Lite kul från DN idag
”I dag är det måndag igen. Det är
aldrig annat, i början av veckan.”
GRABBARNA FRÅN Folkskrämsloinstitutet, Statens Livsfaramedelsverk och Livsmedelsbyråkrater Utan Gränser har inte hörts av på ett tag med nya larm. Men vi vet, sammanfattningsvis, att forskning redan visat att det är farligt att äta hårt bröd, mjukt bröd, hårt bröd som blivit mjukt, mjuktbröd som blivit hårt, rostat bröd, rostskyddat bröd, chips, potatisplättar, ris, flingor, pommes frites, ruppad bäver, stekt kött, garvat sulläder, snöslunga Valewska, sårskorpor, pangkakor, ostmackor, McShit Bonus Meal, lärktungor, upphetsade grönsaker, wienerbröd med mormorshosta, får i kål, portvinstå, pekingeseranka, förälskade sumpkräftor, hemodlad lax, inkokt renskav, luad delfin, Napoleonbakelser som stått framme i värmen, Gamla Mor Gummas taxgryta, frukt, socker och salt samt transfetter man sätter i sig skopvis. Och giftig japansk fisk ska vi bara inte tala om. Eller rättare sagt ska vi bara tala om, aldrig äta. Annars är det kokta fläsket stekt.
//Karin

Hur lagar man "ruppad bäver", jag är nyfiken på att prova? 
*haha* Jag läste "nuppad bäver"
*slå på fingrarna*

Gamla Mor Gummas taxgryta låter smakligt för en gammal Kennel- klubbare

Hagdahl har ett par recept på grävling, men jag minns inget på bäver. Varför inte prova grävlingsreceptet? Det bygger på urlakning i vatten, förvällning, kokning med kryddor tills den är mör och slutligen stekning i ugn. Man får nog räkna med en helg.
Sten Sture

Var det någon som såg det trevliga TV-programmet med gubben som plockade upp ihjälkörda djur vid vägkanterna?Han hittade många grävlingar.3 timmar skulle man koka ett grävlingshuvud tillsammans med rotfrukter.Hans favvo.Jag vill inte prova.
Urrk…jodå, den gubben såg jag.
Man får beundra hans fru som stod ut!! Vi har en bok hemma som heter "Road killing cook book"..engelsk…kunde aldrig drömma om att någon var sådan på riktigt!
Skulle aldrig drömma om att äta grävling ens om jag hade skjutit den själv… än mindre de uppsvullna grävlingliken som hittas längs vägkanter…
Nu tappade jag middagsaptiten…
Men det där om att det kokta fläsket blir stekt… Har ett svagt minne av att man skulle koka revbensspjällen först och sen ugnssteka på slutet för trevligare yta…
Nu fick jag tillbaka middagsaptiten igen. Tur att man är så enkel…
MegN, kan du tänka dig att äta Sköldpadda hel (stekt) då? Den finns med i Hälsovaktens lista över kolhydratfattiga livsmedel…..

MegN:Jag kok-steker alltid mina revbensspjäll.Kokar ett spjäll i buljong i 30 min,upp med det o pensla med soja.Salta o peppra.In i ugnen,175 grader,c:a 30 min.Det blir urgott.Förr när jag åt sås använde jag det inkokta kokspadet till en superb sås.Man kanske kan koka in det lite till så man får en god sky.
#8 Njaej, men det finns andra kolhydratfattiga saker som jag gärna avstår ifrån…
Kan inte komma på något exempel just nu, men det borde väl finnas. Jo pishka, eller hur det nu stavas. Rentalg. Smakar vedervärdigt! (Fast jag är inte så förtjust i renkött i allmänhet, det ska vara rökt för att jag ska få i mig)