Lever nära kollaps?
Jag känner en man (30+) som haft felaktiga levervärden sen 2003 (minst) Nu när han var hos doktorn för ett tag sen och tog prover fick han veta att det var mycket illa. Levern var nära kollaps (vet dock inte vad detta innebär) och han fick restriktioner om att inte dricka alkohol alls, dra ner på Cipramil osv. Vad jag förstod blev det inte så mycket bättre av detta.
Han äter mer eller mindre enl. tallriksmodellen (alltså inte LCHF alls, däremot äter hans sambo enl. Viktväktarna och då misstänker jag att han också äter lite likt det, tänker på detta med light osv)
Skulle vara intressant att läsa om hur dagens rekommendationer påverkar levern. Vad gör kolhydrater, margarin, alkohol och ex. Cipramil mot levern? Vad är vad liksom?
De vet att vi äter LCHF, men är nog inte så insatta. Vi anses nog vara lite udda, så därför är jag lite försiktig med att prata om maten. Ibland blir man sååå frustrerad.
Skulle ju vilja tala om LCHF litegrann då jag antar att läkaren inte nämner kolhydrater och naturligt fett.
Ja, som sagt…kan man dra några slutsatser?

Jag tycker Ralf Sundberg beskriver det ganska bra!
"Fettförgiftning som sådan är dock en realitet. Sjukdomen NAFLD (non-alcoholic fatty liver disease, fettlever) är ett exempel. Men orsaken till fettförgiftning är en kolhydratrik kost. Vid alltför hög kolhydratkonsumtion uppstår hos de som är genetiskt betingade för fetma och diabetes höga insulinnivåer samt ett tillstånd som kallas insulinresistens. Höga insulinnivåer leder till ökad fettsyntes i levern från kolhydrater, samt minskat utnyttjande av fett i musklerna för förbränning. Resultatet blir att fett inlagras i vävnader som levern (NAFLD), bukspottkörtelns ö-celler (diabetes), muskulaturen och även i hjärtmuskulaturen (hjärtsvikt), alltså överallt med funktionsförsämring som följd. Enda kausala behandling (behandling av orsaken, inte symtomen) är kolhydratreduktion.
Ralf Sundberg
Med Dr, Docent
Malmö"
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/search?q=fettf%C3%B6rgiftning
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack. Ska läsa igenom det och få det på den nivån som jag förstår (svårt att fatta vad kontentan blir ibland).
Mannen vi pratar om har aldrig varit ens lite överviktig. Alltid smal. Men det kanske inte spelar ngn roll? Man kan ha fettlever ändå? Kanske en dum fråga…
Man kan ha fettlever utan att vara överviktig. Äppelfetma är dock vanlig vid fettlever, likaså hög alkoholkonsumtion.

#3 Äppelfetma?? Vad är det? En annan beskrivning för kolhydratfetma?

Äppelfetma betyder att du är äppelformad. Antingen bukfet, eller normalviktig med spinkiga ben och kropp som en mjölkpaket.
Motsatsen är päron.
Fabricati diem, pvnc!

Ah…. Nu blev jag lite klokare igen! Tack, greesis!
Hmmm, jag är nog äppel tror jag. Eller ja, fetman börjar vid låren och sen är jag störst vid höfterna. Dricker dock aldrig alkohol och har aldrig gjort av olika anledningar. Hela livet har jag dock dövat allt med kolhydrater.
Mannen ifråga vet jag dricker ibland, men inga mängder (tror jag), mest öl isåf.
Finns det annat än alkohol och stort kolhydratintag som kan få levern att vara "nära kollaps"? Är det höga eller låga värden då? Har googlat lite men hittar inget bra.

#7 Då är du som de flesta kvinnor ett klassiskt päron, med relativt smal midja och breda höfter/lår. Äppelfetma betyder att buken är störst.

Angående levervärden, om de är så dåliga och han varken dricker mycket, tar mycket mediciner eller äter väldigt mycket kolhydrater, så skulle iaf jag börja bekymra mig för om det är någon sjukdom. Jag menar, även om man kan få lite taskiga värden bara av allmänt osunt leverna så krävs det en hel del för att värdena ska bli SÅ dåliga. Tror jag.
#9 Han äter kolisar, enligt tallriskmodellen skulle jag anta. Och så äter han Cipramil, eller åt iaf. innan värdena upptäcktes för några månader sedan. Han fick trappa ner på dem. Vet inte var han befinner sig nu, med medicinen.
Sen äter han väl godis osv som "vem som helst" och dricker läsk.
Ja, jag är inte 100 på hur han lever, så jag ska väl inte uttala mig för mycket, men inte han lever inte enligt LCHF iaf.

Nej visst, klart att han kanske inte har de bästa matvanorna (ur vår synvinkel) och att det kan påverka, jag menar bara att väldigt många människor äter lightprodukter och massor av kolhydrater, dricker alkolhol ibland och tar mängder av olika mediciner - värktabletter, sömntabletter, psykofarmaka etc - utan att få mer än en pytteförhöjning på levervärdena. Så om han inte smygsuper kopiöst verkar det lite skumt!
Eller så har han bara haft extrem otur?

#11 Du är ett solklart päron!
Okej, du menar så. Jaaadu, vem vet. Jag får höra mig lite mer för kanske. Skulle ju vara intressant att se hur han hade mått på LCHF.
Glömde skriva att han snusar ganska mycket. Vet inte vilken roll det spelar.
#11 Aha, där ser man. Känns ju bra…ändå. Trodde jag var äpple och var orolig för magen. Visserligen har den minskat rejält det senaste året, men det har ju även låren och höfterna gjort.
Fettlever och skrumplever behöver inte alls hänga ihop med alkoholism som man trodde förr. Läs det Zepp har skrivit i #1. Jag hade en avlägsen släktning som var absolutist och som mer eller mindre blev misstrodd av sin läkare eftersom han kunde konstatera skrumplever på henne.
Foie gras är ett bra exempel på fettlever vilket också är det direkta översättningen. Genom tvångsmatning av korn utvecklar gässen fet lever och kan sen slaktas. Jag tror inte de tvingar i de stackars fåglarna dyr sprit.

#16 absolut päron, eller ännu hellre timglas. Midjan kommer nog fram ännu mer allteftersom :)
# 17 Intressant. Ska läsa på lite mer om skrumplever.
# 18 Jo, när jag är "normalviktig" så kommer det fram mer, det minns jag. Var normalviktig ett tag för några år sedan. Längtar dit. Inte bara för utseendets skull, utan för hälsan mest.
Fast jag undrar om kobentheten kommer försvinna… 

Kunde inte sova nu när jag låg och funderade över denne man. Min make pratade med hans fru i går. Nu är det tydligen illa. Han var nära att få en hjärtinfarkt, men de lyckades stoppa det med mediciner. Det höga kolesterolet fick de ner med medicin. Levern illa ute…
Jag har läst igenom lite av det jag lyckats hitta och det känns ju superviktigt att han får all info om LCHF till sig. Maken förklarade lite smått (det han kan) om detta med fettlever (bl.a) men precis som jag gjorde innan jag fick reda på sanningen om dagens läkargrupp i stort (eller ja, sammhället i stort), tror de på läkaren, och kommer göra som denne säger. De ska också träffa en dietist. Jag kan ju redan nu våga mig påstå att dietisten kommer säga samma och jag är SÅ frustrerad. Det handlar om en kille som är pappa till tre små flickor och jag känner att de måste få annan info till sig. Bland annat därför jag inte kan sova nu, trots att jag behöver då dottern vaknar varje timme då hon har kräksjukan.
Maken erbjöd att vi kunde skicka över lite länkar och sa att de får läsa om de vill och han sa även att vi vill hjälpa till eftersom i nu vet att det är precis tvärt om mot vad de får lära sig hos doktorn och dietisterna. Nu har de fått rådet att bara använda oljor i matlagningen och slänga ut allt vad smör heter genom fönstret.
Jag känner mig stressad och är sjukskriven för utmattning. Blir stressad av att sitta och leta på nätet och har svårt att koncentrera mig, så därför undrar jag om det finns fler bra länkar som ni vet om?
Jag brukar hålla tyst när folk inte är beredda att hålla med (i detta fall har vi inte berättat mycket om kosten), men här känns det som om vi måste kämpa lite extra för att få fram budskapet, sen är det upp till dem att använda infon som de vill.
Jag fattar att varje individ måste ta ställning själv, men jag inser också att det är svårt att ha ett val att göra rätt val när man inte vet alla fakta. Tyvärr är det nog så att sjukvården har övertaget i detta fall…än så länge.
Hilfe boys and girls.
Nu ska jag försöka nanna.