Mizztlur online...
Nu har min groom (hästskötare och burkslav) sagt att det är nog. Nog att vara överviktig och nog att vara svag. Som kusk och burkslav så behövs det muskler för att dra vagnar och tävla. Så nu är vi på G…
Jag har ju ätit LCHF under dryga året och jag har upplevt alla hälsovinster man kan få utom eg att gå ner i vikt. Det är ju både stor vinst men med en sorgkant för min kropp mår inte bra av alla kilo.
Jag har sedan jag var i koltåldern dragits med övervikt och fetma. Rätt trist, när man tänker tillbaka. För fem år sedan fick jag diagnosen PCO, vilket är en psykosomatisk sjukdom där svårigheter att få barn är en känd symptom. Tack och lov lyckades jag få en tös. Bland risksjukdomar som finns hos dom som har PCO är diabetes och hjärt-och kärlsjukdomar. Om jag får dom är nog ingen tvekan, frågan är bara när….
Nu så har jag dragit åt svångremmen igen. Jag tål uppenbarligen inte ost, grädde och Cf om jag ska gå ner i vikt så det har jag tillfälligtvis hivat. Nu så är det protein och massor av fett som gäller. Jag har också, kors i taket, satsat tid på gymmet och till min förvåning så är det riktigt skönt. Så med min grooms hjälp och med hopp om er hjälp borde jag kunna bli av med 10 kg till sommaren. DET vore en fin sommarpresent till mitt hjärta!
Avstämning den 10 januari 95 kg.
Lycka till mizztlur!
Låter jättebra, Mizztlur! Stark och smidig till sommaren!
Men jag studsade när du skrev att PCO är en psykosomatisk sjukdom. För visst betyder "psykosomatisk" att djukdomen "bara sitter i huvet" och att tänket ger fysiska symtom? Jag har för mig att PCO har alldeles konkreta fysiska orsaker.
Mizztlur eller nån annan kunnig, rätta mig om jag har fel!

Hej LatMask
PCO är en skum sjukdom för symptomen är både fysiska och psykiska. Det är ett fel i 9:e kromosomen som är orsaken till allt skit. Fysiska symptom är barnlöshet, utebliven menstuation eller åtminstonde mycket långa intervaller, enormt lätt att gå upp i vikt och lika extremt svårt att gå ner i vikt. och nästan bara bukfett, Possitivt är att man har mycket lätt att sätta muskler och ett sexliv som brukar vara mycket bättre än genomsnittkvinnans.
Tiillägags bör att man har ett rätt hetsigt humör och kan ha det svårt socialt. Det ger ofta ett dåilgt självförtroende och många har svårt med kompisar. Man har en del koncentrationsproblem dessutom. Det har att göra med den mycket högre halten av testosteron. Tetsostersonet får man väl tacka sexlusten och musklerna för med. Man har dessuttom männens rumsuppfattning och i många fall en hög intelligens.
Som grädden på moset så är risken mycket stor för hjärt och kärlsjukdomar och diabetes!!
..och ungefär 7-15% av alla kvinnor har denna sjukdom. Jag är en av dom.
Tack för förklaringen, då förstår jag bättre!

Jag glömde att man lättare får depresioner och många lider av håravfall och manlig behåring. Himla kul fel det blev i konstruktionen…
Tack och lov så underlättar LCHF så ofantligt mycket!

Har haft en fin vecka fram till igår med bara protein och fett. Åt några nötter igår…idag skulle jag smaka av dotterns glass…å fick en sockerkick så jag höll på att bli knäpp..det åkte med två klementiner å lite av dotterns godis innan jag fick hejd på mig…*suck*
Annars så var det 93 kg men nu så får vi se hur det blir framöver…

Vad härligt med två kilo ned!
Imorgon är en ny dag, en dag man kan göra kloka val på. Försök att inte bli för besviken på dig själv över det lilla felsteget utan ta nåt fett och kom tillbaka på banan. Det klarar du!

I morgon är idag och det har verkligen varit en finfin dag…inte ute men med maten….utöver gott och rätt käk så har jag hunnit med ett träningspass på gymmet…DET känns finfint…
Jag gör nog ett fakirryck nu…

Jag har varit flitig med träningen. Men uj vad hungrig man blir. Jag har både gympat och lyft en massa skrot och kört intervall på cykel. Det känns toppen. Byxorna börjar bli lite lösa och bältets innersta hål måste snart kompletteras. Men inget händer på vågen…*suck* snarare tillbaka på 95 kg.
Min matsedel idag var:
Frukost 2 stekta ägg och en skiva färskt fläsk stekt i kokosfett.
Kaffe
Lunch. Lax 1,5 kotletter stekt i kokosfett, 15 g smör till.
Kaffe
Kvällsmat. Karreskiva med smör. Stekt i kokosfett.
Kväll: tea med kokosfett.
Vad borde jag göra?

