Fortsatt högt blodtryck!
Jag äter LCHF främst för att undvika diabetes typ 2 och tidig hjärtkärlsjukdom. Innan jag började hade jag 135/90 i Blodtryck. Förvisso har jag aldrig tagit ett Blodtryck på "rätt" sätt, alltså efter vila i minst 10 min och koffeinfri. Nu har jag ätit LCHF sedan september 2008 och mår i övrigt bra. Senaste blodtrycket ligger på 125/90.
Jag är 35 år, tränar tre ggr i veckan, dricker inte alkohol speciellt ofta, röker inte och känner mig inte stressad. Jag har dock ärftlighet för hjärtkärlsjukdom från både mor och far. Jag vill verkligen sänka mitt undertryck då jag vet att detta är viktigt för min framtida hälsa. Vilka är era erfarenheter av LCHF och Blodtryck? Tar det lång tid innan trycket sänks? Bör jag börja äta blodtryckssänkande?
Vet ej hur länge det tar innan blodtrycket påverkas, själv har jag alltid legat på ca 120/60-65. Du kan väl ta ett blodtryckstest efter att ha vilat och utan att ha druckit kaffe/thé innan? Så vet du vad du har för utgångsläge.
Om du kan, så minska på saltet (t.ex. ost och charkprodukter)

#2 Salt har väldigt liten effekt på Blodtryck.
#0 Det tog mig ett år att sänka mitt Blodtryck från 137/90 (minns inte exakt) till 120/80. I somars (efter 2 år) låg det runt 115/75. Mäter jag det på morgonen precis efter jag vaknat blir det ännu lägre.
Det bör nämnas att blodtrycket kan variera ganska mycket under bara några minuter. Mäter du ditt själv?
Pasi: Jag låter mina kollegor på sjukhuset ta Blodtryck på mig. Jag ligger konstant runt 90 i undertryck, oavsett när det tas. Tycker själv att det är väl så högt med tanke på ålder och livsstil. Men, om det tog dig ett år att sänka trycket så kanske det finns hopp för mig också. Jag vill gärna ha lite marginal inför ålderns höst.