Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2608 ggr
shintaida
0

OT - Mat till marsvinen

Har gett våra marsvin en skål med okrossad havre en längre tid.

Nu är den ena RÄTT tjock, så vi köpte solrosfrö till dom istället. (mer fett).

Tror ni att det är ett bättre alternativ?

Försöker att tänka LCHF till dom med. Skrattande

Men dom får mycket grönsaker. Ovanjords, förutom morötterna, då.

// Shintaida

Adur
0

Jag har slutat ge våra marsvin spannmål/torrfoder, annat än som godis. De lever på hö och grönsaker, och de är friska, pigga och smala. Glad

parsley
0

I naturen är marsvin växtätare. Dom springer omkring, piper och äter gräs. Marsvin som väger för mycket ska inte ha något kraftfoder. Hö och grönsaker räcker. Tänk på att marsvin behöver äta C-vitamin så det är bra att ge dem grönsaker med hög C-vitaminhalt, t ex vitkål.

shintaida
0

#2 parsley

Allt det vet jag. Vi ger dom vitkål nu på vintern och gräs/maskrosor på sommaren.

Dom får INGET kraftfoder, för den ena fick urinsten/urinvägsinfektion av pelletsen. När vi tog bort det, blev han frisk igen.

Vi vill bara ge dom något extra gott genom att ge dom solrosfrö. Det BORDE vara bättre än havren i alla fall, tycker jag.

Dom sitter ju inte där jämt och äter. Utan det är grönsaksfatet och höet som gäller mest för dom.

// Shintaida

Adur
0

Jag tycker det är fascinerande att äta-fritt-teorin fungerar lika bra på djur i bur. Det är ju lätt att hävda att vilda djur kan äta allt de kommer över, för de rör sig ju så mycket. Och att vi människor som ofta är stillasittande, måste begränsa matintaget för att inte gå upp i vikt.

Men jag ger marsvinen mat så fort de "ber" om det. D v s piper. Ingen begränsning alls, utan de får mat när de signalerar att de är hungriga. Alla som har kommit i kontakt med marsvin vet att de har lätt att lägga på hullet, och detta har gärna förklarats med att de är så matglada. Men när man ger dem det de är gjorda för att äta, blir de inte feta, trots att de får äta så mycket de vill.

Hoppas inte det här låter som kritik mot dig, shintaida, jag vet hur lätt det är att marsvinen blir runda. Glad Det är bara ett reflekterande över att den naturliga aptitregleringen fungerar utmärkt även på djur som lever "onaturligt" i bur när de får rätt förutsättningar.

shintaida
0

#4 Adur

Jag tar inte illa upp.

Buseman har nog läggning för att bli tjockare än Trasan. Men ändå äter Trasan MER än Buseman!

Och Trasan är smärt, smal och jädra vig! Skrattande

Så jag tror att det är som med människor: Vissa kan äta allt, andra kan bara glo på maten och lägga på sig!

// Shintaida

parsley
0

Hur mycket ett marsvin lägger på sig är individuellt, en del blir smällfeta av ingenting, andra fortsätter att vara beniga oavsett vad de får för kraftfoder. En del marsvin växer snabbt, andra kan ta flera år på sig.

En del som har många marsvin har stora ytor som marsvinen kan röra sig på, mycket spring och fri tillgång till mat. Ett marsvin som rör sig såpass mycket blir ganska smalt och får "långdistansmuskler". Ett marsvin som sitter i bur blir mycket kraftigare.

shintaida
0

Mina sitter inte i bur, trots att dom är inne.

Vi har två sammankopplade burbottnar och sen har vi byggt en hage av kompostnät en bit utanför bottnarna, så det blir liksom som en rastgård.

Vi har inga barn, så plats hade vi i köket. Skrattande

// Shintaida