Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4385 ggr
tnutt
0

D-vitamin fra USA

Jeg bor i Norge og bestillte D-vitamin fra USA på 50.000 IU D3, 100 kapsler fra www.prohealth.com

Disse kapslene ble stoppet i tollen, og sendt tilbake til USA, og jeg fikk vite at grensen for innførsel er 400 IU.
Det er derimot ingen grense for innførsel fra Sverige til Norge.

Det jeg lurer på da er om det er lov å få tilsendt D-vitaminer fra USA til Sverige, slik at jeg bare kunne dra til Sverige og hente de?

mikaelj
0

Jag har bestält 50'000IE-kapslar från wlsproducts.nl utan problem.

tnutt
0

wlsproducts.nl - er det nederlandsk?

I så fall så er det lettere for meg i Norge å bestille derfra, siden de ikke stopper kosttilskudd fra Europa i tollen.

Jeg trodde det bare var USA som tillot terapeutiske doser med d-vitamin, men da gjelder det også Nederland?

Sverige har grense på 2000 IU, Danmark 1200 IU og Norge 400 IU - noen som kjenner andre land sine grenser på D3?

andreas0
0

#2, Ja, wlsproducts.nl är nederländskt. Jag har också beställt vitamin D 50000 IE därifrån, och att få in det i sverige var inga problem. Försök du med dom, skicka ett mail och fråga.

monkan
0

Bara av nyfikenhet - varför är det bra att äta D-vitamin i så stor dos?

usareso
0

D-vitamin behövs för att skelettet inte ska bli urklakat. Bra att äta som tillskott i länder där solen inte lyser så mycket.

Ulf-S
0

#3: Grejen är väl att man slipper ta piller varje dag. D-vitamin lagras ju i kroppen.

andreas0
0

#4, En lagom dagsdos under vinterhalvåret är runt 4000 IE (varierar beroende på t.ex. kroppsvikt). dom på 50 000 IE köper man för att det är ekonomiskt och praktiskt. Eftersom d-vitamin är fettlösligt och därmed lagras i kroppen så behöver man inte ta det varje dag, utan kan kan ta en större dos med ett par veckors mellanrum istället.

Man tar kanske en varannan vecka om man tar av 50 000 IE dosen, vilket då blir 3500 IE om dagen om man slår ut det. Själv tar jag ungefär var 10:e dag så det blir 5000 IE om dagen.

Man får vara försiktig så man inte tar för ofta och överdoserar, så är man osäker så är dom lägre doserade som man tar varje dag att rekommendera, så man inte riskerar att överdosera av misstag. Jag skriver ner datum och tidpunkt i en fil på datorn varje dag jag tar en, så jag vet hur längesen det var sen jag tog en sist.

andreas0
0

Kan lägga in en länk om du vill veta mer om d-vitamin:

Kostdoktorn: D-vitamintillskott åt alla?

adriane-2
0

Jeg bestilte D 3 fra Netrition før jul, med 4000 ie. De ble også stoppet i tollen. Vi tenkte at man kunne få de sendt til poste restante Strømstad, men det ble med tanken.

Kjøpte på helsekost i Strømstad med innhold 1000 IE, og forselgeren advarte og sa at dette var krafige saker.Skrattande

tnutt
0

Det er ikke registrert noen som helst forgiftning av d-vitaminer ved inntak under 30.000 IU pr dag over lengre tid, og heller ingen forgiftning under blodverdier på 500 nmol/l (200 ng/ml).

Det sa Robert P Heaney i foredraget "What is vitamin D deficiency" som ligger på youtube.

monkan
0

Oj det var många svar. Tack för det. Ska läsa på om d-vitamin och överväga ett inköp. Men jag tror jag håller mig till de inte fullt så starka till att börja med.. är lite glömsk vad gäller att ta medicin…