Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2360 ggr
PiteCarina
0

Uttagen till MONICA-undersökningen

Jag är en av 2500 personer i Norr- och Västebotten som har blivit utvalda att får delta i MONICA-undersökningen. Det är en kampanj mot hjärt-kärlsjukdom och diabetes.

I undersökningen ingår bl.a.

* mätning av blodtryck

* bestämning av blodfetter (kolesterol)

* sockerbelastning för att undersöka risken för diabetes (slumpvisa deltagare)

* lungfunktionsmätning

* undersökning av blodkärlens styvhet (slumpvisa deltagare)

* bestämning av andra ämnen i blodet som påverkar risken för hjärtinfarkt och stroke

* kartläggning av matvanor och tobaksvanor

* frågor om arbete och andra levnadsförhållanden som kan påverka risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Det känns jättebra att jag får göra en sådan undersökning. Men det är synd att jag inte fick göra hälsoundersökingen innan jag började med LCHF, eller när jag hållit på med LCHF en längre tid, t.ex. ett år. Jag har nu ätit LCHF strikt sedan 29 december. 

De vill veta mina matvanor det senaste året, men vad jag åt innan 29 december skiljer sig markant från det som jag äter nu, så det känns svårt att fylla i dessa frågor.

Hur stor tyngd ska de 10,5 månaderna med kolhydratkost ha jämfört med de 1,5 månader med LCHF? Hur mycket kan LCHF-kosten ha hunnit förbättra mitt nuvarande hälsotillstånd?

Vill inte så gärna fråga dem, då kanske de inte längre vill ha mig med i undersökningen eftersom jag bytt kost så markant.

Kanske jag inte ska bry mig så mycket om att de får rätt svar på frågorna och bara se det som en vanlig hälsoundersökning?

Tänker om ett år göra en ny hälsoundersökning och jämföra mina värden. Är säker på att de kommer att ha förbättrats!

Tilda-T
0

Var så ärlig du kan med dina svar och det är aldrig fel att få göra en djupare undersökning och sedan kunna jämföra resultaten från flera år i rad. Lycka till!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

PiteCarina
0

Klockan elva idag är det dags för hälsoundersökningen och den kommer att ta 1-3 timmar. Jag får inte äta frukost, så jag åt två fläskkotletter klockan tio igår kväll. Men jag är redan hungrig! Måste kanske klara mig närmare 6 timmar till utan mat!Rynkar på näsan

Efter undersökningen bjuds man på fika! Men jag ska koka två ägg och ta med mig istället. Är nog jättehungrig då!

Jag var ju osäker på hur jag skulle fylla i mina matvanor eftersom jag så nyligt lagt om kosten. Men det blev att mina tidigare matvanor fick störst tyngd i formuläret. Har trots allt ätit så 10,5 av de 12 senaste månaderna.

Tack Tilda-T för ditt svar! Ja, det känns jättebra att få göra den här undersökningen!

PiteCarina
0

Nu har jag varit och gjort undersökningen.

Det börjades med blodtrycksmätning och det mättes först två gånger med en elektrisk och sedan två gånger med en manuellt kvicksilvermätningsintrument. Undertrycket sjönk nedåt hela tiden och hamnade sista mätningen på 74, så det var ju bra värden. Brukar i vanliga fall ligga omkring 90. 

Sedan blev det mätning av längd, vikt, midja och höfter. Midjemåttet var inte inom riskzonen och jag försökte snarare andas ut än hålla in magen! Flört Tyvärr mätte jag inte med måttband då jag startade med LCHF. Vet bara att vågen visar 5 kg mindre och jag känner mig mindre rund om magen.

Sedan fick jag skriva på ett papper där jag godkändes att mina blodprovsresultat fick användas i forskningssyfte och de fyllde flera provrör med blod.

Efter det fick jag veta att blodsockret var på 4,7. Sedan fick jag dricka sockerlösning. Min kropp måste nog ha fått en chock efter att knappt fått i sig några kolhydrater under 1,5 månad! Flört

Då blodsockret kollades igen två timmar senare, så var det 10,5. Lite högt men tydligen inte en indikation på diabetes?

Om drygt två veckor så kommer jag få hem blodprovsvaren med post. Ska bli intressant att se kolesterolvärdet. Det har jag nog aldrig kollat upp?

