Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5327 ggr
fia1
0

Gjutjärnspanna

Maken och jag har nu tröttnat på att ständigt köpa nya stekpannor, de blir repiga osv. (Håller inte måttet helt enkelt! Inte ens den för 500 spänn höll länge) Vi har nu beslutat att införskaffa en redig panna i gjutjärn, men frågan är: Var köper man den bästa, duger de som säljs i mataffären? Tar tacksamt emot tips.

wimawe
0

Le Creuset är mitt favoritmärke i köket. Kvaliteten är oslagbar, även om den kostar en slant. Väl värt pengarna tycker jag iaf! Finns bland annat på:

http://www.bagarenochkocken.se/shop/

fia1
0

Tack för tipset, de gör så snygga produkter också!

MalinArv
0

Skeppshult har vi. Kanonpannor! Den lilla har jag haft i 8 år och den ser ny ut… Glad

Anninni
0

Jag gillar oxå skepshult. De har jätte bra stekgrytor oxå.

MalinArv
0

Anninni du har bra smak. Glad

mejram
0

Den allra bästa hittar du i mormors grytskåp. Instekt och sådär lagom sliten på ytan. Fynda på loppis är ett annat bra alternativ. Gjutjärn blir bara bättre ju mer det används.

Anninni
0

Tackar Flört

greensis
0

Försök att låta bli diskmedel, dock. Gör så långt som möjligt rent med varmvatten och borste.

Skeppshultsägare och ägare till äldre oidentifierade stekgrytor.

Fabricati diem, pvnc!

MalinArv
0

ja, diskmedel och gjutjärn går inte ihop. Och så ska man alltid smörja in den i lite olja efter rengörning. Glad

Anninni
0

De bästa är när man får ärva en

Jag har fått mammas som hon fick av mormor. Tre generationer av matlagning. Mormor torkade bara ur pannan med hushållspapper men jag tar lite diskmedel ibland. antagligen är den så infettad att det inte spelar roll.

greensis
0

#9 Jag lärde mig att smörja med ister av mormor, något som jag återuppväckt på senare år. Varför ska man använda olja? Menar inte vara sarkastisk, är bara nyfiken.

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

för att man inte har ister?

fru-kryss
0

I mitt hus anv Skeppshult? OslagbarCool

greensis
0

För att man tror att olja är nyttigare? Skäms(vilket har varit min förklaring under de år jag hade en egen gjutjärnspanna men inte ramlat in på GI/LCHF)

Ister finns i mjölkkylen på de flesta stormarknader, bara man vet att titta efter det.

Fabricati diem, pvnc!

MalinArv
0

#11 Har bara blivt att jag gjort det i alla år, kanske lite "skadad" från skolan (gick restaurang). Blir inte ister gammalt på ett annat sätt? Känns som om sånt fett är känsligare än olja?

GreenWorm
0

Även jag har ärvt gjutgärnspannor som jag vårdar ömt, och skulle jag behöva ny så köper jag en begagnad (som fallet var när jag ville ha en gryta). Gjutgärn blir bara bättre med åren.

Teflonpannorna har åkt ut, förvisso inte pga LCHF utan för att jag skaffa induktionsspis och den blir så varm så teflonet smälte:) har inte ångrat mig en sekund och tänker inte köpa ny teflonpanna…

Annars är det endta tipset jag har att skafa en som inte har handtag i trä om man vill kunna sätta in den i ugnen.

mjanner
0

Jag har lite olika pannor, både från Skeppshult, och andra ställen. Min favorit däremot kommer från Ronneby bruk och är jättestor och tung och fin. :) 

Dessutom har jag en stekgryta från ikea som jag använder nästan lika ofta. Funkar finfint.

Maggan71
0

Skeppshult har många bra pannor. Claes Ohlsson säljer bland annat en plättlagg i gjutjärn för 299 kr som jag tänker investera i vid lön. Skrattande

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Thea
0

Vi har en från Gense som vi är jättenöjda med. Mer nöjda med den än den grytan vi har från Skeppshult…..

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se