Stress och viktuppgång
Jag har nog aldrig riktigt trott på den kopplingen
.
I fredags råkade vi i familjen ut för en händelse som ledde till ngn form av chock hos mig. Jag skakade och kunde vare sig sova eller äta. På söndagen vägde jag mig och hade gått upp 3 kilo. Detta är egentligen helt omöjligt. Var kom det ifrån?
Idag, onsdag, när saker har ordnat sig har jag nästan tappat dessa kilon igen.
Nu var i och för sig min reaktion mycket stark och inte på samma nivå som den vanliga stress man befinner sig i mellan barn, arbete, familj etc. Men, man kan verkligen undra vad långvarig stark stress gör med människor.
Jag har fortfarande huvudvärk och svårt att koncentrera mig. Dessutom svettas jag så fort jag gör något. Känner mig sjuk.
Det är lustigt det där med vikt, eller knepigt snarare, det kanske ibland är effektivare med en natts sömn än att ändra maten. - Något att tänka på när man inte går ner i vikt?
Att stressa och sova dåligt är bombsäkra sätt att snabbt gå upp i vikt! Finns flera bra studier som enhälligt visar detta. Själv upptäckte jag sambandet hos mig själv för över 20 år sedan. Har jag inte sovit på natten eller jobbat natt så har jag bums gått upp 1,5-2 kg som försvinner igen när jag har sovit ut.
Ska jag ha en chans att hålla vikten måste jag se till att få ordentlig sömn åtminstone några nätter i veckan.
Vätskebalansen blir nog fel ganska snabbt vid stress - kortisolutsöndringen är inte heller normal. Det händer mycket vi inte alltid känner till konsekvenserna av.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag går inte ner, snarare upp i vikt när jag har det stressigt trots samma mat. Samma sak om jag sover för lite/för dåligt. Kropp och psyke hör helt klart ihop!