Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3201 ggr
EvilEye89
0

läkarbesök!

Har bokat tid hos läkare nästa måndag för undersökning typ hälsoundersökning Och undrar nu om de är något speciellt som ja ska kolla upp när jag är där… vill se hur min kropp fungerar & mår nuhade tänkt att kolla mig igen om några månader för att se hur resultaten har förändrats med kosten..

tips & ideér?

Margareta
0

Det brukar veta vad som skall kollas när man kommer. Jag har inte varit med om att man får välja utan det brukar vara rutiner på sånt.

Numer pensionär i Nynäshamn

EvilEye89
0

jo de vet jag… men jag undrar om de är något specifikt som jag ska bör hålla lite extra koll på? och dom visste då endå inte vad som skulle göras.. inga rutiner här inte.. för i mitt län så görs hälsoundersökningar tydligen bara på folk som har passerat 40 samt på dom som blivit kallade.

men jag bokade en tid utan att må dåligt å då visste dom inte vad dom skulle göra för något och de blev inte lättare för dom att jag va så ung för att ungdommar brukar inte boka tider för sånt om man inte mår dåligt.. så eftersom att inte dom vet på min mottagning så kanske jag kan lägga fram förslag till dom.. de är därför jag frågar.

Maia
0

Jag sa till min läkare att jag äter LCHF och att jag bara ville vara säker på att allt var som det ska. Sedan gav jag också henne en broschyr från Annika Dahlqvists blogg.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Skrivfeber
0

ja kollade blodfetter, blodsocker, jag kollade också skörldkörtel och b12, så fick jag en massa häftiga nummer att kolla upp som jag inte kommer ihåg, men det finns killar här som är grymma på det. de svarar nog lite senare, mer konkret. Annars ger jag dig tips så snart mina provsvar kommit hem med posten.

Be att få kolla lever och n jurar också, kosten innehåller ju endel salt, och detkan vara bra att få en status på dem, sa min läkare till mig. Han klickade i en massa saker eftersom jag haft matmissbruk eller ätstörningar, så jag vet inte riktigt allt jag kollade.

Be om att få så mycket osm möjligt. säg att du ska lägga om kosten, och att det behövs för att få koll.

EvilEye89
0

tack så mycket! blev lite tydligare nu vad man ska kolla.. ja har aldrig varit till läkare innan.. eller jo då jag va en liten parvell då man va för att kolla syn och sånt i bebisåren :D

men dom är ju förbi för ett tag sen.. men sen jag va 7 år så har jag aldrig varit till en läkare förutom tandläkaren så ja har absolut ingen koll..

men jag ska säga att jag ska eller ha lagt om kosten och att jag vill veta så mycket som möjligt. :)

[bittek]
0

Jag tog en massa prover förra veckan (har haft feber i snart fyra veckor!). I går ringde läkaren: finfina värden över lag: njure, lever, socker (4,8).

Det enda som avvek var LDL-nivån som var något förhöjd. Jag sa att jag inte var ett dugg orolig för det, eftersom jag började äta lchf fyra dagar innan proverna. "Ja, det är det ingen fara med, och har absolut inget med din feber att göra."

Och jag som var beredd på att få mig en avhyvling :oops:

Det var så härligt att läkaren tog detta med lchf precis som om det var den naturligaste saken i världen.

Det finns hopp om sjukvården!

Lycka till med provtagningen!

EvilEye89
0

6# kul att höra att allt såg bra ut..

Jag förväntar mig en avhyvling jag med för inte har ja då tänkt sitta och hålla tyst oim att jag äter LCHF.. vem läkaren är har jag ingen aning om, men jag ska allt ta och nämna min kost för att se reaktionen ska även nämna att jag kommer att återkomma för att göra en till koll om någon månad..

jag har inte mått det minsta dåligt sen jag började med lchf förutom att jag var näst intill blind i 2 dagar men de har inget med kosten att göra de var min oförsiktighet i verkstaden som orsakade det lidandet.

lite nervöst med läkarbesök mitt första på 13 år :O

Skrivfeber
0

Jag ska göra en till kolla när jag närmar mig slutmålet på min viktminskning, svaret jag fick från läkaren avr. Spännande så får vi se om det ligger nått i allt som skrivs om hur farligt det är…??

