Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6391 ggr
Majja12
0

Ekologisk bacon?

Är det någon här som vet om det finns ekologisk bacon helt utan konstgjorda tillsatser? Har sett att Tulip har bacon som de kallar ekologisk, men där finns E-tillsatser.

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Majja12
0

Ingen som vet?

[Pennylane1]
0

googlade på ekologiskt bacon, i första länken står det om Änglamark ekologiskt bacon, men det finns fler länkar…

kaisakavat
0

Jag tycker Tulips bacon håller mkt hög kvalla.. men nån skrev om den danska djurhållningen och då fick jag dåligt samvete.. Kanske är djurhållningen bättre om det är ekologiskt prod..

Vissa e-nummer är heller liksom inte dåliga/farliga. Vilka är det? Tror det finns en lista på livsmedelsverkets hemsida, vad numren står för.

Majja12
0

Tusen tack Glad  Vad glad jag blir!! SkrattandeSkrattande

…känner mig lite dum som inte tänkt på att googla på ekologisk bacon Skäms …

Det finns en lista med vad E-numren står för i boken "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson. Jag har boken utlånad till en vän, men ska kolla då jag får tillbaka den Glad Fast det går nog snabbare att kika på livsmedelsverkets hemsida. Tack! Glad

JAUS
0

All bacon innehåller nitrit, vilket är giftigt. Köp istället färskt sidfläsk och rimma själv.

irode
0

Tyvärr har jag till nu bara hittat ekologisk bacon i Sverige med nitrit. Men i Danmark finns faktisk ett märke Hanegal som tillverkar ekologisk bacon och pålägg 'helt uden numre'

De har två sorters bacon: en vanlig och en torrsaltat med pepparsmak.

Så om man kommer till Danmark….. Tungan ute.

SuperBrugsen och Irma har dem vet jag.

:-) Inge

Puhlo
0

Annars är det superlätt att googla efter e-nummer. på Wikipedia så står det en rätt bra förklaring om vad enumrena står för:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_E-nummer

Annars har Mats-Eric en fantastisk sida som heter Äkta vara, där man kan söka på e-nummer och deras betydelse.

http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=9525

Majja12
0

#5 Ojdå, det hade jag ingen aning om. Låter inget vidare…gäller det även ekologisk bacon?

Tusen tack för alla svar!! Skrattande

[Pennylane1]
0

hur farligt ( i den mängden man får i sig)  det är är ju frågan eftersom alla har ätit det i hela sina liv och väldigt många överlever ganska länge…

Min mors mycket pigge och alerte 94-årige "gubbvän" äter bacon VAR morgon.

JAUS
0

Jag antar att de flesta här äter mer bacon än genomsnittspersonen, så det kan vara värt att tänka på. Cancer dyker inte upp på en dag, det tar år. Läste i någon annan tråd här att man kan blötlägga baconet i vatten några timmar så försvinner det mesta av nitrinet men även det mesta av smaken.

[Pennylane1]
0

var det inte saltet som försvinner? Nitriten med?

Anrikas det i kroppen eller kissar man ut det?

JAUS
0

Nitrit finns i koksalt.

[Pennylane1]
0

mja nä väl? Koksalt betår av natriumklorid NaCL , inget nitrit där

JAUS
0

Här är en länk som säger annat. Är baconet rött så är det nitrit i.

[Pennylane1]
0

ja att det blandas i koksaltet ja… men det säger ju inte att det kan sköljas bort tillsammans med saltet?

JAUS
0

Du läser inte så noga va? "Nitrit deklareras som koksalt resp. konserveringsmedel med nitrit eller konserveringsmedel E 250."

Du ser på färgen när det är borta.

[Pennylane1]
0

du kan absolut inte avläsa av det där hur nitritat tas upp i köttet och huruvida det går att skölja bort eller ej!

JAUS
0

Vad tror du att färgen är för något då? Du tror väl inte att griskött är knallrött?

