OT - Katt på diet
Jag har i dag varit hos veterinär med min katt som är lite för tjock. Hittade henne i höstas och då var hon utsvulten och åt hysteriskt en tid. Nu har hon lugnat ner sig med ätandet men väger 1-2 kg för mycket. Enligt veterinären så bör jag ge ett lightfoder som innehåller lite fett och mycket fibrer. Men jag vägrar. Det kan knappast vara bra.
Jag har hela tiden gett henne Orijen men hon vill inte gå ut så jag antar att överätandet och att hon rört sig ganska lite under några månader har gjort att hon lagt på sig en del.
Jag har ytterligare 3 katter så att ransonera är inte så enkelt.
Men orsaken till att jag skriver är förstås att jag hoppas på några kloka råd. Hur ska jag få henne ner i vikt med hjälp av maten? Så fort det blir vår kommer hon förhoppningsvis att börja vara ute mer. Hon äter inte blötmat.

Jag puffar lite på den här tråden, eftersom jag har precis samma problem.
Har tre katter, två normalviktiga och en överviktig. Den överviktiga äter mest torrfoder, de andra blandar mer. Den som väger minst äter nästan bara blötfoder. Har testat att ge light-foder på rekommendation och visst gick hon ner ett halvkilo, men där var det stopp. Vi försöker aktivera henne genom lek och apport, men det verkar inte hjälpa.
Vad kan man ge henne för mat? Finns det torrfoder med enbart fett- och köttinnehåll? Hon äter inte "vanlig" männsikoföda, men är förtjust i smör.

Men det kanske går att vänja henne vid blötmat?
Mina katter fick byta från torrfoder till blötmat när jag insåg hur mycket spannmål det var i torrfodret. De var jättesura och hungriga först men efter ett tag började de äta blötmaten och nu verkar dom gilla den.
Min honkatt gick upp 2 kg efter kastreringen. Jag provade olika lightmatsorter, men det enda som hände var att hon stod still i vikt. Sedan två månader ger jag orijen och hon har gått ner 2hg, alltså 1 hg/månad. Innan hon gick upp i vikt var hon ute och sprang mycket, tyckte om att klättra i träd. Nu vill hon inte alls gå ut, säkert för att hon inte orkar med all sin övervikt.
Hennes normalvikt är 4kg och hon väger nu 6 kg. Jag ger henne 5 msk (ca 50 g) Orijen om dagen fördelat på 2-3 måltider. Har fyra katter så jag har börjat portionera maten till alla kissar. Lite jobbigt, men förhoppningsvis kan jag börja ge dem lite friare tillgång på mat när honkatten gått ner till sin idealvikt. Två av de andra kissarna har lätt för att lägga på hullet, så för dem är det också bra med matransoneringen, men den fjärde kissen är ute och rör på sig jättemycket och skulle egentligen behöva fri tillgång på mat för att inte gå ner i vikt. Än så länge verkar det fungera iaf 
Jag skulle helst vilja göra egen mat åt dem à la LCHF för katt (BARF), men har tyvärr inte råd med det nu när jag studerar.
Här kan du läsa med om BARF: (Jag googlade på BARF + katt)
http://www.swecat.com/page.php/Artiklar/BARF
Skriv gärna och berätta om du kommer på någon lösning till dina kissar. Som sagt så är det lite jobbigt att behöva ransonera maten till dem, vilket du också skriver i ditt inlägg 
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
Jag har visserligen hundar och dom får inte komersiell hundmat utan jag ger dom BARF. Den ena är kastrerad och har gått upp i vikt men genom att jag tog bort de flesta kolhydraterna i hennes kost så har hon sakta men säkert gått ner i vikt igen. Att få tugga maten ordentligt gör också sitt till istället för som tidigare inhalera kulorna på 2 sekunder. Det är inte svårare att BARFa än att äta LCHF. Jag fnissar när jag läser på sidorna här och hur negativa "experterna" är. Det är samma visa från veterinärer och självutnämnda kostexperter. "Man rubbar balansen" om man inte ger torrfoder, jo tjena. "Hunden måste få i sig fibrer och kolhydrater" varför då undrar jag? En katt är väl ännu mindre kolhydratätare än hunden.
Min katt får Orijen. Han har smalnat av lite av det. Förut var han väldigt matglad, men jag tycker det verkar som om han nöjer sig med mindre numera. Han äter också mindre än vad det står på paketet att han "ska ha".
Jag tror på Orijen (eller förstås egen lagad kattmat, men det är ju lite jobb med det). Kanske kommer din kisse att börja äta lite mindre med tiden, när svälttiden är "historia" på riktigt. Och bli mer aktiv.. kanske vill hon inte gå ut nu heller för minnena av den otäcka tiden spökar.
Det är förstås inte bra om hon är tjock, men liiiite rund kan hon väl få vara utan att det gör så mkt? 

Jo förhoppningsvis så löser det sig av sig själv när hon nu äter mindre och när det blir vår och förhoppningsvis mer utevistelse.
Hon är väldigt svår att ge annan mat än torrfoder men Orijen innehåller ju inte spannmål så det borde ju inte göra henne tjockare om hon bara äter normalt.
Tack för svaren alla!

Ska testa det här Orijen till min katt och se om det hjälper. Tack för tipset.