Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 2790 ggr
Ron-Jag
0

Roligt tandläkarbesök

Måste bara berätta något kul som hände mig igår på mitt årliga tandläkarbesök.

Jag har ALLTID haft minst ett hål i tänderna pga allt småätande (tidigare sockeroman). Men nu hade jag inga hål alls. Dessutom hade mina 21 st småhål som jag haft i åratal börjat läka. Tandläkaren frågade vad jag hade gjort för han märkte en stor skillnad på hälsan av mina tänder och tandkött. Jag sa att jag lagt om kosten sedan i nov och försöker att inte äta mellan målen. Han sa: Vad kul, då märks det säkert ändå mer till nästa år.

Det glädjande är att jag har sådan hemsk tandläkarskräck så detta är bland den största bonusen jag kunde ha fått. Lite mer tandsten än vanligt hade jag men det tar jag om jag slipper borren och all bedövning. Skrattande

Raring
0

Hålen börjar läka???

Har ett distinkt minne av att min tandläkare sagt att det aldrig går att läka hål, bara få dem att inte växa mer. Hoppas min tandläkare har fel och att din har rätt Skrattande

Ska också till tandläkaren om några dagar *håller tumme och tå att det blir bra betyg*

Diran
0

Fy vad roligt alltså!
Jag har samma problem med dåliga tänder! Hoppas min tandläkare märker skillnad också! :D

Dicken
0

#1 Det är säkert samma sak med tandläkare som med diabetesläkare; dom utgår ifrån att alla äter socker hela tiden. Därför finns det enligt dom ingen bättring i sikte…

ariaam
0

Grattis till dej, jag tycker inte heller om tandis. Eftersom jag är överrörlig i hela kroppen så har jag problem med käkarna oxå o speciellt vid tandisbesök. Då har man alltså nåt att se framemotSkrattande

linda85
0

1# Hålen kan läka, det har då min tandläkare sagt till mig, och påbörjan till hål kan gå tillbaka.

Hallelujah LCHF!

wannabe
0

Jag hade ett exakt likadant tandläkarbesök igår!!! Vad roligt. Jag höll på att knappt komma därifrån dock för tandsköterskan hade 150 frågor angående LCHF.

Raring
0

# 3 Jo så kan det nog vara. De brukar ju fråga om man röker, dricker kaffe osv. Men de frågar inte om man äter pasta varje dag…

# 5

Hoppas det! Cool

Bengt-Olov
0

Ja, påståendet att tandhål aldrig kan läka, utgår naturligtvis från det härskande paradigmet, som också talar om så många ANDRA hälsodefekter, som OBOTLIGA. Med den rekommenderade "normal"kosten, så stämmer väl i.o.f.s. detta - men med en kost som mer tar hänsyn till vad våra gener är ANPASSADE för, förändras ju förutsättningarna RADIKALT… Glad

Det skulle ju vara väldigt intressant och kartlägga andra LCHF:ares tandläkares observationer när det gäller detta, fortsättningsvis…

Undrar hur denna läkning (om vi nu framöver kan få den bekräftad) exakt får för följder. Pressas - när läkning sker -tandfyllningarna ut!???

Ron-Jag
0

Nu var det ju inga stora hål, dom kan tydligen inte läka. Utan små hål och sådana där vita prickar som är början på hål. Dom kan läka ut om man sköter tänderna enligt min tandläkare.

Jag röstar på att tandläkare som säger att hål i tänderna kan läka/försvinna har rätt eftersom jag är så rädd för tandläkare.   Oskyldig

Bengt-Olov
0

OK, det var alltså inga FYLLDA hål… Jo, men att "tendenser" till hål, kan läkas, har jag också hört min tandläkare säga… Ja, fast vad säger egentligen att även befintliga "RIKTIGA" hål skulle kunna läka ut, i längden!? Ja, i varje fall om man äter så bra och hälsan i övrigt återvinns så bra (genom att inte minst lägga vinn om att tillgodose kroppens D-vitaminbehov), att bentätheten förbättras. Om karies bl.a. är ett resultat av näringsbrist, borde det väl i alla fall fall i "TEORIN" vara möjligt att även lite större hål, kan läka!? Ja, fast här kanske fyllningarna motverkar detta!? Spekulerar lite…

OlgaMaria
0

Fyyy vad trevligt. Jag har haft en hel del hål i mina dar. Nu var det 6 år sen jag var hos tandläkaren *skäms*… men det är nog ett fetingplus att jag äter LCHF nu då. :D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ktina
0

Var nyligen hos tandhygienisten som blev helt till sig: "Vad ROLIGT att se så RENA tänder!" Det upprepade hon entusiastiskt en 7-8 gånger. Jag hade alltid mycket tandsten förut, men nu fick hon knappt något att jobba med. Glad

Berättade att jag lagt om kosten till LCHF och när jag berättat lite om vad jag äter tyckte hon att då var ju det hela logiskt: inget socker - inga hål. Så visst kommer våra tandläkarräkningar minska ju längre vi äter som vi nu gör!Glad

Ron-Jag
0

När jag berättade för min tandläkare att om jag skulle äta något mellan måltiderna så blir det nötter. Då sa han att: ja men det är bra för det skadar inte tänderna. Det är socker du ska undvika.

Sipoas
0

Jag gör ett litet experiment och skippar tandkrämen ett tag. Blir spännande att höra vad tandläkaren säger om jag orkar mig dit nån gång.

skogs-tolva
0

Min gube reagerade för ett tag sen med: Min tandsten börjar försvinna!!!

Och han har rätt, jag vet att min tandsten har blivit nästan obefintlig trots att jag inte har varit hos hygienisten och behandlat den! Inte första gången jag upplevt detta, som sagt Flört

kittun
0

Hmmm, för mig är det precis tvärt om. Visserligen hade jag inga hål vid det senaste besöket men hjälp vad tandsten!

Saken är den att jag aldrig, trots mina 45 år, har behövt ta bort tandsten. Nu fanns de i överflöd. Fast jag tror jag vet varför. Jag har ju kräkts som en tok i alla år och det måste ha som enda possitiva effekt att det inte bildas någon tandsten. Magsyran tar väl väck den. Nu efter 4 månader med bara ett par återfall så bildas det tandsten som aldrig förr. Och är det som jag tror, ja då är det ett pris som jag mer än gärna betalar!Skrattande

Fast fasiken vad ont det gjorde att ta väck demGråter!

Raring
0

Inga nyheter är väl bra nyheter antar jag. Intet nytt sedan sist (3 år sedan?).