Måste få göra lite reklam
I 1,6miljonersklubben var jag och lyssnade på ett "föredrag" av Anna Maria Corazza Bildt och Magdalena Ribbing som var oerhört intressant. Det här handlade inte alls om politik utan om mat, italiensk mat.
Vi fick en tallrik med antipasto, dvs goda korvar, skinka, oliver mmmm.
Anna Maria berättade om sina hemtrakter och hur man gör äkta parmaskinka, och ni skulle hört suset bland "tanterna" när man berättade att massor av vitaminer och annat nyttigt sitter i det vita, dvs fettet! Vid mitt bord blev man alldeles bestört när man inte fick skära bort det.
Sen om parmesanost som faktiskt inte har några kanter! Slutbiten tvättas så att stämplarna försvinner och därefter är det bara att låta den smälta med i maten!
Hennes hemtrakter ligger alldeles på gränsen mellan "ko-riket" norra Italien och "oliv-riket" södra Italien, så man har det bästa av allt. Jag frågade om margarin
och fick svaret att sådant förekommer inte. Allt är närproducerat och riktigt hantverk.
Hon har ett företag Italian Tradition och man kan hitta hennes produkter i flera affärer, men också beställa på nätet här. Jag kom irån denna kväll med 2 sorters salami, oliver, olivolja i läcker flaska och en bit parmesanost, allt för bara 400 kr.
//Karin