[Pennylane1]
0

nu föstår jag inte hur du menar? Klart jag vet att nitritet gör att köttet blir rött? Det jag INTE är säker på  är om det går att skölja bort.. jag vill gärna att någon som VET kan svara…

du gör en masssa antaganden bara… först påstod du att nitrit "finns i koksalt"  men det gör det inte normalt sett… dom BLANDAR det i saltet men sedan hur det tas upp i köttet vet du inte alls…

JAUS
0

Står det koksalt på innehållsföteckningen så är det nitrit i, annars står det bara salt. Att nitritet skulle sköljas bort vid blötläggning läste jag i en annan tråd här, som jag sa tidgare sök så hittar du. Jag har inte gjort några antaganden alls jag har bara refererat till andra källor.

[Pennylane1]
0

nej koksalt är som jag skrev Natriumklorid: NaCl

se här

suck

JAUS
0

Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle bli tvungen att citera samma mening två gånger men tydligen läste du inte mitt inlägg #16 tidigare: "Nitrit deklareras som koksalt…".

[Pennylane1]
0

du läser precis som du vill… kan du ingen kemi över huvud taget? Koksalt är NaCL , och dom BLANDAR i nitrit men i det vanliga koksaltspaketet finns ingen nitrit…

Bengt-Olov
0

Så slutar vi käbbla, å går å köper oss Änglamarks bacon, som innehåller "salt"…

Lite smolk i bägaren för alla LCHF:are som med rätta är mån om en bra Omega-kvot:

Medan KRAV begränsar kraftfoder till max 30-40 % av torrfodret för nöt och lamm, så tillåts KRAV-grisar matas med hur jävla mycket kraftfoder som helst… Rynkar på näsan

JAUS
0

#23 Du fattar alltså fortfarande inte vad jag försöker säga. De försöker dölja att de har nitrit i sina livsmedel genom att kalla det för koksalt på innehållsförteckningen. Jag har citerat den meningen två gånger. Eller driver du med mig? Men om du inte tror mig eller citatet så kan du ju skicka ett mejl till t.ex scan och fråga.

[Pennylane1]
0

jag tror visst att de har nitrit i baconet… det är verkligen inte det jag säger… jag bara säger att koksalt inte , som du påstår, alltid innehåller nitrit.

Samt jag inte är övertygad om att det går att skölja bort oavsett att det kan ha sagts så av någon.

JAUS
0

Läs detta riktigt noga: om det står  koksalt i en innehålllsförteckning så kan du vara säker på att det innhåller nitrin, annars skulle det endast stå salt. Och om du fortfarande tvivlar, så kan du skicka ett mejl till scan och fråga så få du se att det stämmer.

Har du fortfarande inte listat ut hur man använder sökfunktionen här? Jag har sagt flera gånger att det finns en annan tråd där det står om blötläggning av bacon här som du hittar om du försöker.

JAUS
0

Vill bara be om ursäkt för mitt beteende. Se denna tråd om varför jag betedde mig som jag gjorde.

[Pennylane1]
0

oj då! Ja jag … öh…

nä men vettu det är absolut ingen fara på taket!

Hoppas du mår bättre!!

Hallongrottan
0

Jag köpte bacon i en Gårdsbutik i går.

1kg som de skivade som jag ville.

Det både luktar och smakar som bacon gjorde när jag var barn.

Så himmla gott, och det har svålkant också!Kyss

JAUS
0

Är du säker på att du inte menar sidfläsk? Eller var det redan rökt?

pyromanen
0

Man kan lämna in fläsk för rökning på nåt lokalt rökeri och få rökt bacon utan nitrit.

Hallongrottan
0

Det var redan rökt, och det var riktig bacon. Svålkanten var mycket tunn, men ändå så annorlunda mot vad man får i plastpaketen. Där är det mest en geggig massa.

Jag handlade i Hammersta köttbod på väg mot Nynäshamn.