Ändrat näringsvärde vid tillagning?
Hur kommer det sig att en stekt entrecôte innehåller betydligt mer fett och proteiner än en ostekt?
Jag har kollat lite på minmat.net och där förundrats lite över att vissa livsmedel förändras så under t.ex. stekning. I de flesta fall är jag tillräckligt insatt i näringslära för att begripa det hela, men i vissa fall tycker jag att det ter sig lite märkligt.
Någon som kan/vill förklara?
Ni som kör 80/80/20 t.ex, hur räknar ni ut andelen protein/fett/ kolhydrater när vissa livsmedel anges tillagat och andra inte?

Det beror på att vatten avdunstar när man steker köttet. det blir då tätar i näring.
#1, ja den minskar ju även i vikt och volym vilket gör att en 100 gram biff antagligen inte väger 100 gram som färdigstekt.

Ja. En mindre mer koncentrerad bit
Ursäkta en idiotfråga, men bara för att verkligen bekräfta mina misstankar: Alltså måste man utgå från färdigstekt / färdigkokt köttvikt för attt räkna ut den verkliga mängden protein man får i sig?

Visst fan, så tänkte inte jag… 
Tack för era svar.
Så om man ska beräkna vad man äter med hjälp av minmat.net måste man hitta livsmedel som är tillagade? Man äter ju inte kött rått så ofta…

Vätskeförlust förklarar nog som sagt att det skiljer i entrecote-fallet på minmat. Förmodligen är det bara dom faktiska mängderna där. Tror inte ens man skiljer på digererbara och osmältbara kolhydrater heller som ex. i Fineli. Dessutom förändras näringsvärdet för framförallt protein beroende på tillagning vilket man inte så ofta tänker på. Vi tillgodogör oss tillagat protein i större utsträckning.
Medarbeterare på Kost

Huvudsaken är att man vet om man tittar på näringsvärdet för rå eller stekt biff. Jag brukar aldrig väga nånting (ägen ingen våg ens!), men när det gäller kött står ju vikten på förpackningen, och det är såklart rå vikt. Så jag tar en entrecôte (t.ex.) på 150g, och steker den varefter den väger, säg 100g (jag har ingen aning om hur mycket som avdunstar, tar bara ett räkneexempel). Sen skriver jag in "150g rå entrecôte". Hade jag bara näringsvärdet för stekt entrecôte i listan skulle jag få väga den och skriva in, säg, "100g stekt entrecôte".

Och, det tål att upprepas varje gång det ökända "80/80/20" nämns: Det är INTE för nybörjare, det är avpassat för en liten inaktiv kvinna med få kilo kvar till sin idealvikt, det innebär svält för de allra flesta människor (ca 1300 kcal), och jag skulle personligen aldrig ens tänka på att utsätta mig för det.
Tyvärr är nog sanningen ännu mer komplicerad än vad som framgår av Min Mat som mestadels baserar sig på SLV:s 20-talet år gamla mätningar.
En kokt morot är något helt annurlunda än en rå morot. KH-innehållet är detsamma enlingt SLV men i praktiken så har osmältbara fibrer omvandlats till lättsmälta sockerarter (fruktos).
Liknande resonemang kan även framföras för kokt/stekt respektive rått kött. Vi är oförmögna att bryta ned mycket av proteinerna i rått kött. Såväl proteiner som stärkelse blir lättare upptagbart vid kokning eller annan beredning.

Du kan räkna på vilken som, eftersom vikten minskar när man steker men näringsmängden är den samma.
100 g rått kött som steks blir (gissning) 90g stekt kött men innehåller samma mängd näring.
#7 Vi kan komplicera det med att välhängt kött har mindre vatten i sig även som rått, så det blir någon siffra närmare det tillagade. :)
Men ärligt. Det är ju inte så att vår vikt och hälsa avgörs av några gram protein hit eller dit.