Förvirrad tant!!
Hej!
Förvirrad tant söker svar!!
Skämt åsido, jag har helt slutat med bröd, pasta, ris, potatis och gått över till LCHF, detta i ca 3 veckor. Väger mig ej för jag har en historia med bulimi förr. Vågen blir inte ens vän precis!! Tycker jag i alla fall.
Jo, vad jag försöker förstå är detta som jag läste i kokboken som Annika o Airam (stavas så?) skrev: För att gå ned till önskad vikt så tar man önskevikten tex 80 och multiplicerar denna med 1-1,5 och får på så vis fram protein per dag!! Detta blir då 120 g proteiner per dag om du multiplicerar med 1,5.
Sedan går jag in i livsmedelsverkets lista där man kan få precisa proteinmäng om man skriver in t2x Lax o 300 gram. Då får man fram hur mycket protein o mycket annat det innehåller.
För att äta rätt mängd protein så får man äta en hel del. Undrar om jag gör rätt??
Jag har läst ganska många inlägg här och tycker att det är mycket mindre protein de flesta äter!!
Snälla hjälp en förvirrad tant, gör jag fel??
Fett äter jag med, grädde, cremé fraiché, smör.
Ägg o bacon på morgonen.
Dricker mycket vatten, kaffe m lite mjölk, lite grönsaker!!
Tacksam för fler inlägg
Personligen tycker jag inte att man behöver hålla så noggrann koll på proteinmängden. Den bruka ge sig själv. Ät normala proteinportioner så brukar det bli rätt. 
Själv har jag svårt att få i mig ett gram protein per kroppskilo. Jag ligger nog snarare på den där 0.8-nivån som vissa pratar om. Och jag mår bra på den mängden.
Ät bra mat tills du är mätt. Resten sköter sig självt.