Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 7236 ggr
tjej39p
1

"½ påse snabbjäst"???

Godmiddag på er!

I SSS:s bok GI-Noll så finns det ett brödrecept på sidan 75. I det receptet så står det att man ska ta ½ påse snabbjäst.

Min fråga är, vad är snabbjäst och vart får man tag i det?? Någon som vet?? Obestämd

lillbobo68
3

Det finns påsar med jäst i vanliga livsmedelsbutiker. Det står vid andra torra bakingredienser som bakpulver och sånt. Sist jag köpte sån jäst (för länge sedan) var påsen gul med röd text. Kallas nog förr torrjäst också.

tjej39p
0

#1 Vid första ögonkastet på receptet så blev det med automatik, "Torrjäst" i skallen, men sen så började jag fundera,,får väl ta och testa receptet med torrjäst och se vad som händer.

StefanBlixt
0

Den enda "snabbjäst" jag känner till brukar finnas att köpa i de affärer som också säljer alla tillbehör för att tillverka vin.

För den outbildade är ett A bara tre pinnar.

Källa: Nalle Puh

Stefan Bloggar här på sajten

Stefan bloggar också här, på extern sajt

shamani
0

Jag undrar om du inte menar torrjäst som innehåller bakpulver? Tror den kallas/heter snabbjäst. Jag provade den EN gång - och alldrig mer! Brödet blev TORRT och smakar bakbulver. Kostar betydligt mer än vanlig torrjäst också. Men kolla bland bakpulvret.

tjej39p
0

#3 Betvivlar att den sortens jäst funkar att baka bröd med Skrattande

#4 Ok ska kolla om det finns i bakhyllan på Maxi, tack för tipset.

Rita-S
1

#4 Jag tror met att snabbjäst är den där grejen med hälften bakpulver och hälften torrjäst faktisk. Man skal inte behöva förjäsa så himla länge och jäsnignen fortsätter i ugnen. Jag tyckte inte den var nåt vidare till vanlig bröd när jag fortfarande åt vanligt bröd faktisk..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida