Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 642 ggr
[Gitsan]
0

Min första vecka

Hejsan!

Idag är det tredje dagen med denna kost och det går riktigt bra! Tänk att få skära av en fet ostbit och njuta av, bara för att jag behövde mer kalorier och fett enl Cal-Counter!

Nu sitter jag och planerar dagens mat och som det ser ut nu så hamnar jag på 13% protein, 10% kolhydrater och 78% fett. Antal kalorier blir 1948.

Jag var ganska darrig och yrslig igår, men det kan jag bli ändå av min fibro. Tog det lugnt, vilade mycket, drack mycket vatten och idag mår jag bättre.
Min morgonmacka håller jag fast vid och ska nog göra det ett tag till. Men jag ska handla Bregott istället för Lätta och jag ska köpa standardmjöl istället för lättmjölk idag. Till dagen lunch, broccolilåda, blir det vispgrädde. Tänk att kunna äta det med gott samvete!
När resten av familjen äter potatis till falukorven ikväll så ska jag ta kokt blomkål med en klick majonnäs till Glad

Jag har också planerat till morgondagens fotbollsmatch på TV. Räkor och goda dessertostar, men inga kex!

Utvecklingen av mitt intag dessa tre dagar ser ut så här:

dag           kcal       P     k     f
måndag     1428     47   10    42
tisdag        1961     24   12    64
onsdag      1948     13   10    78

magma
0

Fettprocenten ser ju finfin ut! Glad

Från tisdagen till onsdagen, så ser det ut som om energin skiftade lite från proteindelen till fettdelen. Helst skulle kanske den överflyttningen tagits från kolhydraterna- proteinet är viktigare än kolhydraterna… Huvudsaken är ju att du trivs och mår bra med din kost, men jag tror dock att du hamnar lite för lågt om du bara äter 13%protein, det vore inte kul om kroppen började bryta ned musklerna. Även om man inte bygger nya muskler, så krävs det en viss andel protein för att bibehålla de muskler man redan har. En nivå jag sett rekommenderas många gånger är ca 20% protein, helst inte under. Om det är någon därute som är mer insatt än jag, så rätta mig gärna om jag är fel ute..!

skogsstjrna
0

Jag tycker du resonerar helt rätt, magma.

Margareta
0

Även jag tycker Du har rätt magma, fetthalten börjar se riktigt bra ut, men ta hellre från kolhydraterna än från proteinet…

En vacker dag Gitsan är Du mogen att plocka bort den där frukostmackan också bara för att få fina siffror i CalCounter…

Jag är så glad för din skull att Du är nöjd så här långt…

Numer pensionär i Nynäshamn