Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 2231 ggr
mostermilla
0

vitaminer ? hjälp

jag har en liten fråga

har ätit lchf i två månader nu och allt går bra, bara dålig andedräkt men det får man ta, nu när man äntligen börjar gå ner i vikt (jipppiii)

En fråga dock, äter inga vitmaniner eller tillskott, behöver man det och vad ska jag då satsa på?? En hel djungel därute och alla säger olika, känner mig verkligen vilse när det kommer till detta. Vore jättetacksam för svar, så jag kan kila iväg och fixa det.

ha det bra allesammans!

mostermilla
0

och ps hur mycket av allt, kan man överdosera vitaminer ???

Zepp
0

Ja man kan överdosera en del vitaminer och mineraler!

Ta en multivitamin av någon välkänd leverantör typ Apoteket så är du på den säkra sidan!

Animalisk mat innehåller  de flesta vitaminer du behöver, dock inte C-vitamin om du inte äter inälvsmat, tror att det blir lite Folsyra oxå, men ta lite paprika och några spenatblad så har du fått i dig det oxå!

"De fettliknande eller fettlösliga vitaminerna (A, D, E och K) finns mest i fetare livsmedel."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitaminer

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lizaohman
0

När du går ner i vikt försvinner en del vattenlösliga viktigheter. Ifall du märker ett ökat chokladsug och/eller benkramper behöver du troligtvis magnesiumtillskott. Jag äter dessutom torskleverolja på flaska med citrussmak. Klart ätbar och ger många bra effekter. Jag tar den istället för att äta lever (A och D-vitaminrik). Både magnesium och torskleverolja är något som alla oavsett kost kan ha god nytta av. Ett tag åt jag Krill-olja, men den är dyr och jag får nog i mig bra med Omega-3 med den här kosten eftersom jag äter så mycket biologiska ägg t ex. I och med att vi är inne i den mörka halvan av året så spetsar jag med D-vitamin (Holistics D3).

För andedräkten gurglar jag vid viktiga tillfällen med BS12 (innehåller den fluor??) och då och då låter jag några små zink-pastiller smälta på tungan. Det ska göra underverk för andedräkten.

Blow
0

#2 Vilka källor är egentligen bäst för att få i sig tillräckligt med folat?

När jag googlar svenska sidor står det nästan överallt att mörkgröna bladgrönsaker är den bästa källan, men tittar man på Fineli så verkar det som om lever och även äggula hamnar mycket högre? Är det någon skillnad mellan vegetabiliska och animaliska källor här, vad gäller hur lätt vi tar upp folsyran?

lizaohman
0

Jag skulle alla gånger välja ägg (biologiska) före spenat mm. Dels på grund av kolhydraterna men också för att man inte ska äta spenat för ofta, men ägg kan man ju äta hur mycket som helst av. Tycker dock spenat är gott, så nån gång garnerar jag fisk med några spenatblad.

Pasi
0

#4 Jag har aldrig hört att källan spelar roll då det gäller folat….så jag tror det går lika bra med alla källor.