Men mizztlur… Högre vikt och mindre mått, det betyder muskler! Du borde vara nöjd och glad och äta dig mätt var dag. =)

PCOS verkar delvis bero på att SHBG (sexhormonebindingglobulin) är lågt, vilket kan vara orsaken till att för mycket testo sveper runt i ådrorna.
Högt insulin är en av de starkaste faktorerna som minskar SHBG samtidigt som lågfettkost ger mindre av det egna könets hormoner, men mer av det andra.
PCOS kan alltså vara direkt orsakat av metabolt syndrom, dvs insulinresistens som höjer insulinet (och fetman) ihop med högkolhydratkost. Studier på LC-kost och PCOS-drabbade visar på bättre hormonstatus (råkade springa på en för ett tag sedan).
Metabolt syndrom drar ofta med sig höjt kortisol, samtidigt som höjt kortisol kan vara direkt orsak….och ger en fin bukfetma, koncentrationssvårigheter och lite annat.
Genfel, tsssss! Då har väl alla som inte tål spannmålsfoder (merparten av alla befolkningar) genfel, eller!?
(Ett genfel som sorkar saknar!)

*heheh*…tack för det där tillägget Pasi…vare sig jag har kromosomfel eller ej så lever jag med min sjukdom och den är inte så stökig mer än vad gäller övervikten. Precis som du säger så har man allt prydligt på magen som en karl.. Och lycka är numera när jag har LCHF. Tänk om jag tom blir en riktig tjej???
..eller sork?
jag har återtagit uppgångna kilo så vågen står på 93 nu…Livet är gott!

Nu så var det måndag ocjh vgen står fortfarande på 93-. Det är glädjande för i helgen slank det ner vin som jag inte hade planerat för. Det blev lite avocado och skagenröra med. Men annars så känns det bara fint. Ska iväg och köra lite gympa ikväll och det är fint för kroppen det. i Helgen har jag inte varit på gymmet och det har nog kroppen tykt om. Lite tid för återhämtning behövs ibland.
Mat idag:
Frukost: 3 stekta ägg. Kaffe med kokosfett
Lunch: Entrecôte med smör
Em: kaffe med kokosfett.
Få se om jag är hungrig ikväll men det är jag nog när jag sprattlat en runda…
Livet är finemangfint!!!!!

Lycka till 

Det går åt he**ete! Fick ett gallstensanfall i torsdags. Inte jättekul måste jag säga. Hade ett för ett par år sedan men efter det har det varit stillsamt. Läkaren gav mig en föreläsning om att äta ägg till frukost. Det skulle man undvika. Jag sa aldrig hur många jag åt…
Men förstår faktiskt inte varför det händer alls.
Men vikten ligger så fast som den bara kan. Jag äter mellan 2-3 g kolhydrater per dag. Max. Undviker CF, grädde och ost. Dricker kaffe med kokosfett i. Men inget händer. HJÄLP!
Lycka till!
Som jag har fattat det: Har man gallproblem så kan LCHF förstås bråka med det. Fettet. Vid ett anfall är det sten/grus som ska passera ut och retar/utlöser kramper.
Kan du äta Papaverin? - Dessa underverk till piller har "räddat livet" på mig några gånger vid det här laget. Akuten har visst tillgång till nån hästkur av nåt slag, ifall papaverin inte hjälper. Men det pillret är SVINDYRT så det får man nog inte i första taget..
Det är INTE kul med gallstensanfall!! 
Annika D gav tipset (på konferens nyligen) att äta mindre portioner lite oftare, istället för mkt på en gång.

Tack för tipset kaisakavat om papaverin. Jag antar att de är receptfria.
Jag har läst en del trådar på annat håll idag. Kan ägg göra att vitmiskningen avstannar? Det blir ju ett å annat ägg, typ…
Neeej!! Tyvärr - de är inte receptfria!!
Du bör dock inte ha några problem att få dem utrskrivna, men det krävs förstås läkarkontakt. Mig veterligen har de inga biverkningar, i alla fall som jag har märkt (är extremt biverkningskänslig).
Tycker du ska ta kontakt med din vårdcentral så fort du kan - så du har pillren tills nästa ev. pärs.. Kanske vill de skicka dig på undersökning av gallan (ofta ultraljuds-)..
Lycka till!!
Tror inte att ägg bromsar viktminskning… Ägg är jättebra mat! Men vi är ju alla individer.. olika.. Vill du experimentera så släng en och annan äggvita, det är där kh huserar..

Tack för infon. Ska kolla med medicinen.
Jag fick ju tillbringa en natt på sjukan med dropp och en massa tester av alla de slag men inget ultraljud. Vet sedan förra rundan at hela blåsan var full…
vad gäller äggen så är det trist att släna vitan för om man inte äter grädde, ch eller så så finns det inte så mycket att späda ut äggen med. Det är bara äggmjölken kvar att äta då.
Håller med om äggen.. Jag äter nästan alltid äggvitan själv.. 

