist att du slutar då jag är övertygad om att detta med högt Blodtryck och att du inte ser någon viktminskning efter endast 4 veckor helt klart kommer att ändra sig bara du ger det hela lite tid.

Vad var ditt Blodtryck innan du startade? Hur mkt övervikt har du? Och sedan som #1 skriver, stress? hunger? osv osv osv

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

dufva
0

Jag tror du drar lite för snabba slutsatser om kosten och blodtrycket.

Du bör nog ta trycket flera gånger för att vara säker på att det inte bara var nåt tillfälligt.

Jag tror inte att ditt Blodtryck blir bättre om du börjar äta inflammationsframkallande stärkelseprodukter igen i allafall.

Varför inte försöka ändra lite på LCHF-menyerna istället så kanske allt faller på plats..

Minska på ost & grädde i första hand.

bazz
0

En vanlig rekommendation är att om inget hänt på 3-4 månader vare sig i kg eller cm så prova sluta med mjölkprodukter. Mjölkproteiner är kraftigt insulindrivande, ffa vassle, och många av oss kan inte gå ner om vi fortsätter med mjölkprodukter.

Det finns också flera på denna site som tagit 1 år eller mer innan kroppen har fattat galoppen och börjat gå ner.

Vi är alla olika så man måste prova sig fram med sin egen kropp.

Som nämnt tidigare så finns mycket info på kostdoktorn.

Det känns tidigt att ge upp redan efter 1 månad. På den tiden har man ju knappt hunnit fatta och ta till sig vad denna kostomställning innebär…..

Hälsovinster? Minskat sug? Bättre portionskontroll? Minskat antal mellanmål? Hålla sig mätt längre? Känna när man är nästan mätt och ha lärt sig sluta äta precis då och vara nöjd?

raphanus
0

Håller med dufva. Mjölkprodukterna kan vara boven i dramat. Prova äggmjölk i stället för grädde, och se om det ger resultat.

Skrivfeber
0

Något som många glömmer är att de brukar säga att en man går ner gnomsnitt 20 kg på 1 år med den här kosten (några mer andra mindre)'

En kvinna går ner i genomsnitt 15 kg (några mer och andra mindre), det var sss som talade om det i sin bok GI-Noll. Det här är ju ingen diet för snabb viktminskning.

Men Ska du gå tillbaka så får du helt enkelt prova dig fram, om du inte äter enligt GI, då byter du ju bara över, eftersom om du nu har kört LHCF en månad har gått förbi inkörningsfasen. (detta tar också runt 3 månader ibland innan det kommer igång, och går du tillbaka kommer du hamna där du var när du började. Detta är också en livsstil, som du måste hålla dig till för att itne gå upp.

Men ska du äta tallriksmodellen, så tror jag att du får prova dig fram.

(även om du byter kost kan blodtrycket vara detsamma, då det kan bero på många olika saker runt om).

Hoppas du kommer på hur du ska göra för att trivas med dig själv och den kost du äter.

WilliamJ
0

För mig tog det 10-15 år att gå upp i vikt 20 kilo i vikt. Med LCHF gick jag ner dessa på 15 månader och nu har jag resten av livet framför mig som normalviktig. Sen om jag gått ner mina 20 kilo dom första månaderna eller senare spelar numera med facit i handen ingen roll. Men jag förstår att man vill se resultat snabbt och att det peppar en. Jag är helt nöjd med den goda maten och det stabila blodsockret. Äter jag mer kolhydrater så går jag upp i vikt sakta men säkert.

Häng kvar på LCHF, annars så kommer du aldrig att få veta vad som händer på sikt:-)