Maia
0

Intressant! Ska bli kul att se vad du har för värden.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

PiteCarina
0

#4 Ja Maia, det ska bli kul och intressant! Synd att jag bara inte har några tidigare värden att jämföra dem mot.

Idag har det varit en jobbig dag! Då jag vägde mig så visade vågen +0,7kg. Är inte orolig över det eftersom jag antar att det är glykogendepåerna som fyllts på p.g.a. sockerlösningen som jag drack igår.  

Men värre är det med hungern och suget som jag haft hela dagen. Har varit tvungen att äta ett kvällsmål, vilket jag tidigare inte har behövt sedan jag startade med LCHF. (Förutom kvällen innan undersökningen för att stoppa bättre dagen därpå.) Trots det känner jag mig inte nöjd!

Antar att det också beror på sockerlösningen och att jag p.g.a. undersökningen inte åt någonting mellan halv tio på kvällen och klockan två på dagen. Hoppas verkligen att det känns bättre i morgon!

Sherlyn
0

Det är säkert ingen fara, din metabolism fick sig nog en chock bara.

Håller tummarna för att du mår bättre imorgon Glad

PiteCarina
0

Tack Sherlyn för de uppmuntrande orden!

Ja, jag mår mycket bättre nu idag! Är mätt och belåten! Glad

PiteCarina
0

Nu har jag fått provsvaren, det gick snabbare än förväntat!

Tyvärr så fanns inte resultaten från alla prover med!

Kolesterolet var riktigt bra "trots" 1,5 månader med "fel" fett, d.v.s. mättat! Flört

Någonting mindre bra var resultatet från sockervattentesten. Den visade att jag har nedsatt glukosintolerans, vilket innebär att jag är i riskzonen för att utveckla diabetes.

Så nu känns det extra viktigt att fortsätta med LCHF!

Viktnedgången står dock fortfarande still sedan sockervattentesten för drygt en vecka sedan. Men jag fortsätter att kämpa på!

kaisakavat
0

Nu har jag läst.. Bra att få sig en "besiktning".

Du kommer ju troligen att ha/få en kanonhälsa jämfört med de andra som registeras i projektet. Vara allt friskare i uppföljningen, friskare än genomsnittet.. Din kurva kommer skilja sig mer å mer från mängdens. Du kanske t o m kommer få en alldeles egen tabell!!  Flört Skrattande

DanielS
0

Vilken tid gjorde du undersökningen? Mätte de blodsockret för helblod- eller plasmakorrigerat?

PiteCarina
0

kaisakavat: Ja, det känns bra att jag fick komma dit och undersökas. Tror också att jag kommer att få bättre värden nästa gång om 3-4 år, om jag blir utvald då. Nu hade jag bara hunnit äta LCHF i 1,5 månad. Tänk vilka bra resultat jag borde få när jag ätit det i flera år! Skrattande

DanielS: Jag var fastande sedan halv tio kvällen innan. Den första mätningen, fastande plasmaglukos, gjordes kvart i tolv. Sedan drack jag sockerlösningen och efter två timmar så gjordes den andra mätningen, tvåtimmars-plasmaglukos.

Antar att det är det som du menar med plasmakorrigerat? Helblod är det långtidssockret? Är inte så hemma på det här området!

PiteCarina
0

Ser nu att jag glömde bort att skriva att kolesterolet låg på 5,5 mmol/l. Det var i kaisakavats tråd som jag hade nämnt värdet!

PiteCarina
0

Nu verkar viktnedgången ha kommit igång igen! Skrattande

Vägde denna morgon 0,5 kg mindre än vad jag gjorde på morgonen den dagen jag drack sockerlösningen för 1,5 vecka sedan. Annars har jag hållit mig ca. 0,3-0,7kg över den vikten, då jag vägt mig på morgonen.

I tisdags var jag till vårdcentralen angående ett läkarutlåtande som jag behöver för min ansökan om fortsatt sjukersättning. Läkaren ville att det skulle tas blodprover, bl.a. sköldkörtelprov, för att se om det finns något där som kan förklara min trötthet. Så nu har det tagits ännu mer blod från mig, men jag har inte hunnit få veta resultatet.