Ikväll gör sig gallan påmind. Äter bara kokt mat och lite fett. Hoppas att den ska hålla sig i skinnet…
Hellst vill jag att min blåsa blir kvar…

Idag på morgonen är det absolut inte bättre. Känner verkligen av gallan. Trist! Drack kaffe i morse med kokosfett i. Ska käka frukost om en liten stund.
Läste på lite om gallbesvär här och kunde konstatera att hög fettmängd men lite mer fördelat under dagen kunde vara ett bra sätt att få ordning på gallbesvären. Hoppas att det hjälper.
Ägnar mig nog åt att måla om taket i köket för att inte tänka på eländet…

Dagens utfodring och gallan känns knappast nått 
.:Dagens Mat:.
Energi kcal:
1375,50
Energi kJ:
5753,90
Proteiner:
107,96
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,08
Vatten:
255,83
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
105,90
Kolesterol:
403,41
E-mättade:
29,39
Mättade:
62,89
F-mättade:
9,39
Vitaminer:
A:
196,70
B1:
2,23
B2:
1,03
B3:
18,75
B6:
1,29
B9:
22,10
B12:
8,34
C:
0,00
D:
16,90
E:
2,69
Mineraler:
Fosfor:
931,70
Järn:
3,69
Kalcium:
59,30
Kalium:
1255,60
Magnesium:
103,50
Natrium:
2906,00
Selen:
58,89
Zink:
11,22
15Gram Kokosfett
100Gram Sik urtagen varmrökt
10Gram Kokosfett
300Gram Revbensspjäll gris grillat ugnsstekt
20Gram Smör 80% fett
30Gram Sik urtagen varmrökt
5Gram Kokosfett
Hoppas du får ordning på dina gallbesvär, låter inge roligt

Tack linda85 för du bekymrar dig. Kan då bara hälsa att just nu så mår jag strålande och har inte haft känning alls idag..
Dessutom har ytterligare ett kg runnit av å magmusklerna har fått 165 sittups idagå igår och njuter av att jag har tränat sedan nyår och nu har en jä-rans energi…Glömde säga att skärpet fick ett nytt hål idag…

Helt plötsligt börja det hända grejer.
Jag har varit noggran med maten men sen så började jag träna efter årskiftet så verkar det som det är det jag behöver.. och nu har ytterligare 1 kg trillat av och jag ligger på 91 kg. Dessutom har midjans mått hamnat på tvåsiffrigt (99 cm) så jag är bara hur lycklig som helst. Nästa mål är under 90 kg.
Tränade igår. Cyklade 30 min först sen körde vi rygg och mage. 250 situps
Häftigt nu när man inte dör efter 5…

Grattis! Underbart när det "släpper".
Va kul att det går bra för dig! Ska också försöka komma igång med träningen igen efter ett låångt uppehåll. Blir inspirerad när jag läser dina inlägg!

Kul att det gör någon nytta..inläggen alltså…och träningen…
Åt föresten confiterad högrev idag…ljuvligt..rekomenderas varmt!

#31 VAd använde du för fett till högrevet?

hej Pasi..
Jag använde ister men det ska jag inte göra om. Det luktade precis som i svinhuset..'heheh*..min dotter tyckte det bara luktade gott men jag tyckte det luktade svinsk-t. Nästa gång blir det nog kokosfett. Man kan ju använda fettet fler gånger bara man silar bort det som flyter omkring. Man ska nog ha köttet inne så länge så det trillar isär. Jag hade nog inte riktigt länge nog men smaken var det absolut inget fel på…ljuvlig rättare sagt!

Ligger stadigt på 91 kg. Har hittat en bra lunk nu. Ser i ansiktet att dubbelhakorna fått ränder på längden…'heheh'..härligt…

Härlig läsning. Grattis!!!!!!!!!!!!!!

Tackar…
Idag confiterar jag igen. Jag är helt såld på den matlagningsvarianten.
Dagens confitering:
Ugnen på 80 grader
- 1,3 kg högrev
- 0,5 paket kokosfett (silverpaket)
- 1/2 morot
- 1 gul lok
- några klyftor vitlök
- en bit rotselleri
- en bit palsternacka
- en slatt rött vin
- krddade med chili, svartpeppar, chayenn, lök och vitlök
- salt
Satte in det vid 19 ikväll och är klart i morgon någon gång: Mumma!!!

Katastrof efter helgen…
Vågen tillbaka på 94. Jag vill inte!!!
Har eg inte syndat alls. Drack lite vin till maten och för att omgivningen inte skulle dö på grund av mitt val av mat så hade jag köpt lite ost. En brie, en castello samt en gräddost. Detta tål jag tydligen inte alls. SHIT!