Dock var han öppen och intresserad på ett sådant där läkarmässigt sätt, ingen kommentar överhuvudtaget.

Ska komma ihåg att itne gå på toa innan ajg går dit nästa gång, så jag inte bildar kö utanför toan när jag lämnar urinprovet Flört

Jag har läkarskrcäk, mend etgick bra, så det känns faktikst spännande att gå dit nästa gång. Jag tror att det kommer gå jätte bra.

Sara40
0

Med risk att trampa någon på tårna… Men varför göra dyra omfattande tester (bekostade av skattemedel?) om man inte känner sig sjuk? Är det ens försvarabart av en läkare att beställa sådana?

Tänk vilka nedskärningar vi har i vården i Sverige i dag för för folk som faktiskt är sjukaObestämd

Skrivfeber
0

Man måste nästan göra ett test när man lägger om kosten, för att kunna se hur kroppen påverkas. Speciellt om du som jag tidigare haft ätstörningar.

Det är samma sak som en dietist eller kostrådgivare ber om när man går hos dem, för att de ska se så att du itne har någon sjukdom som påverkas negativt av en kostomläggning.

Därav att man gör testerna, för att se om man är frisk. Har du många i fmailjen som haft sjukdomar som kan vara ärftliga kan det avra nödvändigt i förebyggande syfte att göra dessa tester, så man inte belastar sjukvården när det är för sent.Genom att göra tester även om du känner dig frisk kan saker upptäckas i tid och du kan få hjälp, och slipper sen sitta i mängden av dem som faktiskt är sjuka.

På så sätt sparas det pengar samtidigt som det kostar pengar. Det är en balansgång som är svår att inte få i gugning. Men jag vill hellre ha reda på en underliggande sjukdom eller anlag till sjukdomar tidigt, så det går att bota tidigt om det skull ebryta ut.

Men trampa någon på tårna gör du inte. tycker det är ett rättfärdigt argument. sjukvården vill juförsig hellre finna problme så tidigt som möjligt så de kan hjälpa innan det blir allvarligt. Så de rekomenderar också undersökning om man lägger om kosten eller har andra problme i familjen.

EvilEye89
0

9# jag håller fullständigt med 10# att säga att vi som går till läkaren för att ta tester inför en kostomläggning är inte att trampa folk på tårna!

Däremot så sitter de ofta folk på AKUTMOTTAGNINGARNA som t.ex slagit sig på tummen med hammaren, skurit sig lätt i fingret när han/hon skulle hacka en lök, trampat snett när han/hon va ute och gick med hunden de är dom som "trampar folk på tårna" de är dom som du borde klaga på angående att hindra dom verkligt sjuka till att få vård.. jag låg hemma halvblind sen i lördags kväll tills i går morse för att jag hade varit oförsiktig och blivit svetsblind. ja lovar att många skulle åka till akuten i det laget.

samt så har jag sjukdommar i släkten en leversjukdom finns samt så äre nån njursjukdom som har vandrat i släkten.. jag har även haft ätstörningar så jag anser mig ha all rätt att gå till läkare..

Inke
0

Jag var till doktorn idag  och bad om ett kolesterolprov. Sa att jag ätit lchf i ett år och ville ha lite koll. Ska du ändra kosten om värdena är höga då fråga doktorn? Kanske sa jag. Jag ska få mitt prov.

EvilEye89
0

rackarns! min tid som ja bokade för länge sen blev felbokad av min sjukstuga så ja fick inte komma men i morgon smäller det! ska ta upp med läkaren vilken kost jag äter och be att få kolla upp dom värden som är kul att veta vilka vet jag inte men de löser sig nog :D ska även mäta midjan och skriva upp måttet för att se om någon vecka om någonting hänt!

dock har mitt 1200:- styrkebälte blivit på tok för stort men de är bara att borra nya hål :D